Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Cornerwall

Köparen vill häva köpet efter nästan 2 månader?

Rekommendera Poster

Hej gott folk!
Jag sålde min båt den 1 juni i år. En Bowrider runt -90

Jag var väldigt ärlig och talade om de brister jag visste om, vilket var en lagning i skrovet och att växelvajern borde justeras.
Jag berättade även att den tog in lite vatten då jag körde den sommaren innan vilket jag bad dem åtgärda på servicen i höstas, de sa då på firman som servad att det var 2 slangar som satt löst. Men det var nu åtgärdat. Annars gick den riktigt bra och jag berättade verkligen allt. Jag är otroligt noggrann då jag säljer saker privat, jag vill verkligen inte ha dåligt samvete eller liknande.

Idag fick jag ett mail om att de lämnat in båten på firma för den höll på att sjunka pga att den tog in vatten. De sa att den var fuskbyggd och därför tar den in vatten och de vill att jag ska köpa tillbaks båten och sälja den till någon annan.

Det har alltså gått 7-8 veckor, och jag har verkligen ingen koll på det dom säger. Firman som jag bad titta på problemet hade fixat det sa dom.

Jag avskyr att sälja privat pga att detta kan hända. Men jag var verkligen superärlig.

Kontrakt finns där jag informerat om brister jag kände till, samt att den är kontrollerad och provkörd av köparen utan anmärkning.

 

Vad är rimligt att göra i en situation som denna?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
Postad (redigerade)

Säljer du en båt privat så har du inga skyldigheter efter att kunden har betalat och signerat köpekontraktet. Man köper i befintligt skick. 

Jag sålde en båt en gång där kunden kom tillbaka efter en tid och klagade på ett problem under vattenlinjen som han inte hade besiktigat eftersom han inte ville ta upp den innan köp. Jag tyckte att det inte var min grej men tyckte att summan på 5000 kronor inte var så mycket att diskutera så jag betalade för att det inte skulle bli dålig stämning. 

Redigerad av Gäst

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du ska nog inte vara alltför orolig, köparen har ett besiktningsansvar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev Silverfox59:

Säljer du en båt privat så har du inga skyldigheter efter att kunden har betalat och signerat köpekontraktet. Man köper i befintligt skick.

Nja. Köplagen gäller.

"Om säljaren är en privatperson gäller inte samma skydd för köparen som vid köp av en näringsidkare. Köplagen är inte tvingande och köpare och säljare kan komma överens om annat än det som står i den. Till exempel kan säljaren helt friskriva sig från ansvar genom att föra in i köpeavtalet att båten säljs i befintligt skick. Det finns dock situationer då båten kan anses felaktig:

• Om båten inte är som säljaren uppgett att den är och detta kan anses ha inverkat på köpet. Till exempel: Båten uppgavs ha 190 hästkrafter, men den har egentligen 135.

• Säljaren har låtit bli att upplysa om väsentliga fel som denna bevisligen känt till och som köparen borde ha upplysts om. Till exempel: Ett stort hål i båtens botten har lagats med sandspackel och dolts med bottenfärg. Båten sjunker vid bryggan efter en vecka.

• Båten är i väsentligt sämre skick än vad köparen med hänsyn till pris och övriga omständigheter med fog har kunnat förutsätta.

Om man får problem med en båt och inte kan komma överens med säljaren kan man vända sig till tingsrätten."

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar!

Det kanske mer blir en samvetsfråga. Jag ville ju verkligen det skulle bli bra för dom. Jag undanhöll verkligen ingenting, och så kommer detta där jag inte har den blekaste vad de pratar om. Tyvärr är jag lite "bekant till namn" med köparen ifråga vilket gör det sjukt jobbigt. Jag misstänker det är samma firma som gjorde servicen på den och fixade slangarna, som nu säger det är ett fuskbygge. Borde de inte sett det då jag lämnade in den där och meddelat mig då?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De att firman gör ett skriftligt utlåtande om vad som är fuskbygge. Gör klart för köparen att utan detta papper kan du inget göra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev bhemac:

Nja. Köplagen gäller.

"Om säljaren är en privatperson gäller inte samma skydd för köparen som vid köp av en näringsidkare. Köplagen är inte tvingande och köpare och säljare kan komma överens om annat än det som står i den. Till exempel kan säljaren helt friskriva sig från ansvar genom att föra in i köpeavtalet att båten säljs i befintligt skick. Det finns dock situationer då båten kan anses felaktig:

• Om båten inte är som säljaren uppgett att den är och detta kan anses ha inverkat på köpet. Till exempel: Båten uppgavs ha 190 hästkrafter, men den har egentligen 135.

• Säljaren har låtit bli att upplysa om väsentliga fel som denna bevisligen känt till och som köparen borde ha upplysts om. Till exempel: Ett stort hål i båtens botten har lagats med sandspackel och dolts med bottenfärg. Båten sjunker vid bryggan efter en vecka.

• Båten är i väsentligt sämre skick än vad köparen med hänsyn till pris och övriga omständigheter med fog har kunnat förutsätta.

Om man får problem med en båt och inte kan komma överens med säljaren kan man vända sig till tingsrätten."

 

 

Hur gäller detta för mig tror du? Då jag verkligen inte vet någonting om vad de pratar om?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan gå att häva ett privat köp enligt köplagen, men inte om säljaren varit ärlig. Det är ju inte du som fuskbyggt båten så det kan du rimligtvis inte känna till, om den nu är fuskbyggd. 

 

Jag skulle inte göra något alls så länge, annat än att avvisa kravet på återköp.

 

Formuleringen kan kanske bli något i stil med...

 

"Jag har informerat om alla brister jag känner till och kan därför inte se att jag har någon skyldighet enligt köplagen att återköpa båten."

 

Kolla ev. med en jurist, kan ju vara värt att få det rätt från början.

 

Om köparen ställer rimliga krav kan det ju för stämningen skull vara okej att göra som Silverfox59 gjorde och betala några tusenlappar, inte mera.

 

Häva köpet kan knappast bli aktuellt.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sen att vi åkt med båten i nästan 2 somrar, utan att stött på detta problem gör det ännu mer invecklat för mig.

Är det ett fuskbygge som plötsligt börjat göra så den sjunker? Då borde det drabbat oss tidigare.

Vi hade kanske in 5 liter på en dagstur p.g.a slangarna som inte satt fast.

Men nu verkar den sjunka?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
7 minuter sedan skrev bhemac:

Nja. Köplagen gäller.

"Om säljaren är en privatperson gäller inte samma skydd för köparen som vid köp av en näringsidkare. Köplagen är inte tvingande och köpare och säljare kan komma överens om annat än det som står i den. Till exempel kan säljaren helt friskriva sig från ansvar genom att föra in i köpeavtalet att båten säljs i befintligt skick. Det finns dock situationer då båten kan anses felaktig:

• Om båten inte är som säljaren uppgett att den är och detta kan anses ha inverkat på köpet. Till exempel: Båten uppgavs ha 190 hästkrafter, men den har egentligen 135.

• Säljaren har låtit bli att upplysa om väsentliga fel som denna bevisligen känt till och som köparen borde ha upplysts om. Till exempel: Ett stort hål i båtens botten har lagats med sandspackel och dolts med bottenfärg. Båten sjunker vid bryggan efter en vecka.

• Båten är i väsentligt sämre skick än vad köparen med hänsyn till pris och övriga omständigheter med fog har kunnat förutsätta.

Om man får problem med en båt och inte kan komma överens med säljaren kan man vända sig till tingsrätten."

Jag skriver alltid ”säljes i befintligt skick” då det är större summor.

Det är aldrig någon köpare som har haft något emot det då man vet att det är det som gäller då man köper privat. Det är därför varorna blir betydligt billigare än om man köper via firma som ger större diskutionsutrymme vid eventuella fel eller till och med ger garanti. 

 

De övriga punkterna är så klart om säljaren är vilseledande eller uppenbarligen ljuger. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Jag tycker att du ska sitta still i båten så länge. Låt köparen konkret få återkomma med vad som är fel och vad han vill med köpet. Agera efter det. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med, sit stilla i båten.

 

Allt du säger, skriver och gör kan i princip vändas mot dig.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Mackey:

Håller med, sit stilla i båten.

Men jag tycker du ska be om ett skriftligt utlåtande om vad fuskbygget består i. Med stor sannolikhet får du inget sådant och då faller hela saken.

Får du det så kan du ta med det till en jurist, det förenklar dennes jobb vilket också minskar kostnaden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Om båten är fuskbyggd så illa att den tar in vatten så man "håller på att sjunka" är det något som köparen borde märkt ganska snabbt. Dessutom borde detta "fuskbygge" knappast hållit sig flytande i nästan 30 år.

 

Det har nu gått 1,5 mån utan att de anmärkt på en sådan väsentlig sak, men betänk att du inte heller vet vad båten varit utsatt för under deras användning under denna tid. Kanske de kört på grund och börjat ta in vatten p.g.a. det och firman som de lämnat in den hos kan ha uttryckt något i stil med att "båten är ju ganska svag just där". Kan säljaren tolka som de vill (som att den skall tåla det t ex, "vi gick ju inte på hårt alls"), även om firman menat att de uttryckte sig generellt för alla båtar. Och nu försöker köparen få dig att stå för fiolerna.

 

Eftersom det gått så lång tid kan ett återköp aldrig bli aktuellt (i mina ögon). Begär möjligen att de skickar dig ett skriftligt utlåtande från firman, men låt det hela sedan bero. För något har högst sannolikt hänt under deras användning, och det är i så fall deras bekymmer. Båten är ju nästan 30 år gammal, ju !  Och om båten haft ett så allvarligt inbyggt fel från fabrik borde den sjunkit för längesedan...

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...