Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Tomas_90

Funderingar kring båtköp, Mv-Marin/Yamarin

Rekommendera Poster

Hej, Tomas 28 år från Österbotten, Finland här. Går i lite tankar om ett båtköp men jag kan inte riktigt bestämma mig över vad jag vill ha/behöver.

 

Gått länge i tankar om en Mv Marin 5400 MC, men på senare tid har jag också kollat lite på Mv Marin 6600 FC, även om den blir lite dyr. Också sneglat lite på Yamarin 59 DC. Fördelar med MC'n skulle vara när man inte behöver arbeta upp och ner nåt kapell hela tiden, men har hört lite blandade historier om dom som båt. Vissa tycker dom går fint och vissa inte. 59 DC'n blir lättare att hantera iom. att större delen av tiden är jag troligen själv i båten. 6600 FC'n är ju bara en tuff cruiser som det går att åka lite vart som helst med.

 

Användningsområden skulle bara vara typ Daycruising egentligen, åka på nån skärgårdsdans eller in till stan på en öl. Fiske är inte intressant i mitt fall då jag kan låna farsans båt till det. Övernattning är kanske ett litet krav jag har, behöver inte va några större saker bara man klarar sig en natt. Men i framtiden skulle det vara intressant att åka på nån längre tur därav 6600 FC'n. Och köper man en båt är det ju bra om man köper "rätt" båt från början och inte behöver byta så ofta :)

 

Grejen är att jag har aldrig ägt en båt förut och inte kört så mycket heller, men väl suttit på med morsan å farsan en del. Så själva körningen å navigationen borde inte vara nåt problem, men nån som vågar säga hur stor båt man klarar av själv som liten nybörjare, 6600 FC'n blir ju lite klumpig å lägga till i hamnar med om man kör själv, så då blir ju en mindre båt genast lättare att handskas med...

 

Lite funderingar bara, skriv gärna vad ni har för åsikter!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köp så stor båt som du har råd med....:-) 

Då slipper du ångra dig. 

 

En extra meter gör mycket på hur man kan använda båten. 

 

Skillnad i hantering mellan 5,5 och 6,5 meter är inget dramatiskt, och om någon timmes övning i  vind så man lär sig hur båten agerar vid tilläggning. 

 

Jag hanterar utan problem en 7 meters WA själv, och jag är ingen sjöbuse på något sätt. 

 

Dock känner jag inte till de specifika båtarnas egenskaper i form av planlösning osv. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hehe, jo det har du ju rätt i :) Skulle ju va absolut roligast med en 6600, om man hittar en med rätt spec. Hade gärna haft en med 135hk Mercury Verado isåfall. Dom såldes väl med Suzuki i Sverige har jag förstått.

 

Ja allt går väl att lära sig antar jag, 5400MC'n och 59DC'n går det ju att springa rätt genom ganska lätt men 6600FC'n är det lite mer upp och ner innan man är genom dock. Skulle gärna ha hytt dock så man får in en stereo och lite sånt man kan behöva.

 

Jag har suttit i en 5400MC och en Yamarin 59DC en gång men aldrig vart med och åkt med nån. Klart bättre finish på Yamarinen men det är ju lite prisskillnad där också.

 

Sen antar jag att det löns att vänta till hösten att köpa då båtarna förhoppningsvis blir lite billigare.

Redigerad av Tomas_90

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där med första båtens storlek är en evig fråga som inte har ett och samma svar till alla. 

Jag tror det är bra att lära sig hur det är att köra båt med något billigt för att sedan byta upp sig. 

Dessutom tror jag inte att jag känner någon som köpt "rätt" båt från början utan man lär sig vad man prioriterar allt eftersom. 

Om jag, mot förmodan, har rätt så skulle jag satsa på ett känt märke framför ett mer okänt märke i första hand. Yamarin gör många bra båtar och har ett gott rykte och är därmed relativt lättsålda. 

 

Om det är bättre att vänta till hösten är också en öppen fråga. Då får man ta kostnaden för service och vinterförvaring mm innan man kan bruka båten. Räkna in det om du funderar så. 

Det positiva är att man har lite tid på sig att fixa till skavanker och få saker som man vill ha dem innan det är dags för sjösättning. 

 

Vem har sagt att det är enkelt? 😉

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ja det tål att funderas på!

 

Just nu finns det faktiskt en 5400 MC som jag tänkte åka och kolla på imorgon, bara 2 timmars körning bort, alla andra till salu är så långt borta från mig :( Dom är rätt så passlig storlek tycker jag, och som sagt, går ju att börja med en sån nu. Uppfyller rätt så många krav jag har utom sovplatsen (vilket det heter att man kan sova i dom, men hur bekvämt det är e ju en annan femma...)

 

https://www.nettivene.com/moottorivene/mv-marin/726517

 

Det finns en väldigt nice 6600 FC till salu nu just också, men ärligt talat vet jag inte om budgeten räcker till en sån i detta läge, så får avvakta med den.

 

https://www.nettivene.com/moottorivene/mv-marin/733585

Redigerad av Tomas_90

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...