Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
bluewatersailing

Moms frågor - besäka EU vatten

Rekommendera Poster

Jag har hittat en båt i staterna som jag önskar köpa. Jag har bott på haven i över 5 år och skulle vilja segla till spanien och spendera 6 månader där innan jag seglar till Stilla havet igen.

 

Jag är Svensk men är utskriven ur Sverige, båten är registrerad i Delaware - USA.

 

Som ni förstår känns det lite överdrivet att betala EU moms på båten enbart för en "semester" i Spanien.

 

Vet någon vart man kan vända sig för konsultation i ärendet?

 

// Sjöbusen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
40 minuter sedan skrev bluewatersailing:

Jag är Svensk men är utskriven ur Sverige,

Vad kommer båten ha för flaggstat?

Är det tex USA så kan du ju ligga 6mån ev mer i Spanien utan problem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den är registrerad i Delaware för tillfället. Jag har försökt att läsa på och det ser ut som om jag är utvandrad ut ur EU kan jag få undantag ifrån att betala VAT. Men hur bevisar jag att jag utvandrat? Uttdrag ur svenska folkbokföringen?

 

Skulle uppskatta om någon visste någon man kan kontakta för kosultation, någon som verkligen är kunnig inom ämnet.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Börja med att kontakta Tullverket och Skatteverket. Om inte de kan svara, så kan de säkert hänvisa dig vidare till lämpligare instans.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-07-23 vid 20:06 skrev bluewatersailing:

Den är registrerad i Delaware för tillfället. Jag har försökt att läsa på och det ser ut som om jag är utvandrad ut ur EU kan jag få undantag ifrån att betala VAT. Men hur bevisar jag att jag utvandrat? Uttdrag ur svenska folkbokföringen?

 

Skulle uppskatta om någon visste någon man kan kontakta för kosultation, någon som verkligen är kunnig inom ämnet.

Du har säkert ett "hemland" nu också när du utvandrat från Sverige, kan du ha båten flaggad där och som din egendom i det landet så borde ju inte en semestersegling vara några problem...

Men som sagt statliga instanser har ju sin syn på allt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ditt medborgarskap i andra landet bör ju vara en väsentlig handling att ha med sig antar jag?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-07-23 vid 17:05 skrev bluewatersailing:

...Jag är Svensk men är utskriven ur Sverige, båten är registrerad i Delaware - USA.

...

Vet någon vart man kan vända sig för konsultation i ärendet?

 

// Sjöbusen

 

Du är, som jag tolkar Dig, alltså fortfarande svensk medborgare men taxeringsmässigt utskriven ur landet, därefter taxeringsmässigt inskriven i andra landet dock utan medborgarskap i det andra landet? I så fall är mitt tips att Du kontaktar Skatteverket i Sverige där Du fortfarande är medborgare för att reda ut ärendet.

 

2018-07-23 vid 17:47 skrev bhemac:

Vad kommer båten ha för flaggstat?

Är det tex USA så kan du ju ligga 6mån ev mer i Spanien utan problem.

 

Jag utgår från att båtens ägare är fysisk person. Ägarens nationalitet är fortfarande svensk. Därmed är det väl svensk nationsflagga som gäller. OK att båten har betydande koppling till annat land, men grunden är nog svensk nationsflagga.

 

3 timmar sedan skrev Azguz:

Ditt medborgarskap i andra landet bör ju vara en väsentlig handling att ha med sig antar jag?

 

Man behöver inte vara medborgare i andra landet för att vara taxeringsmässigt utskriven ur Sverige.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I Spanien tex ligger många båtar som inte är momsade.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Får man ens ha båten USA-flaggad om man inte är Amerikansk medborgare? Har för mig att de är rätt hårda på det. Hur gör andra Svenskar som t ex Jesper P och Leif Ivan K som delvis bor i Florida?

Redigerad av segelbagaren

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev segelbagaren:

Får man ens ha båten USA-flaggad om man inte är Amerikansk medborgare?

Antagligen inte. Som flaggstat brukar räknas det land där minst 50% av ägarna är skrivna.

Undantaget är bekvämlighetsflagg tex Cayman Island.

Det är det också flaggstatens lagstiftning som gäller ombord och för fartyget när det gäller moms mm.

Om jag tar in en båt från USA så är jag skyldig att registrera den i Sverige och betala moms. Om en kompis från USA kommer hit med sin båt så får han vistas här under en viss tid, 6 mån tror jag. För att stanna längre krävs särskilt tillstånd.

Samma gäller att jag kan regga båten på Cayman Island, då får jag också ha båten här 6 mån.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...