Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
pismo

Anoder

Rekommendera Poster

Hej.

Båten ligger i sötvatten i hemmahamn och när jag skall iväg så åker vi ut till havet i saltvatten. Tidigare satt det anoder i zink på drevet (Bravo 3) och jag tyckte att drevet började bli angripet efter några år och satte på anoder i magnesium i fjol.

 

Hela förra säsongen såg dom bra ut, men efter att vi varit på Läsö en vecka i år så försvann dom i princip bara efter några dagar.

Kan det verkligen vara så att magnesiumanoder försvinner endast på några dagar när man ligger i hamn i saltvatten, eller är det något annat som spelar roll ?

 

mvh. Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Detta med skyddsanoders offerhastighet är smått obegripligt, det kan vi nog alla tycka.😵

Nå, tänker så här...
Att du med hemmahamn i sötvatten valde magnesium-anoder verkar vara ett fullt rimligt val. Men då får du på köpet ta den olägenheten att de snabbt eroderar vid besök i salt havsvatten.
Fast knappast så snabbt som förloppet skett i ditt fall?
Misstänker därför att landansluten elförsörjning kan ha med saken att göra??
(I Sverige sägs elnätets jordning vara problematisk eftersom själva jordklotet under oss leder ström dåligt. Kanske gäller andra geologiska villkor och elnäts-anpassningar i Danmark??)


Ps. I de danska trånga hamnarna bubblar det sakta upp gas, det har jag själv sett på Läsö. Orsaken är troligen förruttnelse av bottensediment bestående av diverse organiska sopor, så gasen är nog metan? (Inte för att jag tror att metan - i rimligen syrefattigt vatten - påverkar skyddsanoder, men men.) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...