Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Tessin

Mercruiser 5,7 vill inte varva över 3000

Rekommendera Poster

Jag har en Sea Ray från 1997 med en Mercruiser 5,7. På motorn sitter en Holleyförgasare.

 

Vi har precis varit ute på en längre tur i skärgården. Motorn har fungerar som en klocka och gått mjukt och fint som den brukar. Men nu vill den inte varva över 3000! Om jag ger gas över 3000 tappar den kraft och går ned ordentligt i varv. För att sedan försöka komma upp i varv igen. Och så där håller den på.

Ju mer jag gasar, ju sämre går den. Däremot kan jag lägga den precis under 3000 och då håller den varvet.

 

Jag är inget proffs, men jag tycker att motorn fungerar som vanligt upp till 3000 varv. Dock kan den tappa varv om båten gungar kraftigt eller om båten lutar!! Jag tycker också att tomgången inte är lika mjuk och fin som den brukar vara. Tycker även att förgasaren "viner" på ett sätt jag inte känner igen.

 

Jag hällde i Red Line och då gick den som vanligt några timmar. Men nu har problemen kommit tillbaka.

Jag har kollat att alla tännkablar sitter som de ska.

Jag har också provat att varva upp motorn i friläget och då går det hur bra som helst att varva.

 

Snälla - hjälp mig att rädda resten av säsongen. Vad skulle det kunna vara för fel??

 

Jag kanske ska tillägga att vi kört en hel del på låga varv under turen i skärgården. Kan det ha påverkat?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla munstyckena i förgasaren. Om den går bra på lägre belastning, men inte orkar sen, så kan det bero på att ett munstycke i sekundärsidan är stockat. 

Sätt stora trasor på insuget då du skruvar upp förgasaren, det kommer mycket soppa ur en Holley, och det vill man ha bort från motorrummet. Gå igenom hela förgasaren på en gång, och checka filtren samtidigt.

Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag tog bort flammsnyddet och kollade i förgasaren. Det kommer rikligt med bensin ur det munstycke som sitter på samma sida som insuget. Det verkar vara bra tryck från bränslepumpen. Däremot förstår jag inte vart bensinen kommer in i den andra delen - det kommer inget när jag gasar såvitt jag kan se?? Kanske är det just det som är problemet?

 

 

 

Redigerad av Tessin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tyvärr kan man inte se det på det viset. Troligen har du en så kallad vakumförgasare, och det gör att det inte kommer bensin i sekundärportarna i någon större utsträckning innan du kör på full belastning. Om du menar att det kommer bensin då motorn inte är igång, och du vrider på gasspjället, så då är det accellerationspumpen som pumpar in bensin, och det har inte något att göra med huvudmunstyckena.

Mitt tips är att skruva loss förgasaren, ta hem den, och gå igenom den i lugn och ro, med hjälp av någon youtube video, som visar hur man kollar just din förgasartyp.

 

Om trycket från bränslepumpen inte räcker till, märks det på att motorn svarar bra på gaspådrag, men kraften försvinner efter några sekunder, då flottörhuset töms för att pumpen inte hinner fylla på. Bensinpumpens uppgift är att hålla flottörhuset fyllt så att flottören stänger sin ventil. Bränsletrycket syns aldrig annars i hur det duschar in bensin i förgasarhalsarna eller så.

Väldigt ofta beror ett för lågt bränsletryck på ett igensatt bränslefilter, eller igenkletad pickup inne i tanken.

Redigerad av Kronvik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förresten, byt samtliga bränslefilter, och provkör gärna med en slang direkt ur en bensindunk. Då kan du utesluta den delen av bränslesystemet. Det är mycket mindre jobb, än att gå igenom förgasaren.

Bäst att börja med det enklaste.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Kronvik för kloka förslag och värdefull kunskap! 

 

Jag ska prova att köra från en annan tank  för att utesluta problem med tank/pickup.

 

När det gäller bränslepumpen så beter sig motorn lite som du beskriver. Dvs att den svarar på gaspådrag, men tappar kraft efter någon sekund. Men detta händer bara vid gaspådrag över 3000. På lägre varv svarar motorn som den ska. Om det är problem med bränslepumpen borde kanske problemet finnas över hela registret - eller?

 

Vart kan bränslefiltret resp bränslepumpen sitta? Såvitt jag kan se finns de på motorns ena sida långt ned och i anslutning till oljefiltret - kan det vara rätt? Det verkar däremot inte finnas något ”externt” filter med battenavskiljare. 

 

Jag har försökt att hitta rätt reparationshandbok på nätet. Men jag tycker det är klurigt att veta exakt vilken handbok som gäller för just min modell. Det hela försvåras av att serienumret på locket har nötts bort.

Har du några tips för hur jag kan hitta rätt handbok? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har inget tips för exakt din motor, men i grunden är det en Chevrolet 350 V8, och dem känner jag till. Använd Google för att hitta fakta om just din motor.

Om den har mekanisk bränslepump, så finns den lågt ner på motorn, framme på blocket på höger sida.

bensinpump.jpg.db2da3b31b9012910903484fdc57135f.jpg

 

Följer du bensinröret från förgasaren, så går det framåt, och ner till bensinpumpen. På pumpen finns två (oftast) ingångar, och den som inte går till förgasaren kan du koppla en slang till, som du sätter ner i en bensindunk. Längs röret du tog bort borde du hitta bränslefiltret/-filtren.

 

Ifall du har elektrisk bränslepump, så hittar du den på samma sätt, det vill säga genom att följa bensinröret från förgasaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack - har hittat ett filter nu. Sitter precis där din bild visar. Tror bränslepumpen sitter precis innanför.

 

Ska ta loss i helgen och kika hur allt ser ut.

 

Lite märkligt är att motorn gick som vanligt idag. Hade i Red Line igår och det verkar hjälpa tillfälligt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan upplysa om mitt problem som är löst idag! Har en Maxum med en 5.7 mercrusier. Byte detta innan jag hittade felet:

Tändspole

Tändstift

Fördelarlock

Rotor

Tändkablar

Hallgivare

Bränslefilter

Renovera förgasare (packningarna, nya munstycken m.m.)

Bränslepump

Båtenjäveln krånglade ändå! Testade att köra utan tanklocket för att utesluta stopp i venten, utan resultat! I dag så kollade jag om backventil från tanken hade hängt sig, nopp, fungerade bra. Tog upp sugrör från tanken, längst ner satt ett finmaskigt nät, totalt stopp i det med godsaker. Felet hittat och en massa onödigt slit, svett och pengar i sjön 😋. Men så är det, man måste utesluta en sak i taget. Självklart så har jag nya saker nu, så man får ju vara lite glad ändå. Kan tänka mig vad detta hade kostat att göra på en firma... Tur att man kan skruva.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för att du delar dina erfarenheter. Jag ska kolla i tanken också.

😊

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Tessin:

Tack för att du delar dina erfarenheter. Jag ska kolla i tanken också.

😊

Du har PM!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...