Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
raol

Revlinan för skothornet snurrar sig hård - varför?

Rekommendera Poster

Jag gjorde nyligen om revningslösningen för storseglet för att kunna reva helt och hållet från sittbrunnen. Lösningen med att kroka på öglan framme vid masten gillade jag aldrig, så i stället fäste jag ett block vid mastfoten och sen en lina från andra sidan mastfoten upp genom första revets ögla och sen ner genom blocket, och vidare till avlastare och vinsch på rufftaket. Funkar väldigt smidigt nu när jag testat 2-3 gånger. Går snabbt och lätt att reva.

Samtidigt som jag fixade den lösningen där fram passade jag på att byta ut revlinan som går till bakre änden av seglet, eftersom den var i kortaste laget och knappt nådde genom avlastaren när hela seglet var uppe. Bytte ut till en likadan lina, samma grovlek, men flera meter längre. Det som händer nu är dock att när jag vinschar ner skothornet vid revning, så vrider sig den del av linan som går mellan revöglan och blocket på bommen runt sig själv, ungefär som man vrider ur en våt trasa, och blir väldigt hård och gör motstånd mot att bli invevad mer. Jag drog i linan rakt och den ser ovriden ut när den är slapp. Jag begriper inte varifrån vridningen kommer. Inga andra linor på båten uppför sig så, och det är ju ändå flera som löper ungefär lika komplicerade banor. T ex bomuthalet som går i stort sett identiskt, förutom att det inte löper genom ett sista block en bit in på bommen.

Vad kan vridningen bero på?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det finns linor och 'linor'.

En flätad lina vrider sig sällan medan en traditionellt repslagen lina som belastas kan vrida sig flera varv, lite beroende på längden så klart.

Prova att 'motvrida' den när den är sträckt så kanske den rättar till sig.

Linorna som redan sitter på plats har säkert varit belastade hårt och under lång tid så deras tendens att vrida sig kan ha eliminerats 'under resans gång...'

Redigerad av Larsakelarsson
Komplettering

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den typen av revning har jag haft sen början av 1990-taet på mina båtar.

Ja - inte på den nuvarande. På den hissar jag nästan aldrig storseglet. Möjligtvis om det blåser väldigt mycket och jag kör med kryssfocken. Då kan jag behöva ett revat storsegel för att få bättre balans på seglen. Men masten står ju i sittbrunnen så jag når det jag behöver när jag ställer mig framför ratten.

Är det bara linan som tvinnar sig hårt, eller har du linan både upp och ner från revlöddran på samma sida av seglet, så att linan tinnar sig runt sig själv?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Linan går från ena sidan bommen till den andra, och den enda sträcka jag ser vrider sig är från bomnocken till revöglan (via ett block). Resten ser ok ut. Men delen av linan som går inne i bommen kan jag ju inte se.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaha - du har detså "Modernt" så att du har linan inne i bommen.

Anledningen till att jag frågade, var att jag sett nån som har en krok på revlinan, så att han kunde utnyttja samma lina till 3 rev.

Du har inte testat att vända lina, så änden vid vinchen blir vid bommen och revlöddran (bara en tanke)

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var rätt krävande att dra linan genom bommen, så den övningen gör jag helst inte om. Men linan är i toppskick och hade inte använts "vriden" tidigare. Nästa steg blir att ta loss änden vid bommen och försöka ta bort vridet, om det går. Kanske ska testa det i invinschat tillstånd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan förstå det.

Hoppas det löser sig.

Har som sagt haft revet på det sättet på tre båtar och det har fungerat perfekt. Har ju ofta varit ute och seglat i relativt hårt väder och det är underbart att slippa gå upp på däcket när man måste reva - speciellt för mig somär en gammal "stöplebent" gubbe.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är iofs rätt enkelt att byta en lina om det redan sitter en där - du behöver bara en bra tejp och så fäster du dem ände mot ände. Provdra i skarvningen innan du drar igenom den. 

 

Som påtalats är det skillnad på lina och lina, även om de ser lika ut och är specade lika i material mm. Jag köpte en billig lina på Biltema för jag var snål och lat, den är helt oduglig (töjer sig, vrider sig, kinkar, glider i avlastaren), medan marginellt dyrare linor (säg att jag sparade 30 kr med Biltema-linan?) är mycket bättre. 

 

Jag föreslår därför; åk till tillbehörsaffären och köp en bra 6 mm lina till detta, t ex den här för 13 kr/m.

Duger fint. 

Jag har den själv till mina rev. 

https://www.hjertmans.se/produkter/ankring-linor/tagvirke/32-flatad-skot-fall-lina/sirius-300-6mm-vit-rod-32-flatad

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är en identisk lina med den som satt där innan, bara några meter längre.

 

Skarvmetoden var det jag använde, plus ett stygn med fiskelina, men det är jobbigt, tar lång tid och konsekvenserna om skarven släpper är enorma. Då måste bommen demonteras.

 

Jag var mest nyfiken på om nån kan förklara hur en rak lina, rakt dragen, kan börja vrida sig så otroligt mycket...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan skrev raol:

Jag var mest nyfiken på om nån kan förklara hur en rak lina, rakt dragen, kan börja vrida sig så otroligt mycket...

Begagnad, tidigare belastad lina innehåller spänningar; köp nytt. Linan jag visade kostar en dryg hundring för det du skall ha en till, då kommer det funka.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som sagt, byt till ny fin lina som inte kinkar. Det är bara tråkigt att ha linor som inte fungerar som dom ska när dom ska användas, man blir bara irriterad. Att ha bekymmerslösa prylar som bara fungerar är så trevligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Peter_K:

 

 

Jag föreslår därför; åk till tillbehörsaffären och köp en bra 6 mm lina till detta, t ex den här för 13 kr/m.

Duger fint. 

Jag har den själv till mina rev. 

https://www.hjertmans.se/produkter/ankring-linor/tagvirke/32-flatad-skot-fall-lina/sirius-300-6mm-vit-rod-32-flatad

 

 

Eller varför inte till Hunnebo båtinredning, Som ligger på gångavstånd från din båt eller till Nordens skepshandel - fast då får du nog cykla eftersom det ligger på Smögen.

Sen tycker jag nog att 6 mm är lite klent att hålla i - även om tjockleken håller rent styrkemässigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag tror inte att det är nåt fel på linan, utan nåt fel på hur jag har dragit den. Jag kommer att se över hela längden och försöka se om jag vridit den nånstans längs vägen. Det finns så pass mycket extra längd att jag kan dra ut all dold längd från bommen, så det ska gå fint.

Har för mig linan är 10 mm.

Skulle det visa sig att allt ser ok ut och det verkligen är nåt fel på själva linan så köper jag förstås en ny, det är inte så dyrt, men jag gör det inte innan jag vet. Jag har 10 meter 6 mm dyneema med flätat hölje liggande, sprillans nytt, så det kan jag i värsta fall dra i om det kniper. Jag tycker det är lite tunt, men det hållfasthetsmässigt är det inga problem, det begriper jag.

 

Redigerad av raol

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
4 timmar sedan skrev Thallatha:


Sen tycker jag nog att 6 mm är lite klent att hålla i - även om tjockleken håller rent styrkemässigt.

Jag håller med - men nu var det ju en revlina, inte en lina man skall stå och hålla i. 🙂 

 

Tunna linor löper lättare, så man behöver inte dra lika hårt. 10 mm är väldigt grovt för det här ändanmålet. 

Redigerad av Peter_K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gissar nog att du kan haft linan tvinnad något varv redan när du dragit den i riggen/båten, men det behöver inte uppenbara sig förens du belastar linan. Tänk en rätt ok utslängd vattenslang på gräsmattan, gå med änden tills den är spänd så kan du ge dig fan på att den veckar sig nånstans! 

Kan du inte släppa på den tvinnade änden när den tvinnat sig och låta den snurra rätt, sen koppla ihop den igen? Blir den tvinnad igen nästa gång då? 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är just det jag ska testa när tillfälle ges.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror också på att vridningen blir synlig vid belastning. Ursäkta lite off-topic: Men när du ändå drar revet till sittbrunnen, varför inte bara använda en lina, typ så här. Man kan fästa ett block i revlöddran som linan kan löpa i, istället för genom löddran. för att linan ska löpa lättare. 

cslr-150dpi.gif

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag har varken lust eller råd att göra en så komplicerad lösning. Dels skulle seglet behöva sys om. Dels skulle det krävas en helt annan bom.

Just nu använder jag bara ett rev. Jag tror att båten blir alldeles för fallgirig med andra revet och focken uppe, så det är bättre att ta in förseglet som nästa "revning". Båten seglar mycket bra, om än ganska sakta, med bara storsegel.

Redigerad av raol

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har som cannons skiss, dock bara ett rev, fungerar utomordentligt.

Har 8 mm lina, brukar inte behöva lägga den på winchen, iofs litet storsegel 15 kvm.

I din situation skulle jag ta dyneemalinan och låta den gå hela vägen, ett snöre mindre att dra i och låsa fast, inget att köpa in. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var kanske en dålig bild. Jag använder min gamla isomat bom och har inte sytt om seglet. Det som behövs är ett block per revlöddra och en längre revlina. Men är ju inga stor sak att dra i två tampar istället för en :). Om man har plats för många linor till sittbrunnen. Detvar mitt problem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet ni, ni får själva arrangera era revningslösningar som ni vill. Den nuvarande lösningen är den jag vill ha, och enlinerevning är inget jag vill ha. Jag bad inte om råd kring det, utan jag var nyfiken på vad som skulle kunna ligga bakom att en helt rak och tidigare välfungerande lina helt plötsligt självvrider sig.

Ska troligtvis upp till båten under helgen och då ska jag se vad som går att göra åt vridningen. Efter det får jag ta ställning till om det behövs en ny lina.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag testa den lösningen med en lina som gick genom bägge revpunkterna. Tyckte det gick alldeles för tungt att reva på det sättet, så jag gjorde som Raol, och det har fungerat alldeles utmärkt - för mig under alla år.

Har en kompis. Han köper alltid en singelrevbom när han byter båt. Det är hans koncept.

Det kan ju ligga nåt i det som du sger Peter_K att det fungerar med en klen lina. Man kan ju ägga den på winchen.

Hade visserligen winchar som gick att använda även till mina revlinor, men jag drog nog ner revet för hand, och då är det gott med lite grövre haländar.

Nu för tiden är det upp och ner vända världen. Om jag revar med den nuvarande båten - det har hänt ett par gånger. Då rullar jag in Genuan och rullar ut kryssfocken. Men då pratar vi om kulingvindar.

Ökar vinden ytterligare rullar jag in kryssfocken lite, hissar storseglet och tar in två rev i den - för balansens skull.

För mig är den gamla visan "I en grönmålad båt" lite missvisande. Blåser det inte - då går jag för motor. Blåser det småspik - då ligger jag helst still.

 

https://www.youtube.com/watch?v=U2fctXvNf0Q

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tunn lina osv; när jag revar släpper jag ner storen med fallet lite längre än jag behöver, tar hem på revlinorna så de går i botten (en i taget) och sträcker sedan med fallet igen. På så vis är det ingen större last på grejerna när jag revar, så jag behöver inte ens lägga på winchen, utan klarar mig med den 1:2-utväxlingen som blir eftersom linan tår genom seglet och sedan ner till bommen igen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev Peter_K:

Tunn lina osv; när jag revar släpper jag ner storen med fallet lite längre än jag behöver, tar hem på revlinorna så de går i botten (en i taget) och sträcker sedan med fallet igen. På så vis är det ingen större last på grejerna när jag revar, så jag behöver inte ens lägga på winchen, utan klarar mig med den 1:2-utväxlingen som blir eftersom linan tår genom seglet och sedan ner till bommen igen.


Jag brukade göra precis du beskriver. När jag hade revet med bara en lina gick det allt för trögt - tycket ialla fall jag. Hade ca 10 mm´s lina. Det hade kanske gått lättare med 6 mm lina, men eftersom jag hade gott om lina liggandes så tog jag den jag hade. ( det är farligt när man spara sånt som man tycker är ok - antingen man behöver den eller inte - rätt som det är har  man hur mycket skräp som helst liggandes. Sk "Bra att ha") Dessutom hade jag skotlinor i 4 olika färger.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
37 minuter sedan skrev Thallatha:


det är farligt när man spara sånt som man tycker är ok - antingen man behöver den eller inte - rätt som det är har  man hur mycket skräp som helst liggandes.

Man ska aldrig kasta någonting, rätt vad det är så behövs just det man aldrig trodde sig behöva. Men man måste uppnå en kritisk massa av sånt innan det börjar ge avkastning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
36 minuter sedan skrev trewq:

Man ska aldrig kasta någonting, rätt vad det är så behövs just det man aldrig trodde sig behöva. Men man måste uppnå en kritisk massa av sånt innan det börjar ge avkastning.


Det finns ju olika sätt att tänka där. I regel spar man en massa grejer som kan va bra och ha. När man då behöver nåt, så hittar man det oftast inte. Sen går man ock köper nytt.

Nästa gång man letar efter nåt annat - som man inte hittar - så hittar man det man letade efter senast.

Så egentligen var det lika bra att slänga all överblivet med en gång. Fast så klart inte repsumpar och pallningsvirke och rostfria skruvar och halva burkar med färg och...............................

Redigerad av Thallatha
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag kollat. Linan är nog inte helt frisk. Får skaffa en ny.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev raol:

Nu har jag kollat. Linan är nog inte helt frisk. Får skaffa en ny.

 

Kommer som en överraskning för mig 😉 

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
26 minuter sedan skrev raol:

Nu har jag kollat. Linan är nog inte helt frisk. Får skaffa en ny.

 

 

Med take på dom - milt sagt - växlande vindarna vi haft här ute senaste månaden, är det nog bra att ha ordning på revutrustningen.

Som en dag. Medelvind 5 m/sek. Maxvind 25.9 m/sek. Var det möjligtvis en åskdag.
http://www.utposthallo.se/noaa1807.html
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det går ju att reva nu också, bara att det är väldigt trögt sista 10-15 cm ner till bommen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...