Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
AnnikaW

Osänkbar eller ej?

Rekommendera Poster

Vi har just köpt en gammel J17. Läser om senare modellers "inbyggda flytkraft" mm. Att de är dubbelskrovade och i princip osänkbara.. Undrar hur det är med vår goding.  Hen är ev en tidigare modell, lyckas tyvärr inte ladda upp nån bild. Någon som känner till tidiga J17 och deras prestanda? 

 

Mvh Annika Westlund 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jo det där kan ju ge en falsk trygghet.

Alla kommer väl ihåg olyckan med en scoutpatrull som omkom nån stans norr om Öland, med sin osänkbara J17. Fast det är så längesen och jag hittar ingenting när jag Googlar

Nu har man ju seglat öppna jullar med barlast långt över 100 år - och visst har männikor omkommit. Förr var man ju tvungen att ge sig ut i dåligt väder.

Skulle jag segla så att vattnet forsar in över relingen på min lilla bohusjulle (Bilden uppe till vänster) så skulle den sjunka när den tagit in tillräckligt med vatten.

Är det självlänspå båten - dvs att vattnet som kommer in i sittbrunnen rinner ut av sig själv.

Lånedragsjullarna är trevliga båtar - J17 är ju en dylik fast i plast:

Det är nog inte värre med er båt än med alla andra jullar. Om man seglar med lite sans och balans så är det ingen fara:

Vi hade en julle, en scoutbåt. Ett par scoutkompisar seglade med fastlaggda skot och fick inte loss dem när det kom en by. Båten tog in vatten och sjönk. Det var nån gång på 1960-talet

En av killarnas pappa bärgade den.

På  bifogad bild är jag ute och seglar med den ett par år efter att båten sjunkigt.

 

Bris.jpg.dcb3fbc578a16c358f5965d37ad59731.jpg

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det luft eller skum mellan skroven? Är det skum så kan ni ju såga ur ett par pluggar och se hur torrt det är.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Äsch, man kan sänka alla båtar om man har tillräcklig otur...

 

  • Gilla 3
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag var liten hade vi en Fabola Pokus. Den var osänkbar om man inte satte motorsågen i den. Krängde den så mycket att den blev vattenfylld så reste den sig med 3dm fribord och seglade vidare. Ösa var valfritt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Thallatha:


Alla kommer väl ihåg olyckan med en scoutpatrull som omkom nån stans norr om Öland, med sin osänkbara J17. Fast det är så längesen och jag hittar ingenting när jag Googlar

Det var sjövärnskåren som hade läger på Spårösundsgården. Tror det var i början på 80-talet.

Jag var inte så gammal när det hände men det slogs upp stort i media och pappa var mycket upprörd över fylleslaget som föregick olyckan. Jag minns det ungefär såhär:

 

Ungdomarna skulle segla från Spårösund ner mot Kråkelund och sen över sundet till Byxelkrok.

Följebåten med de ansvariga befälen gick före till Byxelkrok där man delade på en hel del sprit. När SMHI ändrade sin väderprognos sov man ruset av sig och när man vaknade till och förstod att det blåst upp nordostan var det försent. Det blåste så pass att följebåten aldrig lämnade Byxelkrok för att hjälpa till. Segelbåten låg redan på botten. Den hittades aldrig och jag tror att delar av besättningen inte heller hittades. Men man hittade flytvästarna. Tror 4 ungdomar omkom.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev Strosselhuset:
18 timmar sedan skrev Thallatha:


Alla kommer väl ihåg olyckan med en scoutpatrull som omkom nån stans norr om Öland, med sin osänkbara J17. Fast det är så längesen och jag hittar ingenting när jag Googlar

Det var sjövärnskåren som hade läger på Spårösundsgården. Tror det var i början på 80-talet.

Jag var inte så gammal när det hände men det slogs upp stort i media och pappa var mycket upprörd över fylleslaget som föregick olyckan. Jag minns det ungefär såhär:

 

Ungdomarna skulle segla från Spårösund ner mot Kråkelund och sen över sundet till Byxelkrok.

Följebåten med de ansvariga befälen gick före till Byxelkrok där man delade på en hel del sprit. När SMHI ändrade sin väderprognos sov man ruset av sig och när man vaknade till och förstod att det blåst upp nordostan var det försent. Det blåste så pass att följebåten aldrig lämnade Byxelkrok för att hjälpa till. Segelbåten låg redan på botten. Den hittades aldrig och jag tror att delar av besättningen inte heller hittades. Men man hittade flytvästarna. Tror 4 ungdomar omkom.


Tack för ditt klarläggande. Kände inte för att göra tummen upp. 

Tror att för många som varit med länge, har J17 fått ett oförtjänt dåligt rykte.

Båten är oftast inte problemet när det händer nåt. Det är besättningens brist på kunskap och erfarenhet som i regel ställer till problem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag seglade J17 i många år längs Norrlandskusten och tycker att det är en fantastisk liten båt. Jag kryssade över öppna bukten utanför Sundsvall i 12 m/s med två tonårsflickor i båten och det kändes aldrig otryggt trots att vågorna byggts upp till 1,5-2 m innan vi kom över. Naturligtvis blir det lite blött eftersom den har låga fribord och det inte är så långt från där vågen slår i bogen till sittbrunnen.
J17 är osänkbar.... i teorin. Hela båten är i sandwich vilket gör att det, teoretiskt sett, ska vara mycket luft i skrov och däck så har den luftfylld utrymmen under kojerna som också ska funka som flyttankar.
Sanningen är dock den att en helt tom, helt nybyggd J17 flyter om den fylls med vatten. Men om du har lite pryttlar med dig och den dessutom har något litet läckage som gör att sandwichen har fått i sig vatten.... då är den inte längre osänkbar.
Dock anser jag att det är ganska ointressant huruvida en ruffad segelbåt på sex meter är osänkbar eller inte. Den är såpass sjövärdig med självlänsande sittbrunn o rejäl tröskel mot ruffen så den ska helt enkelt inte fyllas med vatten om man hanterar den rätt.
Jullen ska seglas upprätt. Den är ganska rund om magen och har oerhört grund köl, så om den kränger för mycket så börjar den att hasa i sidled. Jag kallar det inte ens avdrift.... den hasar verkligen i sidled. Så sätt fock redan vid 5-6 m/s om du inte har några stadiga gastar som kan burka.
Ta ett rev i storen ganska tidigt. Då går den bäst.
Försök inte pina den i höjd utan reva och segla med väl fyllt försegel och lagom spill i storen så att du inte har för mycket rodertryck.
Spinnaker kan du använda i vilken vind du vill eftersom den lilla långkölade klumpen vägrar att broacha. Roderytan är gigantisk i förhållande till båtens storlek.


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...