Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Jbl

Problem att hissa storen på Maxi Fenix

Rekommendera Poster

Hej alla,

 

Jag har problem att hissa storseglet på min nya Maxi Fenix. Travaren som har nån form att rullhjul (vad det nu kan kallas) vrider sig enligt bild och fastnar. Jag måste gå fram och lossa travaren tre gånger varje gång jag ska hissa storen vilket inte är så kul. Det går inte att tvinga loss travaren för då går något sönder garanterat. 

 

Fler med liknande problem eller erfarenhet på lösning?

 

Stort tack på förhand.

0ACE743C-C110-40EB-8670-BE6C5E506528.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du behöver troligen ett annat segelintag från Seldéns.

I princip en U-profil som du tar bort när seglet skall bort när seglet skall hem för vintern.

Nämnde inte segelmakaren något om detta?

 

/Göran A

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, du verkar ha genomgående lattor och att det är de travarna som fastnar? Jag köpte travare med små hjul på som löper lätt och det löste saken för min del. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båten har segel från 2010 men det var tidigare ägare som införskaffat. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Travaren har hjul och löper lätt men det är just att den kan vrida sig som gör att den fastnar. Kanske ska fråga benns i Sthlm om nya travare. Eller finns det andra aktörer?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingenting är hårt spänt så den lös lösningen kan nog inte hjälpa tyvärr.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sitter problemet enbart vid segelintaget, eller kinkar det högre upp i profilrännan också?

 

/Göran A

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det sitter ett gummi under intaget i iföraren den är dålig  byt den ca: 1*1 cm

när du hisar  så måste du lyfta bommen det får inte vara sträkt på något vis

den här segelintaget är bland det bästa som finns sitter på alla seldenmaster

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Byter du segelintaget till Seldéns modell för den typen av travare är problemet säkerligen löst.

Finns att köpa hos Benns (om du bor i Stockholm), men även Hjertmans har det.

Finns i olika storlekar så ta med det gamla intaget så det blir rätt. Kallas för segelintag för fullattestor.

Se instruktion hos Seldén hur du tar bort det gamla intaget och kolla också hur det nya ser ut så förstår du skillnaden.

 

/Göran A

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Goranoulla:

Byter du segelintaget till Seldéns modell för den typen av travare är problemet säkerligen löst.

Finns att köpa hos Benns (om du bor i Stockholm), men även Hjertmans har det.

Finns i olika storlekar så ta med det gamla intaget så det blir rätt. Kallas för segelintag för fullattestor.

Se instruktion hos Seldén hur du tar bort det gamla intaget och kolla också hur det nya ser ut så förstår du skillnaden.

 

/Göran A

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är inte segelibtagen selden original? Varför skulle tidigare ägare bytt från orginal som bevisligen har sämre funktion när han böt segel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Goranoulla:

Byter du segelintaget till Seldéns modell för den typen av travare är problemet säkerligen löst.

Finns att köpa hos Benns (om du bor i Stockholm), men även Hjertmans har det.

Finns i olika storlekar så ta med det gamla intaget så det blir rätt. Kallas för segelintag för fullattestor.

Se instruktion hos Seldén hur du tar bort det gamla intaget och kolla också hur det nya ser ut så förstår du skillnaden.

 

/Göran A

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ditt segelintaget är Seldén original, men då det fungerar dåligt med travare för fullattor tog Seldén fram ett 

speciellt intag. Eller rättare sagt är det inget intag utan mer en insats med en profil som stämmer med likrännan i masten,

 

/Göran A

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då förstår jag. Stort tack för hjälpen.

 

ska kontakta selden åf.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gjorde detta bytet i våras. 

 

Denna använde jag, bör passa Fenix, men mät för säkerhets skull.

https://www.benns.se/mast-rigg/segelintag/seldn/segelintag-kasett-stort

 

Blev helt perfekt, hissar seglet med handkraft och det ramlar ner hela vägen utan att fastna.

 

Men en liten reservation då du har ett annat problem än vad jag hade, det kan ju vara så att dina travare inte passar i rännan och då hjälper det ju inte att byta intaget. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köpte denna och skruvade dit den idag faktiskt. I morgon blir det provsegling men tror det verkar lösa problemet :)

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En nackdel är att man behöver skruva bort kasetten när man ska montera / demontera seglet och risken att tappa bort skruvar är överhängande.. liten miss tycker jag

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köp en drös extra att ha liggandes. Men nog bra att se till att de inte har en vass spets då den i så fall kan skada fallen inuti masten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skruvarna som följer med är inte gängade hela vägen, tanken är att man inte ska skruva dem igenom kasetten utan att de ska stanna kvar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag för ha ett gäng i reserv. Provade storen idag och Gud va skönt att slippa springa upp och lossa på travarna :) är så glad!!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...