Jump to content
Saturday 10 April 2021
bjornsyse

Hjälp kring elförbrukning och solceller ombord

Recommended Posts

2 timmar sedan skrev ChristerN:

batterierna uppvisade ganska olika kapacitet när jag lät testa dem för några år sedan

Javisst, men spelar det någon roll? De högst laddade leverar mest ström men sen jämnar det ut sig varefter de laddas ur. Man får ut lika många Ah oavsett hur man kopplar.

Däremot, när man laddar så kommer batteriet med kortast kablar att laddas snabbare, inte mycket, men lite.

Resultat blir att om man tex bara laddar helt kort med tex motorns generator så får man i lite mer ström.

Man läser ofta om att ansluta kablarna "diagonalt". I praktiken finns det ingen vinst, det finns annat som man kanske borde prioritera.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, jag TROR det spelar roll ("Tro är fint men fakta är säkrare" skriver visst någon...).

Jag ser det som att om man har tex fem literförpackningar med mjölk och en är full, två är 75% fulla och två är 60% fulla (totalt 3,7 liter) så är det bättre om alla fem är 80% fyllda (4,0 liter). Det här är vad som vissa experter hävdar är fördelen med diagonal koppling - och jag köper det.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det går att räkna på det, blir ganska komplext. Har dock inte sett det.

Man kan ju testa med mjölkpaket.

Men tänk nu på att alla mjölkpaket är ihopkopplade med en lite tunnare slang i botten. Så på ganska kort tid så blir det lika mycket mjölk i alla paketen.

Batterierna fungerar ju så att ett mer urladdat batteri tar emot mer ström än ett mer laddat batteri. Och tvärtom.

En intressant variant på temat är när man kopplar ihop startbatteriet med bogpropellerbatteriet via inte alltför tjocka kablar. I praktiken fungerar ju detta bättre än ihopkoppling med kablar tjocka som underarmar.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Halloj!
 

Jag har en fundering kring hur nasa mäter  batteritanken. Min nasa visar 100% just nu på morgonen, men siffrorna visar samtidigt att den laddar 4A ifrån solcellerna, vilket mt50 också vittnar om. Hur kan batterierna ta emot mer ström om dom är 100% laddade? Behöver den kalibreras om?

 

en annan fråga. Jag har kopplat ett 12V-uttag till lastutgången på min solcellsregulator. Den som är märkt med en lampa. Uttaget funkar bara ibland. Jag tror det är när solen lyser på solcellerna, annars funkar det inte. Ska det vara så?

A1A34999-AF06-4D98-B5D2-A599CCF8F8F8.jpeg

Share this post


Link to post
Share on other sites
17 minuter sedan skrev bjornsyse:

Halloj!
 

Jag har en fundering kring hur nasa mäter  batteritanken. Min nasa visar 100% just nu på morgonen, men siffrorna visar samtidigt att den laddar 4A ifrån solcellerna, vilket mt50 också vittnar om. Hur kan batterierna ta emot mer ström om dom är 100% laddade? Behöver den kalibreras om?

 

en annan fråga. Jag har kopplat ett 12V-uttag till lastutgången på min solcellsregulator. Den som är märkt med en lampa. Uttaget funkar bara ibland. Jag tror det är när solen lyser på solcellerna, annars funkar det inte. Ska det vara så?

A1A34999-AF06-4D98-B5D2-A599CCF8F8F8.jpeg

Jag har i stort sett samma Nasa fast den lilla modellen och liknande äldre display från solcellsregulatorn, och i även samma frågeställning ibland.

Lastutgången kan stängas av med knappen längst till höger på min display, som är av en äldre årgång. Den stängs av med ett långt tryck och sätts på med ett kort tryck, eller om det nu är tvärtom. Lastutgången kan även programmeras att ge spänning enbart när solen laddar, och x antal timmar efter solens nedgång till hela dygnet. Läs i manualen. 
 

Ja mina båda displayer visar stundtals olika och motsägelsebar information. Möjligen, gissar jag att det är olika tidsfördröjning i deras sätt att inhämta och mäta strömmar ut och in.
Ja litar mer på Nasa BM-1 än på MeTer MT-5.
 

Jag har som mest 104% och det är ju rätt så bra!😎

Möjligen kan man ställa ned batterikapaciteten litet för att få ett 100% värde. Men det är litet jobbigt då man måste göra BM- strömlös och sedan sätta på för att komma in i ett programeringsläge.
 

Det var enklare på mammutarnas och vridspoleinstrumentens tid!

 

image.jpg

Edited by Georg_Ohm

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ah, tack för klargörandet! Ska kika i manualen igen för regulatorn. 
 

oklart då om  jag ska orka kalibrera om den, men sålänge jag inte ligger på svältgränsen med strömförrådet så är ju informationen mest kuriosa ändå. 
 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 minuter sedan skrev bjornsyse:

Ah, tack för klargörandet! Ska kika i manualen igen för regulatorn. 
 

oklart då om  jag ska orka kalibrera om den, men sålänge jag inte ligger på svältgränsen med strömförrådet så är ju informationen mest kuriosa ändå. 
 

 

Ja jag vet inte om det var någon vidare klargörande egentligen, bara det att vi i dagens digitala värld måste vara mera kritisk och ifrågasätta all presenterad information. Inte vara den i våra displayer, även annan information. Om ett gammaldags vridspoleinstrument visade x antal ampere eller y antal volt så var det det som gällde, i de flesta situationerna helt utan förhandlingsutrymme/tolkningsyrymme.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Morsning. Jag funderar vidare på en sak. Jag hade gjort två fel vid installationen av nasa. Jag hade kopplat en landströmsladdares minuspol direkt till batteriet utan att gå via nasa-plinten. Samma sak med kabel som kommer ifrån startbatteriet via ett skiljerelä, där gick minuspolen direkt till förbrukningsbanken. Nu har jag flyttat dom till nasa-plinten så den har koll på laddströmmar ifrån generatorn och landström.
 

men, hur fungerar skiljerelät egentligen. Har nasa-enheten ens stöd för en ihopkoppling med startbatteri via skiljerelä? Är det startbatteriets spänning som ska gå över markerade 13.3V för att relät ska koppla ihop bankarna? Och därmed låta laddström från båtmotorn krypa in i förbrukningsbanken också? Men då kommer jag ju nalla på startbatteriet också ända tills relät slår ifrån vid 12.8V. Utan att nasa känner till dom extra Ah. Jag har ju noterat att min bank är på 200Ah i Nasa?

Share this post


Link to post
Share on other sites
18 minuter sedan skrev bjornsyse:

men, hur fungerar skiljerelät egentligen. Har nasa-enheten ens stöd för en ihopkoppling med startbatteri via skiljerelä? Är det startbatteriets spänning som ska gå över markerade 13.3V för att relät ska koppla ihop bankarna? Och därmed låta laddström från båtmotorn krypa in i förbrukningsbanken också? Men då kommer jag ju nalla på startbatteriet också ända tills relät slår ifrån vid 12.8V. Utan att nasa känner till dom extra Ah. Jag har ju noterat att min bank är på 200Ah i Nasa?

Nasa-enheten ”stödjer” egentligen inte en ihopkoppling via skiljerelät, man kan säga att det är fel tänkt, men om alla dina förbrukare ligger på/efter minusplinten och den ligger efter shunten så funkar det. 
Ja, det är startbatteriets spänning som styr när batterierna kopplas ihop - om man kopplat rätt. 
För att undvika att ”nalla” från startbatteriet har jag satt in en shottky-diod på sense-ledningen. Denna sänker spänningen mot relät ganska omgående efter motorstopp och jag har ingen fördröjning av inkopplingen vid motorstart. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 timmar sedan skrev ChristerN:

Nasa-enheten ”stödjer” egentligen inte en ihopkoppling via skiljerelät, man kan säga att det är fel tänkt, men om alla dina förbrukare ligger på/efter minusplinten och den ligger efter shunten så funkar det. 
Ja, det är startbatteriets spänning som styr när batterierna kopplas ihop - om man kopplat rätt. 
För att undvika att ”nalla” från startbatteriet har jag satt in en shottky-diod på sense-ledningen. Denna sänker spänningen mot relät ganska omgående efter motorstopp och jag har ingen fördröjning av inkopplingen vid motorstart. 

Intressant! Så, i mitt fall har jag lagt alla förbrukare och laddare på nasas minusplint. Nu idag även den minuskabel som sammankopplar start-och förbrukningsbatteri, så då ligger allt på plinten. Är det rätt?

 

lite osäker på vad du menar med shunten i det här sammanhanget? 
 

vad det gäller den positiva kabeln mellan start-och förbrukning går den via skiljereläet, och sen går en svart tunnare kabel till minus på startbatteriet. Tolkar det som sensekabeln du nämner. Intressant med shottkydioder, jag har faktiskt några här i båten som du (tror jag) hjälpte mig till när jag monterade solceller. Vad gör den i det här fallet?

Share this post


Link to post
Share on other sites
11 timmar sedan skrev bjornsyse:

Intressant! Så, i mitt fall har jag lagt alla förbrukare och laddare på nasas minusplint. Nu idag även den minuskabel som sammankopplar start-och förbrukningsbatteri, så då ligger allt på plinten. Är det rätt?

Har ögnat tråden men är inte säker på vad du menar med ”nasas minusplint”. Förutsatte du hade en batteritankmätare av märket Nasa men jag har kanske fel? 
Allt minus på en minusplint är, om det är rätt kopplat, rätt.


Tror inte jag hjälpt dig med någon installation men Schottky-dioden sänker spänningen någon halv volt och om man sätter den på sense-ledningen till skiljerelät lurar man det att tro att soänningen är lägre. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det stämmer, jag har en Nasa BM1. Minusplinten och shunten kanske syftar på samma sak i mitt fall, det är den del som följde med Nasa och där jag satt alla förbrukare och laddares minuskablar. Men, min fråga var nog specifikt - ska även minuskabel som förbinder start- och förbrukningsbatteri sitta på denna shunt? Innan satt det direkt mot minuspolen på förbukarbatteriet men jag har flyttat det till shunten nu. Markerad med ett tjockt svart streck i det här schemat bifogat. 

Ang. schottkydioderna så trodde jag dom hindrade ström från att gå åt fel håll, och att det var därför man satte dom på solcellerna? 
 

Men notera att jag är grav amatör i det här sammanhanget, allt jag kan om el har jag lärt mig av er mer erfarna här på maringuiden. 😀

9A811BAE-8C2A-452C-A3E8-3198D72BF38C.png

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sen jag flyttade startbatteri-kabeln från förbrukningsbatteri (-) till minusshunten tycker jag mig uppleva att Nasa rapporterar några A lägre laddning ifrån solcellerna än vad regulatorn gör. Innan sade dom ofta ungefär samma.

12B40054-0F16-4555-9ED6-84834C1BFEFB.jpeg

Share this post


Link to post
Share on other sites
59 minuter sedan skrev bjornsyse:

ska även minuskabel som förbinder start- och förbrukningsbatteri sitta på denna shunt?

Nej!

Minus förbrukarbatteri till minus startbatteri. 
Minus förbrukarbatteri till shunten. Från shunten till alla dina förbrukare. Vanligtvis sätter man en minusplint (en kopplingsplint med flera skruvar där man fäster minuskablarna så man inte får många på samma skruv) efter shunten dit alla minuskablar till förbrukarna går. 
Shunten mäter den ström som passerar ut till dina förbrukare. Det är den strömmen man vill att BM-1 ska mäta. 

1 timme sedan skrev bjornsyse:

Ang. schottkydioderna så trodde jag dom hindrade ström från att gå åt fel håll, och att det var därför man satte dom på solcellerna? 

Det är helt rätt att en diod hindrar strömmen att gå åt ”fel” håll men den ger även ett konstant motstånd med lägre spänning som följd vilket man kan utnyttja om man vill koppla isär bankerna tidigare, vilket jag alltså gjort. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoppsan, ok. Kabel tillbakaflyttad. jag satte den på shunten för jag tänkte att Nasa inte kunde registrera den ström båtgeneratorn ger som spiller över ifrån startbatteriet när reläer kopplar ihop bankarna annars? 

fick också känslan av att den var dragen så i det här diagrammet ifrån deras manual. Där syns tyvärr inte någon positiv kabel mellan start och förbrukning, den som går via reläet i mitt fall. 

DF6A3D09-157E-436F-8BCC-1951A38ED65F.jpeg

Edited by bjornsyse

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 minuter sedan skrev bjornsyse:

Hoppsan, ok. Kabel tillbakaflyttad. jag satte den på shunten för jag tänkte att Nasa inte kunde registrera den ström båtgeneratorn ger som spiller över ifrån startbatteriet när reläer kopplar ihop bankarna annars? 

fick också känslan av att den var dragen så i det här diagrammet ifrån deras manual. Där syns tyvärr inte någon positiv kabel mellan start och förbrukning, den som går via reläet i mitt fall. 

DF6A3D09-157E-436F-8BCC-1951A38ED65F.jpeg

Håller med om att det kan verka förvirrande och kanske spelar det inte någon roll men poängen är att allt som går från förbrukarbatteriet ut till förbrukare ska gå via den sidan på shunten (där den gula kabeln går in enligt schemat ovan). Strömmen har då passerat shunten som mäter utgående ovh ingående ström.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Precis. Hittade förresten en ritning ifrån marinwebben för inkoppling med skiljerelä, och där är minus tydligt kopplat via shunten. Kanske flyttar tillbaka den där då. Fortfarande kvarstår frågan hur Nasa kan förväntas ha koll på Ah när man under perioder adderar 70Ah (startbatteri) till banken och under andra perioder drar ifrån dom. 

Edited by bjornsyse

Share this post


Link to post
Share on other sites
2020-07-23 vid 22:42 skrev bjornsyse:

Precis. Hittade förresten en ritning ifrån marinwebben för inkoppling med skiljerelä, och där är minus tydligt kopplat via shunten. Kanske flyttar tillbaka den där då. Fortfarande kvarstår frågan hur Nasa kan förväntas ha koll på Ah när man under perioder adderar 70Ah (startbatteri) till banken och under andra perioder drar ifrån dom. 

Svaret är att Nasa bara övervakar förbrukningsbatt och att startbatt är kopplat ”för sig”. Det är bara strömmen till/från förbrukningsbatt som passerar shunten och som Nasa mäter.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 timmar sedan skrev Bjorns_snipa:

Svaret är att Nasa bara övervakar förbrukningsbatt och att startbatt är kopplat ”för sig”. Det är bara strömmen till/från förbrukningsbatt som passerar shunten och som Nasa mäter.

Det finns väl egentligen ingen anledning att mäta startbatteriet?
Dels drar ju startmotorn större ström än vad BM-1 standardmodell klarar av att mäta. Om man sedan har bogpropeller och ankarspel så drar dom också en hel del och dom manövreras ju bara när motorn är igång iallafall.

 

Jag har ett mycket komplext elsystem i min båt som jag inte helt förstår mig på trots nu fem säsonger med båten (köp aldrig en båt som har ägts av två elektriker med olika synsätt) jag har exempelvis tre batteribanker, som laddas av olika solcellsanläggningar, en av dessa har jag ju själv kopplat in... och alltihopa på förbrukarsidan kollas av en liten BM-1, men då en av solcellspanelerna laddar (tror jag) även reservbanken och startbatteriet får jag ibland litet svårtydda data på hur mycket som laddas in i förbrukarbanken, visst skall jag ändra på detta, men det gäller att hitta rätt kablar, relän och skiljerelän.... som även finns några utav. 
 

Så vad jag egentligen vill säga, är att göra det så enkelt som möjligt i grunden.

Att dölja Skyllermarks eller SXKs grundläggande kopplingsschema, samt att märka upp alla kablar med dymotape eller något bättre kabelmärkningssystem, det missade min båts tidigare ägare, liksom varvet som byggde den.
 

Share this post


Link to post
Share on other sites
2020-07-25 vid 12:24 skrev Georg_Ohm:

Det finns väl egentligen ingen anledning att mäta startbatteriet?
 

Anledningen som jag är ute efter är ju att det kommer laddström den vägen. När generatorn kör. Och bankarna är ju ihopkopplade när spänningen är över 13,3V och innan den fallit under 12,8V.

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 timmar sedan skrev bjornsyse:

Anledningen som jag är ute efter är ju att det kommer laddström den vägen. När generatorn kör. Och bankarna är ju ihopkopplade när spänningen är över 13,3V och innan den fallit under 12,8V.

Men mätshunten sitter väl på avgreningen till förbrukarbatterierna, då syns varesig förbrukning eller laddning i startbatteriet??

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy