Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
acquiesced

Skador på kölen

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej!

 

Jag har fått ta över en båt(Lohi 410) som jag har tänkt att använda vid fiske och korta turer med min son. 

Har viss erfarenhet av båtlivet men inte till den del där kan säga vad jag bör göra åt vissa skador.

 

Jag synade hela båten och kollade vad som behöver bytas och åtgärdas innan sjösättning. När jag synade skador under vattenlinjen frågade jag mig själv hur pass man får lov att misshandla en båt? 

 

Min fråga är vad jag bör använda för att laga detta? Dom största skadorna är det på bilden, det är inga hål utan mer grova skav.

 

Hjälp mig och min son så vi får åka båt snart, tack på förhand!

IMG_1363.jpg

Redigerad av acquiesced

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det ser ju ut som om det är på sidan på kölen - inte under.

hade det varit under kölen så hade det varit ganska naturligt och slitskador pga att man kört upp båten på tex en strand:

Om det är på sidan på kölen, så misstänker jag att när man laminerar upp skrovet, så har man inte rullat ur luften ordentligt, så att det blivit en luftblåsa mellan Gelcoaten och glasfiberlaminatet och att Gelcoaten därför  så småningom gått sönder. Det är inte ovanligt att det finns såna luftblåsor på gamla båtar, speciellt på såna ställen.

Gelcoaten har ju i så fall släppt efter att man bottenmålat senaste gången.

Skall båten ligga i hela tiden, eller tar ni upp den mellan turerna?

Antingen struntar man i det helt och sjösätter och använder båten, eller så slipar man ren och spacklar i med tex epoxyspackel eller gelcoatspackel.

Personligen hade jag sjösatt och använt båten.

När jag tagit upp båten till hösten, så hade jag slipat bort all bottenfärg ner till ren gelcoat. Den ser ju halvtaskig ut - som det brukar göra på gamla båtar, speciellt när den gamla ägaren har "gett upp den båten". Lagat upp alla skadorna med epoxyspackel och lägg på ett par lager epoxygrundfärg som grund för ny bottenfärg.

Om man har båten i sötvatten skall man kanske överväga att skippa bottenfärgen (giftfärgen) över huvud taget och kanske även om man har båten i saltvatten och kan göra ren båten i botten med en viss regelbundenhet.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Thallatha:

Det ser ju ut som om det är på sidan på kölen - inte under.

hade det varit under kölen så hade det varit ganska naturligt och slitskador pga att man kört upp båten på tex en strand:

Om det är på sidan på kölen, så misstänker jag att när man laminerar upp skrovet, så har man inte rullat ur luften ordentligt, så att det blivit en luftblåsa mellan Gelcoaten och glasfiberlaminatet och att Gelcoaten därför  så småningom gått sönder. Det är inte ovanligt att det finns såna luftblåsor på gamla båtar, speciellt på såna ställen.

Gelcoaten har ju i så fall släppt efter att man bottenmålat senaste gången.

Skall båten ligga i hela tiden, eller tar ni upp den mellan turerna?

Antingen struntar man i det helt och sjösätter och använder båten, eller så slipar man ren och spacklar i med tex epoxyspackel eller gelcoatspackel.

Personligen hade jag sjösatt och använt båten.

När jag tagit upp båten till hösten, så hade jag slipat bort all bottenfärg ner till ren gelcoat. Den ser ju halvtaskig ut - som det brukar göra på gamla båtar, speciellt när den gamla ägaren har "gett upp den båten". Lagat upp alla skadorna med epoxyspackel och lägg på ett par lager epoxygrundfärg som grund för ny bottenfärg.

Om man har båten i sötvatten skall man kanske överväga att skippa bottenfärgen (giftfärgen) över huvud taget och kanske även om man har båten i saltvatten och kan göra ren båten i botten med en viss regelbundenhet.

 

 

Hej!

 

Ser nu att bilden är väldigt missvisande. Det är kölen som syns på bilden, den har helt enkelt blivit vriden vid uppladdning.

 

Båten kommer alltid att gå i sötvatten och så har jag en brygga där jag drar upp den på efter varje användning.

 

Men då kan jag använda båten, blir väl kanske 5-10ggr nu innan jag tar upp den och börjar laga undersidan.

 

Så när jag tar upp det i oktober så har jag lite jobb framför mig. Tänker inte använda någon bottenfärg.

 

Har tänkt att måla om hela båten, så först epoxyspackel på skador/bygga upp köl. Grundar jag hela båten med epoxygrund eller bara under vattenlinjen?

 

Stort tack för ditt svar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag  målade om min lilla bohusjulle (bilden till vänster) slipade jag ner, så jag fick ren gelcoat   på hela skrovet, spacklade upp alla skador och la på ett par lager epoxygrundfärg, även på skrovsidorna. Skrovsidorna målade jag med 2-k färg.

Eftersom den ligger i saltvatten ca 7-8 månader om året måste jag ha bottenfärg/giftfärg.

Eftersom många har slutat att måla med giftfärg, börjar det nog komma altrenativa epoxygrundfärger. Jag är dåligt uppdaterad på det eftersom det aldrig är aktuellt för min del.

Det finns många här på MG som har kunskap i just den frågan. Att måla med 2K-färg under vattenlinjen är inte att rekomendera.

 

2056353621_Hlljullenunderommlning.jpg.7843db616e18094eedb4e49a62191b73.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...