Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
AquaMarina

Kostnad per år båtägande (ej inköpskostnad) i Sthlm

Rekommendera Poster

Tacksam för alla erfarenheter kring kostnad för båtägande (ej inköps- eller kapitalkostnad)!

 

Bakgrunden är att vi funderar på stt köpa en ny eller nästan ny båt (typ 23-27 fot Aquador eller beg typ Nimbus eller motsvarande). Tanken är att ha den i Stockholms södra skärgård så att vi kan nå den med bil från Södermalm.

 

Inköpskostnad/kapitalkostnad och värdeminskning kan jag räkna på själv men resten är svårare.

 

Är nog rätt bekväm/lat så jag är ute efter era erfarenheter kring totalkostnad per år för följande tjänster:

 

- Båtplats

- vinterförvaring (kall el varm) på Marina

- service 

- polering 

- målning

- upptagning/sjösättning

- försäkring

- Driftskostnad bränsle mm :)

- Avgifter gästhamnar

- allt jag glömt

 

Finns en del info på Marinors hemsida men hoppas på input härifrån också, även om frågan kanske är lite naiv (många ifs and buts) :)

 

Alla ärliga erfarenheter, ideer, tips, glada tillrop mottages med gläde och uppskattning!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag ligger vintertid på ett varv söder om Stockholm och betalar ca 15.000:- / år för en vinterplats ute för min båt på 31 fot. Då tar varvet upp båten, pallar och konserverar. Det är den ena större fasta kostnaden.

Sommarplats har jag egen. 

De andra är motorservice som brukar kosta runt 12.000:- och försäkring på ca 5.000:- .

Täcker, täcker av, polerar, målar etc gör jag själv och finner nöje i att sköta min båt. 

Bränslekostnaden är naturligtvis beroende på hur mycket och hur fort jag kör men den brukar ligga på ca 10-15.000:-. Min förbrukning ligger på ca litern per distans i snitt men varierar från en halv till nästan tre beroende på hur fort jag kör. 

Jag har inte tillgång till mina kostnader här och nu (har pedantisk koll på alla kostnader utom gästhamnsavgifterna) men förbättringarna jag gör varje år brukar ligga på runt 10.000:-.

Sett i det stora hela är bränslekostnaden en relativt liten del av totalkostnaden varför jag kör så mycket jag kan och vill. Tillbringar ca 50 nätter i båten per år, mest i naturhamnar, men det brukar bli två-tre nätter i gästhamn varje år. Nynäshamn kostade om jag minns rätt 390:- för en natt utan el (dyrt). 

Kom häromdagen på att jag inte har bottenmålat min båt på alla de nio säsonger jag haft den. Riktig färg från början underlättar 😉.

Hoppas detta ger dig en uppfattning om hur kostnaderna kan se ut. 

Välkommen till MG!

Redigerad av ChristerN

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Närmare 100 än 50 tusen/år är en ärlig uppskattning för en såpass liten båt om Du vill lämna bort allt jobb till ett etablerat varv. 

Och det är ett år utan större haverier. 

Går att pressa kostnaderna väldigt mycket med att vara lite ”om sig och kring sig”. Beror mycket på hur petig man är. 

 

Nu kommer Du snart få läsa mängder av kommentarer om hur folk i stort sett får betalt för att äga båt. 😏 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi är nog väldigt långt från genomsnittet i hur vi gör med båten över ett år, så det har inte mycket att göra med dina frågor. Men ca 6000 för båtplats som vi hittills utnyttjat året runt. Två gånger har vi lyft, spolat av och målat och lyft i under samma dag, för ca 4000 kr, varav ca 1300 kr för bottenfärg, rullar m m. Försäkringen är ca 2500 kr per år. Det är, om man så vill, "ägandekostnaderna". Dock inget lyft i år, för det räckte inte pengarna till i våras. Men vi planerar att ta upp båten och landförvara i vinter, så det blir ju ett lyft och en tvätt då. Plus inköp av stöttor och lite annat. Kostnaden för landförvaring verkar vara rätt låg, under 2000 kr, men det återstår att se.

Jag gissar att det går kanske 100-150 liter bensin under en säsong, vilket inklusive tvåtaktsolja blir 1500-2500 kr.

Nästan all segling är dagsegling, så inga kostnader för gästhamn i år (låg en natt utan att behöva betala), och tre gästhamnsnätter à 200 kr förra sommaren.

Nya grejer i år:
Ny fock plus material till rullfockskapell ca 14 000 kr. Packningskit till utombordaren ca 500 kr. Lite elektronik, ca 3000 kr. Linor, block, beslag, osv, ca 1500 kr. En extra solpanel plus material till båge, ca 1400 kr. Färg och annat material för målning av sittbrunnen, ca 1500 kr.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Stort tack alla! Bra input! Räknar med runt 50-100 då, tycker inte det är så farligt faktiskt. Sommarstugor är inte gratis (om de inte stiger i pris vilket de inte verkar göra just nu) och många bilar är ännu dyrare pga av mycket högre värdeminskning. Har inga andra laster så om vi också skulle vara ute 50 nätter per år så är det helt klart värt det. Och vem vet, jag kanske blir biten av det och vill göra det mesta själv (även om jag sagt att jag inte ska meka mer).

 

Nu gäller det bara att veta vad man ska köpa för båt. DC el HT :) Får starta en annan tråd om det.

 

(Andra får gärna fortsätta att fylla på med kostnadsuppgifter).

 

Redigerad av AquaMarina
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...