Cam72 63 Posted July 24, 2018 Hej sitter och funderar lite på hur bränslemängden sköts till min Kad42, den har ju varvtalsstyrd kompressor som jag funderar på att montera en brytare för att styra bort under vissa körförhållanden men vad händer med det extra bränsle som jag antar ska in då kompressorn är aktiverad? Är bränslemängden vacuum styrd? tack på förhand! Share this post Link to post Share on other sites
JonasAx 31 Posted July 24, 2018 Mängden bränsle regleras med gaspådraget på en diesel. Vissa insprutningspumpar har rökbegränsare som är styrda av laddtrycket. Osäker på om du har en sån. Det som kan hända om du kopplar bort kompressor är att den ryker svart vid gaspådrag. Share this post Link to post Share on other sites
Cam72 63 Posted July 24, 2018 Det var min första tanke men sen tänkte jag eftersom kompressorn kan jobba i lite olika varvtalsområden beroende om kickdownen är inkopplad eller ej borde det vara något annat som styr mängden, eller? hur gör de som kopplar bort kompressorn med bränslet mån tro? Share this post Link to post Share on other sites
flipperjanne 4 Posted July 24, 2018 53 minuter sedan skrev Cam72: Det var min första tanke men sen tänkte jag eftersom kompressorn kan jobba i lite olika varvtalsområden beroende om kickdownen är inkopplad eller ej borde det vara något annat som styr mängden, eller? hur gör de som kopplar bort kompressorn med bränslet mån tro? Det som i folkmun kallas för rökbegränsare är i själva verket en vakumventil som skjuter på mer bränsle vid övertryck, oavsett kompressor eller turbo sätt in en brytare på en av trådarna till magnetkopplingen , då aktiveras inte kompressorn. så har vi gjort på kad42,43 blir då i princip samma effektkurva som ad41 Share this post Link to post Share on other sites
Cam72 63 Posted July 24, 2018 1 timme sedan skrev flipperjanne: Det som i folkmun kallas för rökbegränsare är i själva verket en vakumventil som skjuter på mer bränsle vid övertryck, oavsett kompressor eller turbo sätt in en brytare på en av trådarna till magnetkopplingen , då aktiveras inte kompressorn. så har vi gjort på kad42,43 blir då i princip samma effektkurva som ad41 Hej ja det går 2 trådar med en liten fyrkantig plastbit på till magnetkopplingen på kompressorn, är det bara att ta vilken som helst av de 2 trådarna och skarva in en brytare? Och jag behöver inte göra något med bränslet eller annat? Share this post Link to post Share on other sites
flipperjanne 4 Posted July 24, 2018 1 timme sedan skrev Cam72: Hej ja det går 2 trådar med en liten fyrkantig plastbit på till magnetkopplingen på kompressorn, är det bara att ta vilken som helst av de 2 trådarna och skarva in en brytare? Och jag behöver inte göra något med bränslet eller annat? Exakt bränslet finns där oavsett Share this post Link to post Share on other sites