Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Toder

Båten lägger sig på sida i plan

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Har ett underligt problem, när jag kommer upp runt 20knop så lutar båten lite år barbord, vilket jag då försöker kompensera med att svänga lite mot styrbord, vilket då gör att den går snett framåt,  lite tråkigt då jag inte vågar gå över 20-25knop, varit upp i 30knop med 3 personer i båten, gick bättre då, men fortfarande samma problem, dock så tog det längre för den att lägga sig på barbords sida, antar att det kan vara vridet från propellern som gör att båten i fråga beter sig såhär. 

 

båten är en Ryds Nr.1000 med förhöjd och förstärkt akterspegel och en johnson 50hk långrigg, (kavitationsplattan ligger i nivå med skrovet)

 

 

Redigerad av Toder

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

här kan man se att den lägger sig lite åt vänster, detta är dock ganska låg fart, runt 15-17 knop 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tycker det låter som om motorn inte sitter helt mitt på akterspegeln eller så är motorn/skäddan lite snea alt så är botten på båten skev. 

 

Ps

I all välmening så heter det babord. Barbord hittar man kanske på vissa större färjor. 😉

Redigerad av ChristerN
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att luta sig mot ett barbord är ju aldrig fel. 😉

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Testa att tilta ut motorn lite mer. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mjuk botten?

 

Ja på båten, inte i sjön.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan det kanske vara så att motorn inte är lodrätt monterat i förhållande till akterspegeln?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev ChristerN:
33 minuter sedan skrev kennas:

Kan det kanske vara så att motorn inte är lodrätt monterat i förhållande till akterspegeln?

Haha, barbord låter trevligare, tack för tillrättavisningen första sommaren med båt xD

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2 timmar sedan skrev moggep:

Testa att tilta ut motorn lite mer. 

Kan prova göra det nästa vända med båten, tack för tipset 

Redigerad av Toder

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
38 minuter sedan skrev kennas:

Kan det kanske vara så att motorn inte är lodrätt monterat i förhållande till akterspegeln?

Osäker där,  men kan kontrollmäta när jag kommer hem, 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Man kan också tänka sig att det har med båtens last att göra, var och hur du själv och passagerarna sitter. Vinden kan också ha inverkan.

Även större och tyngre motorbåtar kan bete sig på detta vis, då trimmar man dem med trimplanen.

Men absolut, kolla motorinstallationen, kolla även trimfenan, kanske du skall vrida den litet åt styrbord, kanske är det så att du omedevetet ligger och styr åt babord för att kompensera propellerns rotation och båten lutar av den orsaken. Sedan är det väl nästan mer regel än undantag att planande båtar rör sig diagonalt framåt.... Återigen propellerverkan, last och vind.

 

 

Ett "barbord" är för mig att sådant där bord man kan köpa i båttillbehörsbutikera som har nedfällda hål för glas och buteljer, dessa bort kan ju placerad både till bb och till sb.... Oftast är de ju fastskruvade också, och om det ät riktigt gjort kan man ju luta sig mot dem....

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Den båten kanske är i minsta och lättaste läget för en 50 HP. Den är ju typad för max 30 HP. Det som händer med en lite övermotoriserad båt är att båten stiger så högt på sin v-botten att den våta ytan blir mycket smal vilket leder till att att propellerns sidokraft mäktar luta båten tills den lägger sig på ena bottenhalvan. Första åtgärden är att justera fenan bakom propellern. Så att du inte behöver styra emot hela tiden. Fenan går att vrida vilket kompenserar för propellerns sidokraft. Lossa bulten i mitten och justera tills båten går rakt utan att du behöver hålla i ratten. Det brukar behövas några omtagningar innan det blir rätt. 

Om du inte har trimplan så blir nästa steg att montera sådana...

 

Edit: Om du har en sån där justerbar fyrbladig propopulse-propeller så är dina symptom ett av den propellerns största typfel...

Redigerad av Faderullan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Faderullan:

Den båten kanske är i minsta och lättaste läget för en 50 HP. Den är ju typad för max 30 HP. Det som händer med en lite övermotoriserad båt är att båten stiger så högt på sin v-botten att den våta ytan blir mycket smal vilket leder till att att propellerns sidokraft mäktar luta båten tills den lägger sig på ena bottenhalvan. Första åtgärden är att justera fenan bakom propellern. Så att du inte behöver styra emot hela tiden. Fenan går att vrida vilket kompenserar för propellerns sidokraft. Lossa bulten i mitten och justera tills båten går rakt utan att du behöver hålla i ratten. Det brukar behövas några omtagningar innan det blir rätt. 

Om du inte har trimplan så blir nästa steg att montera sådana...

 

Edit: Om du har en sån där justerbar fyrbladig propopulse-propeller så är dina symptom ett av den propellerns största typfel...

Okej, det sitter en 3 bladig propeller modell  763462 med 12x17 pitch

trimplan har jag faktiskt funderat på om jag skulle ta och montera för stabiliteten,  ang den där fenan som kan vinklas hur gör man när man ställer den?, nu är den ställd lite åt höger (om man tittar bakifrån)  den är även vinklad i änden åt höger lite, alltså lite svängd åt höger, gissar att det är åt höger den ska vridas för att kompensera propellerns vrid,

 

det gick att uppnå högre fart med en person i baksätet, kanske som du säger då för att den lägger sig på ena sidan i bottenhalvan, men med mer tyngd bak så gick det stabilare, har även provat att vinkla upp motorn ett pinnhål, inte hunnit testa än dock, blir på fredag. //Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Baxlaget:

Trimplanet på ena sidan fastnat nere?

Har inga trimplan monterade. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har liknande problem på min, dock lutar den mest när den ska plana ut dvs när det går som tyngst å sen när den kommer i plan börjar den räta ut sej. Min teori är att det är propellerns rotation som "drar" båten åt babord.   Å nu kommer jag bli idiotförklarad av många,,,,,,,,,

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker det låter som en högst rimlig förklaring om båten är lätt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter kanske löjligt men finns det vikt att omfördela i båten? Alltså extra vatten reserv batteri verktyg osv. Det kan göra mer än vad man kan tro. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har liknande problem med min Flipper 575. Om man är 2-3 personer så går allt jättebra, men är man några till i båten så beter den sig märkligt när man är i plan. Typ att den välter över åt ena hållet och flyttar man då en person lite så välter den plötsligt åt andra hållet, som att den är allmänt "vinglig". Men det kanske är normalt beteende? Har 80Hk (tvåtaktare) så jag är inte övermotoriserad, men saknar dock helt trimplan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...