Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
Niklas-ES

Rospiggen 28 manövrering?

Rekommendera Poster

Hej alla. I köpartankar. Har tittat på en del olika modeller, vilket man kanske kan se här efter alla rådfrågningar här :)  Har tidigare tittat på, och återkommit en Rospigg 28.  Tycker jag samlat på mej rätt mycket fakta, men har en väldigt viktig fråga, som jag gärna skulle vilja ha hjälp med. Saken är den att jag tidigare inte ägt en sån pass stor båt. Har tidigare haft en 20 fotare, Men har numera både sambo och en 6 månaders grabb. Så;

 

* Kommer man (med träning) kunna hantera den själv vid lägga an/ut på egen hand? (ej bogpropeller), då sambon naturligtvis måste ha full fokus på grabben.

 

I övrigt så känns det som bra är ett bra val av båt för familjen? Kanske är lite i största laget för oss, men tänker att man växer inte ur den i framtiden. samt bra med förvaring för allt som skall med.   

 

Ha en bra dag!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det beror ju på 🙂

Vilken typ av båtplats har du? Y-bommar, långsides eller boj?

Vill du använda "hjälpmedel"? Vi har en Handy Dock-krok på ena förtöjningslinan, då är det enkelt att haka fast sig och sedan i lugn och ro få in båten när man är ensam eller har oerfaren hjälp ombord..

Sedan gäller ju som vanligt, öva många gånger.

Hur just din båtmodell uppför sig kan ju skilja från andra rätt lika.

Rotationsriktning propeller, roderplacering, roderstorlek osv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack! Det skulle vara y-bom som gäller. Men om man besöker närliggande hamnar så är det även långsides och boj. Förstår att det är jättesvårt att svara på om man inte har just en sådan båt. Men tänkte generellt för sådana här typ av skutor.

 

Första gången jag har hört om Handy dock, kollade precis upp detta, och jättebra grej, skulle absolut bli att införskaffa om jag köper båt. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det är egentligen inte så svårt att manövrera olika båtar. Det är mest frågan om att öva och i olika situationer. Nu har man ju i regel bara en båt man kör - man byter ju inte båt så ofta.

Vi har ett uttryck här ute i väster, som i översättning till svenska(från dialekt) säger: "Lungt och sannsat, mjukt och fin"

Jag har seglat i ca 55 år och haft större båtar i ca 45 år. Det händer från och till att tilläggningar inte går så bra. Ibland så fixar det sig ändå, även om det inte var så elegant, och nån gång är det bättre att avbryta och gå ut och göra om. Om det skulle va nån - som i de fallen - har roligt på min bekostnad - så bjuder jag på det. Troligtvis hade de inte klarat det bättre själv.

Men som sagt va - det gäller bara att ta det lungt. Det finns större världsproblem än en misslyckad tilläggning.

Att lägga till mellan Y - bommar hör väl till det enklaste. Ibland kan det ju va trångt mellan pontonbryggorna, men det gäller ju att ta ut svängen så mycket det går och försöka köra in mellan bommarna så rakt som möjligt. Får man bara in fören mellan bommarna, så leder ju bommarna en rätt. De flesta bommar är ju plastklädda, så de skadar inte båten (i nån större omfattning) sen är det ju en gammal båt.

På mina permanenta båtplatser har jag alltid fasta förtöjningslinor, med splitsade öglor - bara att lägga över knaparna när jag skall lägga till. Bryggan där jag har min stora båt (28 fot) renoverades i vintras. När jag tog den i bruk i våras fixade jag till nya förtöjningslinor.

http://thallatha.blogspot.com/2018/04/nyrenoverade-batplatsen.html

Sen finns det ju många som absolut vill backa in på platsen, men den skolan har jag aldrig omfattat.

När man skall backa ut, så beter sig ju båtar lite olika, lite beroende på hur propellern verka och så har vi ju vinden att ta hänsyn till.

Den av mina båtar som var värst att backa ut från två Y-bommar och mellan tätt liggande pontonbryggor, var en gammal L32 - långkölad koster. Den gick absolut inte att styra i låga farter på backen.

Det var nån som beskrev förfarandet som så;"Jag backar ut. Båten hamnar precis där den hamnar och jag tar på mig en min som signalerar att det gått precis som jag tänkt mig (vilket det inte alls gjord)"

Exakt så var det. Jag backade ut  och försökte styra men hamnade där jag hamnade. Backade så nära båtarna på andra sidan jag vågade. Jag vågar mycket, så det blev väl nån meters avstånd. Gav full gas fram och la rodret så att båten svängde åt babord så mycket det gick. Dvs så stort roderutslag som möjligt. När båten började  röra sig frammåt gav jag full back, så båten stoppade upp och sen full fram igen. Båten vägde 6,5 ton och hade relativt svag motor.  Efter ett par såna omgånga var det bara att stäva ut mellan pontonbryggorna.

Exakt hur din båt fungerar beror ju på var du ligger och hur propellern snura och hur vinden inverka. Du får testa, nån da det inte blåser för mycket. Ta det bara lugnt.

Sen finns det  många olika vinklinga när det gäller att lägga till. 

För att förtöja i befintliga bojar har jag en bojkrok med stor ögla. Öglorna på många bojar har blivit mycket grövre de sista åren. Bojkroken sitter permanent , men ändå relativt enkelt östagbar i en Ankarolina, som jag har på en rulle i sittbrunnen.  Bojar i många gästhamnar ligger väldigt långt ut. Det hände att den gamla bojkroken med tillhörande lina var  för kort.

(Instruktion för att  lösa det problemet se Lasse Åbergs film SOS-Sälskapsresan)

Ankarolina.jpg.2cd31d83e5bdc9e9dab25245c5397854.jpg

Det finns mycket att säga i ämnet tillägning ch förtöjning, men du får börja träna.

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis som vid slussning så är det väldigt nyttigt titta på hur andra gör.

Ibland är det bättre att backa ut och göra om än att försöka rätta upp en hopplös situation.

Lugn och fin som sagt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har aldrig kört just Rospiggen men båttypen som sådan är inte svår på något vis. Ett lite sävligt men konsekvent uppträdande. Propellerverkan, att båten ”kastar” åt endera hållet vid back lär man sig snart att nyttja till sin fördel. 

Den kommer inte heller ha lika stor avdrift vid tilläggning i sidvind som exempelvis en planande båt. 

Hur den styr på back är svårare att sia om. Men ett fel som många gör är att de vrider rodret alldeles för mycket på back. Då upphör styrverkan nästan helt och hjärtstock (roderaxeln) mm, utsätts för stora krafter och kan i extremfall gå sönder. 

 

Bra robusta båtar är det i alla fall. Finns många av dem som gåt som fiske och arbetsbåtar. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag inte minns fel så har Rospiggen 28 en liten köl i botten under stora delar av skrovet samt är axeldriven. Axeldrift är stabilt och skönt när man kör framåt men kan vara knepigt att backa med. 

Som Thallatha skriver ovan så får man backa åt det håll båten vill och styra när man kör framåt med hjälp av puffar med gasen. 

Åkte med en Rospiggen 28 Transporter förra sommaren en gång. Vi la till jäms med en brygga där vinden låg på. När vi skulle köra därifrån tryckte vi ut aktern så långt som möjligt och skepparen la in backen med ganska rejält gaspådrag. Sen när båten kom lite ut från bryggan la han om rodret helt och gav en rejäl puff framåt tills fören vände utåt. Det var dock för trångt att köra vidare framåt där så han la in backen en kort stund tills fören slutade svänga utåt och sen i med fram-växeln och en rejäl puff på gasen så fören fortsatte utåt. Så höll han på ett tag tills båten hade vänt utåt. (Precis som Thallatha beskrev mao). 

Det ska tilläggas att skepparen är proffs men jag tror alla kan lära sig klara det med lite övning även om man inte kan göra det lika elegant som den skepparen. Även min båt är axeldriven med liten köl men jag har "fjollvisp" (bogpropeller är den korrekta benämningen) så jag har det lite lättare. 

Det finns ju andra möjligheter, som tex att köra ut på spring, men då bör man vara två. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skräm inte TS med att det är svårt att backa med axel och roder, det fodras bara lite mer träning för att få båten dit man vill.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Om man övar så kan man behålla den aktra tampen och med försiktighet backa lite, det driver ut fören, om man lagt sig med "rätt" sida mot kaj. Beroende på propellerns rotation.

Vår snipa är lite mindre än en Rospigg men troligen samma uppförande.

Jag hyllar också regeln lugnt och fint och gör om om det inte går bra.

Åskådare ska vara glada att man är rädd om sin och andras båtar.

Man kan öva regniga kvällar när det är tomt i hamnen, har jag hört.

Redigerad av Gundj

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Gundj:

Om man övar så kan man behålla den aktra tampen och med försiktighet backa lite, det driver ut fören, om man lagt sig med "rätt" sida mot kaj. Beroende på propellerns rotation.

Vår snipa är lite mindre än en Rospigg men troligen samma uppförande.

Jag hyllar också regeln lugnt och fint och gör om om det inte går bra.

Åskådare ska vara glada att man är rädd om sin och andras båtar.

Man kan öva regniga kvällar när det är tomt i hamnen, har jag hört.


Kommer man inte ut från en brygga för att vinden ligger på kan man göra som Gundj säger.

Vi kallar det för att backa på ett sprin.

Ett sping är en förtöjningsände som går från aktern och sitter fast i bryggan föröver - Aktespring

Går tampen från fören och sitter fast i bryggan akteröver kallas det - förspring

Kollade på nätet om det fanns nån skiss och hittade en. Det visade sig att den kom från Maringauiden och dessutom att jag ritat den till en liknande tråd.

 

Akterspring.png.00ceae5302a762409a816159f9630673.png

Båten som ligger vid bryggan har ett akterspring. Jag lägger alltid mina förtöjningstampar, när jag ligger tex i gästhamna dubbla. Dvs de sitter fast i båten - går till genom en ring eller runt en pollaren och sen tillbaka till båten där den beläggs (sätts fast).

Då kan man alltid lossa förtöjningsändarna när man skall gå - utan att gå iland.

Jag seglar nästan alltid ensam och då är det ofta bra att kunna gå ut med hjälp av ett akterspring.

Lägger man linan som påbilden och backa, så vrider sig fören ut från bryggan. När fören kommit ut så långt som det går. Går man frammåt, lossar förtöjningsänden och drar till sig den. Brukar ha änden i en 8 runt knapen (utan nån knop) och hålla tampen med handen. Då går det snabbt att lossa. Sen får man va försiktig så man inte får linan i propellern.

Finns det fasta förtöjningslinor, som går vinkelrätt ut från bruggan, så kan det va faligt att backa på ett akterspring.

La mig långsides i Lysekils gästhamn en dag på sen sommaren. Tycker bäst om att ligga långsides och gör alltid det om det finns möjlighet.

På natten ökade vinden och tryckte båten mot bryggan. Lossade alla förtöjningsändar utom akterspringet. När fören kommit ut tillräckligt slog jag farm på maskin, varpå den strax stoppade. Hade fått en förtöjningslina i proppelern. 

Det finns ju en dykklubb i hamnen och en grodman offrade sig och badade och skar loss linan från proprellern. Dessutom ville han inte ha betalt.

Är man två är det i såna fall säkrare att gå med ett förspring. En på fördäck sköter springet och den andre motor och roder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Pentax:

Skräm inte TS med att det är svårt att backa med axel och roder, det fodras bara lite mer träning för att få båten dit man vill.

Det var absolut inte min mening att skrämma TS!

Tycker jag var noga att påpeka att man kan öva sig till denna färdighet. 

Förmodligen är det lättare att köra med spring, bara man är två ombord eller har en "gubbe" i land. 

Till Thallathas eminenta beskrivning om spring och dess användning kan jag tillägga att man kan använda tex en förända också. Rundgående från fören på båten till bryggan och tillbaka och en åtta runt knapen.  Inte för tight. Sen i med backen så kommer aktern ut och man släpper på förändan. Det finns många sätt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alla beskriver olika manövrar att backa med olika spring, jag vill slå ett slag för att använda förspring och köra framåt trycka med stammen mot kaj, brygga eller vad man nu ligger mot sakta fram med maskinen, otroligt lätt att manöverera båten till vilken vinkel som helst mot kajen.

 

😉

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Pentax:

Alla beskriver olika manövrar att backa med olika spring, jag vill slå ett slag för att använda förspring och köra framåt trycka med stammen mot kaj, brygga eller vad man nu ligger mot sakta fram med maskinen, otroligt lätt att manöverera båten till vilken vinkel som helst mot kajen.

 

😉


Fast det kräver att man är två ombord.

Att köra fram på ett förspring är ju mycket bättre än att backa på ett akterspring.

Däremot att backa på en förände är ju betydligt mer osäkert. Det beror ju på hur propelern verkar och hur du ligger vid bryggan.

Det finns många knep, men man lär sig efter hand. Vissa lär sig fort.

Hade varit ute på den första 12-timmars seglingen med min nuvarande båt. Den är inte helt enkel att hantera pga mastens placering och lateralplanets utforming mm. 

Start och målplatsen ligger på synbart avstånd från min ordinarie båtplats. 

1434967740_Startpunkt51.jpg.6efc9790d9dc947a91540d9e46d506c3.jpg

Kompisen Ingemar styrde över målgången, och började gå för motor mot båtplatsen ett antal hundra meter i väster. Vi andra tog hand om segel mm. Plötsligt låg vi stilla i exakt rätt possition på båtplatsen. Precis som det var en stor Stenabåt som laggt till.

 

Jag tittade förvånad på Ingemar och frågade förvånad:"Hur kunde du lägga tillså smidigt"

"Jag gjorde ett lite provbackande där ute" svaradeIngemar och pekade med tummen akteöver.

Ingemar hade sjökaptensutbildning och har gått med fraktbåtar och passagerarbåtar påvärldshaven. Några år jobbade han som styrman på Stenabåtarna. Mnga år före pensioneringen jobbade han på en liten personfärja mellan Lysekil och Fiskebäckskil, så han hade lagt till några gånger under sitt liv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Å så kom posten.

Utdelad av de av många så hatade "Post Nord"

I min brevlåda la de det senaste exemplaret av Kryssarklubben tidning "På Kryss".

Bifogad med "På kryss" förutom en massa reklam, fanns även Kryssarklubbens årsbok 2018.

 

1515386761_SkepparensHandbok.jpg.8a17dd53338b21d08a0b5cf9d932b99e.jpg

Har bläddrat igenom den och det är en alldeles utmärk skrift med text och många bilder. På sidan 6 presenteras Micke Westin, Olle Landsell och Nina och Per Olofsson. Utan att ha kollat närmare är jag ganska säker på att det är dessa fyra som åstadkommit boken.

I boken ägnas flera sidor om att manövrera båtar i hamn - som ju denna tråd handlar om, men även mycket information - både grundläggande och sånt som de flesta båtägare aldrig kommer i närheten av.

Tycker det verkar en mycket intresant bok, även om det för mig personligen inte var något nytt:

För TS och andra nybörjare och de båtägare som inte tycker att de kan så mycket och gamla stofiler som jag en mycket intresant bok.

För alla som är världsbästa och kan ock vet allt - är boken bara löjlig.

Mina två döttrar och lite löst folk kommer hem idag. De har ju uppnåt medelåldern och vaknat till lite när det gäller båt livet - i alla fall när det gäller att åka ut till holmar och skär med våran Julle.

De skall få läsa några utvalda sidor och när fridenlägrarsig över Kungshamn, så skall jag inföliva boken i skeppsbiblioteket i in motorseglare.

Ett medlemskap i Kryssarklubben bara för bokens skull kanske inte varit fel för några.    https://www.sxk.se/artiklar/faran-efter-farden

 

Går kanske att köpa som bara bok.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...