Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
Garpen61

Bränsleförbrukning, överraskande låg, 4,3

Rekommendera Poster

Jag ar köpt en Bayliner 185 BR med en 4,3 förgasarmotor i från 2005 och är väääldigt överraskad över bränsleförbrukningen. Den väger bara drygt 1 ton.

 

När jag kör i 20- 24 knop (varvet vet jag inte då varvräknaren är paj) ligger den på 0,5 liter per NM, trodde inte det var möjligt men så är det. Jag har mätt distansen och tankat efteråt, så det är verklig förbrukning.

Idag har vi blandat körningen mer och då landade den på 0,67 l/NM

 

Den går billigare än vår förra 60 HK 4-takt

 

Är det inte extremt lågt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter lågt, ja. Förbrukar ca 0.6-0.7 L/nm med 6 hk utombordare på vår segelbåt i 3.5-4.5 knop.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låg vikt och lättdrivet skrov och förhållandevis mycket hästar (V6:an ligger runt 200 hk, beroende på utförande) gör kanske detta möjligt. Lågt effekt uttag från motorn ger låg förbrukning. Du kanske endast ligger på runt 2000-2500 rpm vid 20 kn, synd att varvräknaren är trasig.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev raol:

Låter lågt, ja. Förbrukar ca 0.6-0.7 L/nm med 6 hk utombordare på vår segelbåt i 3.5-4.5 knop.

 

Men den planar inte :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Gelis:

Låg vikt och lättdrivet skrov och förhållandevis mycket hästar (V6:an ligger runt 200 hk, beroende på utförande) gör kanske detta möjligt. Lågt effekt uttag från motorn ger låg förbrukning. Du kanske endast ligger på runt 2000-2500 rpm vid 20 kn, synd att varvräknaren är trasig.

 

Beställt nya instrument, återkommer med varvet när det är lagat

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag mätare som funkar:

 

25 knop = 2900 varv

 

Fullgas = 41 knop 4150 varv

 

= för stor propeller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad skall maxvarvet vara på den motorn?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du koll på hur ren båtbotten är?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Försöker förstå här... Vad är problemet? Din båt drar alltså för LITE bränsle och du försöker hitta vad som är fel? 🤣

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så enkelt är det inte riktigt... Varvar inte motorn som den ska, går den snålt/varmt och kan i värsta fall totalhaverera.

 

Däremot är nog kombinationen båt/motor helrätt och kommer gå snålt även när den varvar korrekt.

 

Sedan säljs i princip inga båtar nya med fel propp, så är det originalpropp beror troligtvis det låga maxvarvet på något annat.

 

Många byter propp innan de felsöker ordentligt och har efter bytet en långsam båt som fortfarande är trasig...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev DanielMalmgren:

Försöker förstå här... Vad är problemet? Din båt drar alltså för LITE bränsle och du försöker hitta vad som är fel? 🤣

Läs hela tråden så kanske du förstår, tröttsamt inlägg!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Mange249:

Så enkelt är det inte riktigt... Varvar inte motorn som den ska, går den snålt/varmt och kan i värsta fall totalhaverera.

 

Däremot är nog kombinationen båt/motor helrätt och kommer gå snålt även när den varvar korrekt.

 

Sedan säljs i princip inga båtar nya med fel propp, så är det originalpropp beror troligtvis det låga maxvarvet på något annat.

 

Många byter propp innan de felsöker ordentligt och har efter bytet en långsam båt som fortfarande är trasig...

 

Jag har inte kollat pitchen, men propellern ser stor ut, kollar när jag tar upp den i höst.

 

Den är från 2005, så det är kanske inte originalpropeller...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev Kane:

Har du koll på hur ren båtbotten är?

Den drar förvånansvärt lite soppa, den förra jag hade drog över litern...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
56 minuter sedan skrev Garpen61:

Den drar förvånansvärt lite soppa, den förra jag hade drog över litern...

Hur många hk i din?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-07-25 vid 22:31 skrev Garpen61:
2018-07-25 vid 20:21 skrev raol:

Låter lågt, ja. Förbrukar ca 0.6-0.7 L/nm med 6 hk utombordare på vår segelbåt i 3.5-4.5 knop.

 

Men den planar inte :)


Å andra sidan klarar sig Raol i flera år på den mängden bränsle, som du gör av med på en timme. 😉

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-09-04 vid 08:49 skrev Thallatha:


Å andra sidan klarar sig Raol i flera år på den mängden bränsle, som du gör av med på en timme. 😉

Det är sant :)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...