Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
red_line

Läckande insprutningspump TMD40A

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Läckande insprutningspump TMD40A

 

droppar lite från skarven mellan där tryckrören och själva pumphuset ansluter. Misstänker oringen nr 24 på sprängskissen, hur pass avancerat är den att byta? Har utgått som reservdel, går det att hitta någonstans? 

 

Kanske något mirakelmedel o hälla i tanken får oringen o täta till sig? 😎

F6803AB3-DFE4-4F48-A4C9-356C81955EEC.png

Redigerad av red_line

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Mirakelmedel kan du nog glömma, och byta den o-ringen själv beror nog på hur van du är med att meka? Generellt är det att avråda, men om du ändå vill försöka så råder jag dig till att lägga stora vita trasor under pumpen när du öppnar den så inga eventuella smådelar försvinner

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
24 minuter sedan skrev Lodka:

Mirakelmedel kan du nog glömma, och byta den o-ringen själv beror nog på hur van du är med att meka? Generellt är det att avråda, men om du ändå vill försöka så råder jag dig till att lägga stora vita trasor under pumpen när du öppnar den så inga eventuella smådelar försvinner

 

Är van att skruva och inte rädd för att ge mig på det. Undrar om allt som sitter i ”klumpen” där tryckrören kommer ut är en enhet? 

 

Om tätningen inte går att beställa då den utgått.. var låter man tillverka en ny?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Det är en enhet, men följer med en del smått och gott ut, därav största försiktighet och renlighet och absolut inget våld eller bryt!

Sitter där en vanlig o-ring så tar du loss den och åker till tex Sverull så mäter dom den och plockar fram en ny. Annars är det samma packningar som till VW golf, Opel Rekord mfl dieselbilar från 80 och 90 talet. Köpes bla på närmaste Bosch dieselcenter eller kontakta firma Dieselmeken så skickar han en packningssats till dig

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@red_line

 

Hej, hur gick det för dig att lösa detta? Jag har läckage på samma ställe, ganska kraftigt. Kommer ungefär en droppe i sekunden med motorn igång.

 

Lossade du bara gaveln? Jag vet inte om jag ska ge mig på det, eller om jag ska försöka lossa hela pumpen och lämna in.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gjorde ett försök att ta loss hela pumpen eftersom jag var i båten och har sju mil enkel resa dit. Men det visade sig vara svårare än jag trodde. Jag lossade alla rör och slangar samt de tre muttrarna. Men den vill inte lossna från pumphuset. 
 

Nu är jag inne på att sätta tillbaka allt och hoppas att jag inte förstört något, och lossa gaveln bara. Tyvärr verkar man inte kunna köpa tätningsring 844168 längre, så jag kan inte ha med mig tätningen nästa gång, utan måste ta med mig den gamla till lämpligt ställe.

 

Någon som vet om man måste lossa mutter 84 på skissen för att få loss hela dieselpumpen? Ett väldigt stort projekt i så fall, och kanske omöjligt där motorn sitter nu då man måste demontera massvis av pryttlar.

 

Någon som råkar veta mått på tätningen? Vore fint om jag kunde ha den i handen och sätta ihop allt på en gång, 

 

Övriga tips är väldigt välkomna då jag känner mig väldigt uppgiven just nu. Glada tillrop räknas också.

 

BAB098A0-7B6B-476E-9073-3363B233F04E.png

DF0FE463-4342-441E-B187-B70826A948F2.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Jag fick ordning på det utan att riva hela pumparna, är tydligen standard på dessa gamla motorer att serie just den o-ringen som börjar läcka. Jag beställde o-ringar från England via sida. Nedan, finns även bra guider och filmer där hur man byter tätningen. men i korta drag så lossar man spridar rören och lossar lätt på dom fyra skruvarna som håller klumpen där speidarrören är anslutna. Den trycks ut av fjädern bakom. Sedan trär man den elastiska o-ringen över. 
 


https://www.headseal.com/bosch-ve-head-seal-replacement-guide/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev FinaKillen:

Jag gjorde ett försök att ta loss hela pumpen eftersom jag var i båten och har sju mil enkel resa dit. Men det visade sig vara svårare än jag trodde. Jag lossade alla rör och slangar samt de tre muttrarna. Men den vill inte lossna från pumphuset. 
 

Nu är jag inne på att sätta tillbaka allt och hoppas att jag inte förstört något, och lossa gaveln bara. Tyvärr verkar man inte kunna köpa tätningsring 844168 längre, så jag kan inte ha med mig tätningen nästa gång, utan måste ta med mig den gamla till lämpligt ställe.

 

Någon som vet om man måste lossa mutter 84 på skissen för att få loss hela dieselpumpen? Ett väldigt stort projekt i så fall, och kanske omöjligt där motorn sitter nu då man måste demontera massvis av pryttlar.

 

Någon som råkar veta mått på tätningen? Vore fint om jag kunde ha den i handen och sätta ihop allt på en gång, 

 

Övriga tips är väldigt välkomna då jag känner mig väldigt uppgiven just nu. Glada tillrop räknas också.

 

BAB098A0-7B6B-476E-9073-3363B233F04E.png

DF0FE463-4342-441E-B187-B70826A948F2.jpeg

Hej! Jag fick ordning på det utan att riva hela pumparna, är tydligen standard på dessa gamla motorer att just den o-ringen som börjar läcka. Jag beställde o-ringar från England via sidan nedan, finns även bra guider och filmer där hur man byter tätningen. men i korta drag så lossar man spridar rören och lossar lätt på dom fyra skruvarna som håller klumpen där speidarrören är anslutna. Den trycks ut av fjädern bakom. Sedan trär man den elastiska o-ringen över. 
 


https://www.headseal.com/bosch-ve-head-seal-replacement-guide/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Super, många tack.

 

Men några frågor på det, såklart. 

 

Det här är helt klart ett kritiskt moment för mig, jag vill ogärna lyfta locket på pumpen. Jag förstår ju att det handlar om att pumpen behöver stå i rätt läge. Hur gjorde du detta?

"First, remove the top lid of the pump so that you can see inside at the plunger.

Using the lid section of your squirter drop the straw into the pump and pump out any fuel from inside.

You need to rotate the engine ideally with a spanner on a pulley till the plunger is fully extended towards the pump head. • Once in this position be careful not to let the engine rotate either via the gearbox or starter motor."

 

 

Behövde du tillfälligt sätta dit två längre bult än original? I beskrivningen finns det två som är längre, men på vår pump verkar alla fyra vara i samma längd.

 

Tyvärr verkar headseal.com inte sälja tätningen längre. Jag ska göra ett försök med El & diesel.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev FinaKillen:

Super, många tack.

 

Men några frågor på det, såklart. 

 

Det här är helt klart ett kritiskt moment för mig, jag vill ogärna lyfta locket på pumpen. Jag förstår ju att det handlar om att pumpen behöver stå i rätt läge. Hur gjorde du detta?

"First, remove the top lid of the pump so that you can see inside at the plunger.

Using the lid section of your squirter drop the straw into the pump and pump out any fuel from inside.

You need to rotate the engine ideally with a spanner on a pulley till the plunger is fully extended towards the pump head. • Once in this position be careful not to let the engine rotate either via the gearbox or starter motor."

 

 

Behövde du tillfälligt sätta dit två längre bult än original? I beskrivningen finns det två som är längre, men på vår pump verkar alla fyra vara i samma längd.

 

Tyvärr verkar headseal.com inte sälja tätningen längre. Jag ska göra ett försök med El & diesel.

 

 

Jag köpte två längre skruv m6 tror jag det är. Headseal verkar sälja på eBay, snabb leverans från England . Hemligheten i deras o-ring är ju att den är elastisk som tusan för att sedan återgå till ursprungsformen.många vanliga oRingar går nog sönder eller tappar formen om du ska töja dom mycket. Jag lossade försiktigt på skruvarna , vred aldrig motorn i läge, det funkande ändå. Man får bara lossa så pass mycket att man ser o-ringen. En liten pincett är bra hjälpmedel.

 

 

https://www.ebay.com/itm/Bosch-VE-Pump-Viton-Head-Seal-For-Land-Rover-Freelander-Defender-Range-Rover-/233125919256?_trksid=p2349624.m46890.l49286

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Många tack.

Tyvärr verkar de inte sälja den o-ringen längre. Jag har mailet dem men inte fått något svar. 

Det hade ju varit smidigt (och billigt) att bara byta o-ringen på plats. Nu blir det till att plocka loss hela pumpen och lämna till El&diesel. Allt under 10 000:- får man nog vara jag glad för.

Suck.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev FinaKillen:

Många tack.

Tyvärr verkar de inte sälja den o-ringen längre. Jag har mailet dem men inte fått något svar. 

Det hade ju varit smidigt (och billigt) att bara byta o-ringen på plats. Nu blir det till att plocka loss hela pumpen och lämna till El&diesel. Allt under 10 000:- får man nog vara jag glad för.

Suck.

Kolla eBay länken jag skickade i förra inlägget. Annars denna, jag hade gett det ett försök o beställa. https://injectionpumps.co.uk/product/bosch-ve-va-vp36-vp37-vp29-and-vp30-hydraulic-head-seal-in-viton/

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite återkoppling, det kanske kan vara till hjälp för någon annan vilsen själ i framtiden. 

 

Jag har nu bytt tätningen utan större problem, och läckaget är därmed åtgärdat.

 

Det visade sig att det var mina Ebaykunskaper som var bristfälliga. O-ringen säljs fortfarande, många tack till @red_line som insisterade på att jag skulle ge det ett försök till. Jag hade den hemma på tre dagar med expressfrakt från England. Totalt med frakt och tullavgifter gick o-ringen för 57 kr nu på 578 kr. Men lika glad är jag för det. Alternativet att lämna in pumpen hade varit mycket dyrare och varit ett större mekaniskt ingrepp.

Det finns många videos på Youtube som visar hur bytet går till väga. Bara att söka på "Bosch head seal replacement".

 

Ett tips till dig som ska göra detta i framtiden. Köp någon extra o-ring. Jag var orolig att jag skulle skada o-ringen och vara tillbaka på ruta ett. För även om o-ringen är töjbar är den väldigt trög att töja och det är precis att den går att få över. Det kändes som att man var lite väl våldsam mot den. Det hade varit skönt att veta att man har en extra om det skulle skita sig.

 

Tips 2. Istället för att lyfta locket på pumpen, för att se att den står i rätt läge (Den ska stå i ytterläge för att sätta maxpress på fjädern mot pumphuset) så lossade jag bulten för hålet där man ska montera indikatorklockan för justering av tändning. Där höll jag en bakvänd borr samtidigt som jag roterade motorn för att hitta maxläget. 

Pump1.jpg

pump2.jpg

pump3.jpg

pump4.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...