Gå till innehåll
lördag 20 april 2024

Rekommendera Poster

Som lite pryltokig och kontrollfreak så tänkte jag investera i en backkamera för att ha koll på ankarspelet.

Någon som har en som ni tycker duger/funkar bra?

 

Ha en fortsatt bra båtsommar/Janne

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En GoPro fungerar bra och är lätt att flytta runt till det stället du vill ha koll på.

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag har samma funderingar.

I min tråd om ankarspel fick jag några bra tips av ChristerN.

Jag har ju trasslat in ankarrullen några gånger, så jag tänkte mig att kameran skulle se ankaspelet, ankarrullen och en liten bit bakom båten, om nu det är tillåtet...

Min gamla plotter har en videoingång som jag tänkte använda, så slipper jag joddla med en extra skärm. Men i våras kollade jag Biltemas trådlösa backkamera, den kanske är bra den med...? Men då med en egen skärm som man måste bereda plats för.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

GoPro skulle ju kanske kunna vara ett alternativ, har en gammal 4:a, men man måste i vilket fall som helst ha en extern skärm.

Har oxå tittat på Feltemas kamera, tror det skulle funka bra, lite osäker på hur bra man ser om det skulle ha mörknat på ute.

Hade ju varit intressant om någon som har/haft hade någon kommentar 😉

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

På eBay mm finns färdiga backkameror för några hundra. De visar en spegelvänd bild så att man ser precis som i en spegel. Även trådlöst (till robotklipparen!)

Övervakningskamerorna är ofta digitala och kan då inte användas till plottern.

Jag har en analog kamera typ 9cm lång och 3cm i diameter och är vattentät.Den hamnade i pannrummet för att hålla koll på pelletseldningen. Tanken var ett den skulle placeras i masttoppen senare men dit har vi inte kommit. Det som lockar nu är en rörlig kamera med zoom. Kanske nästa år?

--

Backkamran jag satte på förra bilen hade IR-dioder och fungerade i mörker.

Redigerad av bhemac
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska det vara så ska det vara pålitliga prylar så att man utan problem ser allt även när det är nattsvart ute. Raymarine CAM220 eller en FLIR-kamera verkar vara önskekameror som även skulle fungera fint att navigera med i mörkret.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Mastkamera verkar kul. Jag som har stor skymmande genua hade haft nytta av det. Men jag har haft svårt att ens hitta något exempel på en installation? Antar att det funkar riktigt dåligt i praktiken.

 

edit: inte meningen att kapa tråden, som handlar om kamera för ankarspel. Glöm mastkameran.

Redigerad av AndW
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
27 minuter sedan skrev AndW:

Antar att det funkar riktigt dåligt i praktiken.

Tvärtom tror jag. Jag har testat liknande kamera på landbacken och den fungerar mycket bra.

Mitt problem är att Pan, Tilt och Zoom ska styras via RS485 men jag har inte hittat någon vettig kontroll. Men en kamera med 1080 upplösning och 18X zoom är najs. Tänk bara när man ska in på sin båtplats.

 

 

 

https://www.ebay.com/itm/FLOUREON-4X-18X-30X-ZOOM-1080P-H-264-CCTV-Security-IR-CUT-PTZ-IP-Kamera-2-0MP-EU/152490808565?var=451833868275

s-l1600.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo men sen ska det upp på en skärm också. Padda? Går en videobild att se i ljuset i sittbrunnen? Och när jag kört gopro över wifi har det varit ett irriterande lagg, iofs svänger inte en segelbåt på en femöring. För att det ska vara riktigt bra så skulle jag vilja kunna lite tillräckligt på installtionen för att inte behöva huka mig och luta mig för att se bakom genuan hela tiden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev AndW:

Jo men sen ska det upp på en skärm också

Är det en analog kamera så kan man koppla den till plottern om man har en videoingång. Då får man en tillräckligt ljusstark bild. Inget laggande. Man kan även lägga upp den på fartygets TV.

Min plotter har två ingångar för video, fungerar bra med en enkel analog kamera.

Är kameran digital så kan man köra med iPad eller en ljusstark dataskärm. Det laggar knappt märkbart.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Om ett datornätverk finns, t ex WLAN, kan många enkla IP-kameror live-strömmas till mobilen.

 

T ex

https://www.kjell.com/se/sortiment/hem-kontor-fritid/larm-sakerhet-overvakning/tv-video-overvakning/overvakningskameror/natverkskameror/d-link-dcs-930l-tradlos-overvakningskamera-p68840

 

Finns andra för utomhusbruk.

 

Strömförsörjning t ex via Usb med

https://www.kjell.com/se/sortiment/hem-kontor-fritid/fritid/resetillbehor/powerbank/laddkabel-for-linocell-powerbank-p94620

 

Nyare kameror har ofta micro-USB

 

Öppna bilden i webbläsare

http://USERID:PASSWORD@IPADDRESS:80/video/mjpg.cgi

 

Edit: Observera att olika kameror har olika URL. På en dator kan man ofta strömma till gratisprogrammet VLC. I mobilen fungerar det inte alltid. D-Link egen app fungerar också.

 

 

Redigerad av svenoe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev svenoe:

Om ett datornätverk finns, t ex WLAN, kan många enkla IP-kameror live-strömmas till mobilen.

Det behövs oftast inget nätverk, köper man en billig IP-kamera brukar det finnas en lämplig app som man kan använda i direkt i telefonen, paddan eller datorn. Men man kan inte koppla till plottern. Kör man i ett bef nätverk finns risken att det laggar.

 

Jag har några IP-kameror i ett övervakningssystem. Det är ett eget nätverk och med en PVR-burk som kan spela in, upptäcka rörelse och larma. Man kan välja vilka kameror man vill titta på och man får upp allt på en TV. Det är ett enkelt och billigt system men det är inte samma kvalitet som om man hade haft vanliga, analoga kameror.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Någon som har en bra och enkel lösning på kamera för att se att ankaret löper ut som det ska. 
Gärna en kamera som går att koppla ihop enkelt med paddan eller telefonen ? 
 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Många plotters har ingång för videokamera men då ska det vara en analog kamera som även kan kopplas till tvn.

Annars finns det hur mycket som helst digitalt, både kameror och monitorer på tex eBay, sök på CCTV.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köp en billig backkamera med skärm.

Alternativt en ännu billigare backkamera med kompositvideoutgång (under 100:-) från nätet (Kina) och koppla till befintlig skärm eller plotter som har videoingång. Det sistnämnda kör jag själv med, dock med en omvandlare komposit-till-HDMI för att få den på min navigationsskärm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 timmar sedan skrev Alicia1:

Dessa har en kompis till mej i sin båt. http://www.ltc.se/shop_lista.php?pgroup=BACK

Sitter även en i motorrummet.

 

Funkar kanon.

Jag köpte sådana här, en av dem kopplades till en ledig videoingång i plotterns display.

Den andra är i reserv. Satte kameran på en sådan där plastklots som jag skruvade fast i akterulpiten så den har utsikt över ankarspelet, strömförsörjs av samma strömbrytare som ger manöverspänning till ankarspelet. Förutom att jag fick flytta flaggan till andra sida så har det funkat väldigt bra.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
10 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Jag köpte sådana här, en av dem kopplades till en ledig videoingång i plotterns display.

Smart lösning, det ärj u sällan man behöver plotter och ha uppsikt på ankarspelet samtidigt.

Många plotters har dubbla videoingångar.

Redigerad av bhemac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
4 timmar sedan skrev bhemac:

Smart lösning, det ärj u sällan man behöver plotter och ha uppsikt på ankarspelet samtidigt.

Många plotters har dubbla videoingångar.

Jag har en delad bild i plottern, video och ekolod, tänkte att det kanske var praktiskt att se vattendjupet vid ankarfällningfällning.

Men egentligen kontrollerar jag bara att ankare och kätting löper ut, kan lika gärna kontrolleras med ett räkneverk. (Jag har köpt en billig digital pulsräknare i den där virusdrabbade folkdiktaturen.

 

Vid upptag av ankare får jag ändå stå på akterdäck och kontrollera att det blir rätt samt vid behov samtidigt spola av kättingen och senare ankaret från en massa sediment.

Så tanken var ju god, men i verkligheten blev litet annorlunda. Nästan som en Citroënlösning.

 

Kameran har litet av vidvinkelkaraktär, så den används då mest som just backkamera, då i helbild på plottern.

Det är så att mitt ankarbeslag, "ankarrulle med vipp", stävbeslag eller vad det heter, är monterat utanför badbryggans profil, och det har hänt sig att det funnits andra båtar eller bryggpålar eller annat inom ankarbeslaget och ankarets svepradie, nar man svänger runt i trånga hamnar, man blir ju inte så populär om man drar ankartenens spetsiga underdel i bordläggningen på en annan båt, och det kan bli struligt om det upptagna ankaret fastnar i tankbryggans gummidäck etc... då har kameran varit bra att ha.

 

Sedan kan man ju kolla på badande barnbarn och hundar också, om man vill stå inomhus för att inte bli nedskvätt.

 

Så summa summarum, kul grej men kanske inte helt nödvändig, men heller inte onödig... 20% nytta och 80% onytta kanske.

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

Men egentligen kontrollerar jag bara att ankare och kätting löper ut, kan lika gärna kontrolleras med ett räkneverk.

DENNA är ännu trevligare, funderar på att köpa en sådan eftersom mitt räknevek inte verkar bli klart.

Kätting räknare fjärr.jpg

Redigerad av bhemac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med sidodörren öppen hör jag ju dessutom hur kättingen löper ut, så egentligen är både kamera och räkneverk onödigt ur den synvinkeln.

Men det har hänt att ankaret inte fällts, att det fastnat på något vis, främst innan jag skaffade kätting. Sedan kan det kinka sig, fastna eller fånga upp andras ankare eller dess linor när man tar upp, men det är liksom en annan sak, då hjälper vare sig räkneverk eller kamera.

 

Men i de lägen man vill ha kontroll på hur mycket kätting man lägger ut i förhållande till vattendjupet är ju räkneverk bra. Kameran är nog bäst som just backkamera, för att se till att man inte backar in i någonting eller trasslar till det i trånga hamnar.

 

Jag kan väl nu avslöja att jag två gånger backat in i olika bojar i två olika hamnar och fått bojens förankringslina några varv korsvis i dubbelbropellern, den ena bojen har texten "Ankring förbjuden".. och befinner sig i en hamn tillhörande Tjörns kommun...

Den andra törs jag inte berätta var den finns, eller snarare "fanns"...

 

Nu kommer jag in på ett annat ämne, men det är närrelaterat:

Förr lade man ju alltid ut eget ankare som akterförtöjning i så gott som alla gästhamnar (i Bohuslän). På vissa ställen (Fjällbacka) var det vällinglera på botten och jättedåligt ankarfäste, på andra ställen (nästan överallt) trasslade man in sig i andra båtars ankarlinor.

 

Så då lade hamnägarna ut bojar istället, eller lade i fasta välbevuxna linor kopplade till en Bojsten eller liknande i ena ända och sedan i bryggan i andra ändan. Dessa varesig flyter eller sjunker.

Bojarna ligger ofta väldigt tätt, man har räknat båtbredder utefter kanoter eller gamla tiders skärgårdskryssare, idag är nästan alla båtar över tre meter breda.

 

Vad händer, jo det blir struligt att komma in mellan bojarna, särskilt för motorbåtar i sidvind.

Vissa bojar "cigarrerna" de smala höga rörlika bojarna, kan vara svåra att få tag i få de viker sig ut från båten. De runda bojarna har oftast en kort ten som även den kan vara svår att få tag på. Och nu pratar jag inte om de dagar det är solsken och vindstilla...

När man lämnar och backar ut är det lätt att få hela skiten i propellern.

 

De fasta förtöjningarna har ju ibland linor som varesig flyter eller sjunker, det finns ord för det, submersibel, submersiv eller liknande, tror jag...

Hur många har inte fått sådan i propellern eller trasslat in sig på annat sätt?

-Jag hjälpte en gång en seglare som hade fått en sådan fastkilad mellan rodret och kölen.

 

Dags för omröstning?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror iaf raymarine stödjer alla ONVIF kompatibla kameror. Har kameran PTZ (plan, tilt, zoom) så skall detta fungera också. 
 

Titta på Hikvision som har mängder med ONVIF kameror till låga priser. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...