Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Mingla

El-anläggningen

Rekommendera Poster

Hej. Efter att jag körde ca 5 sek med ankarspelet, så klickade det till nere i elskåpet. All el slogs ut. Hittar inga trasiga säkringar. Det finns två reläeer ett för alla elapparater och ett för startläget tillmotorn. När jag sätter på läge 1 så låter tillslaget i reläet svagare. Någon som vet nått om detta?

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När du skriver reläer, är du säker på att det är reläer och inte automatsäkringa, sk dvärgbrytare?

Sen tror jag du behöver beskriva vad det är du sätter i "läge 1", kanske med en bild för att vi (snarare experterna här på MG) ska förstå dina problem och försöka lösa dem. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev ChristerN:

När du skriver reläer, är du säker på att det är reläer och inte automatsäkringa, sk dvärgbrytare?

Sen tror jag du behöver beskriva vad det är du sätter i "läge 1", kanske med en bild för att vi (snarare experterna här på MG) ska förstå dina problem och försöka lösa dem. 

Man sätter i en liten nyckel som går att vrida till två lägen. När man sätter nyckeln till läge 1, så hör man reläet slår till ljudligt vilket är normalt. Då startar allt det elektriska, som instrumentpanelen, kylskåp ankarspelet mmm. När man sedan ska starta motorn så slår man över den lilla nyckeln till läge 2 och ett annat relä slår då till och då kan man vrida om startnyckeln och motorn startar då på ett uppvärmningsläge (den går på ett något högre vårtal än normal tomgång i ca 5 min). Det jag nu har beskrivet är normalläget. Nu finns det inget som fungerar.

 

Mingla

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det en batterifrånskiljare?

Har du  nån bild?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Thallatha:

Är det en batterifrånskiljare?

Har du  nån bild?

Imorgon lägger jag upp en bild.

Tack

/Mingla

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-07-26 vid 16:49 skrev ChristerN:

När du skriver reläer, är du säker på att det är reläer och inte automatsäkringa, sk dvärgbrytare?

Sen tror jag du behöver beskriva vad det är du sätter i "läge 1", kanske med en bild för att vi (snarare experterna här på MG) ska förstå dina problem och försöka lösa dem. 

Troligt fel (enligt en elektriker) är att relä 2 är paj. Tack för alla försök ni där ute.

Minglade 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...