Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
bjornsyse

Hjälp kring elförbrukning och solceller ombord

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hejsan! 

 

Jag fick fin guidning i en annan tråd här hur jag skulle montera nya solceller vilket nu är gjort. Vi har vart på sjön nu en vecka med gassande sol och 25 grader varje dag. Nu börjar dock batterierna tappa i spänning och jag skulle behöva lite tankehjälp kring varför det kan vara så. El är som sagt lite svart magi för mig men jag är sugen på att lära mig mer. 

 

Första dagarna verkade allt lira rätt bra och batterispänningen kom upp i 12.8 varje dag. Men nu har vi halkat ner till 11.9 och det är på väg utför. 

 

Ok, lite grundinfo om systemet:

 

Input: 

1. 4 st 18W, totalt 72W solpaneler monterade på taket vända uppåt, i parallellkoppling till en MPPT regulator 

2. 2 st 100Ah AGM-batterier för fritidsförbruknkng, totalt 200Ah. Kabel går från regulator till polerna på det ena batteriet men eftersom dom är parallellkopplade med varandra antar jag att båda laddas på det sättet.

 

Output/förbrukare:

1. Den största måste vara kylskåpet. Ett kompressorkylskåp på 40L ifrån Waeco. Tror effekten när jag googlade upp det är 40W. 

2. Underhållsladdning av 1 ipad och 2 st smartphones.

3. LED-belysning som vi inte överhuvud taget använt förutom säg 1 lampa en halvtimme om dagen. 

 

Är det här en rimlig setup? Kan jag förvänta mig att solcellerna ska täcka förbrukningen? Eller fördröjer dom bara det oundvikliga efter man laddat med landström? Allt tyder på att panelerna laddar iaf. T.ex nu i skrivande stund 19 på kvällen får jag 12.8V och 0.2A. Jag ser såklart högre siffror på dagen, max runt 20V och 2A kanske. 

 

jag tömde kylen idag och frostade av den och kollade så att det inte är dammigt bakom kompressorn. Ska försöka se till att ingen direkt sol ligger på dörren under dagarna också, kanske ska hänga för ett skynke. 

 

Jo, en liten brasklapp. Jag kopplade loss ett av batterierna iförrgår och städade under utrymmet där det stod, och samtidigt råkade en av kablarna dit det andra batterier fortfrande var inkopplat snudda en bultande i skåpet så det small till. Kan det ha skadat något eller är det helt ok?

 

Tacksam för all input!

 

Hälsningar Björn

Redigerad av bjornsyse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hej!

Utan att bjuda på en björntjäst tycker jag att det som du skriver verkar rimligt.

Jag hade i två olika båtar ungefär det samma i förbrukning och solcellskapacitet, ok bara 50W solcell men ändå. Hade 240 respektive 260Ah i batteribanken.

Det gick inte jämt upp, det blev förluster. Då jag hade ungefär en timmas motorgång om dagen funkade det, men om vi blev inblåsta två dagar var vi (nästan) tvungna att ta landström. Batterikaciteten räcke ju ett tag.

 

Nu har vi haft mycket solsken, det ger mycket solcellsladdning, å andra sidan har kylskåpets omgivningstemperatur varit högre, vilket går att det förbrukar mer ström även om solen inte kommer åt skåpet.

 

Utan att räkna på det, mer med känslan och erfarenheten så tror jag du behöver komma upp i 100-150 watt solcell för att det skall gå med lite vinst.

 

Jag har numera 250W solcellspaneler, kör två kylar och i övrig samma sparsamma förbrukning som du har, och jag har en kapacitet på 90-95% på morgonen och någon timma senare har jag 104%...

 

Varma solcellspaneler ger sämre kapacitet än kallare. Bra om det kan bli luftcirkulation på undersidan, och på platta fastlimmad är det ju bra om underlaget kan leda bort värmen bra.

 

Har du något instrument som visar in- och ut, laddning/förbrukning? 

Batteritankmätare är väldigt bra, det pratas varmt om sådana här på forumet, Nasa BM-1 är väl den mest populära, jag har en sådan, ger väldigt bra information om vad som går in respektive ut ur batteribanken.

 

Kortslutningen...

Kolla voltmetern, koppla ut panelerna och se om det ändars, om spänningen sjunker funkar panelerna, om inte är det något fel. Det brukar sitta en säkring i eller invid regulatorn, kolla även den.

Regulatorn brukar ju ha en röd och en grön lysdiod som förtäljer något om vad som pågår.

 

Ellära är väl det mest logiska man kan tänka sig, inte så svårt egentligen.

Men en multimeter i 150kr klassen är ju bra att ha ombord, en tångamperemeter/tångmultimeter som kan mäta likström, kostar litet mer, är väldigt bra att ha, så kan man mäta strömmen i kablar utan att koppla loss den.

 

Och som sagts en fast installerad "batteritankmätare" är ovärderlig.

BM-1 är lätt att förstå sig på, den visar kapaciteten med en (nästan) likadan stapel som du har i din mobiltelefon.

 

Bild:

Till vänster, MT-5, tillbehör till solcellsregulatorn, till höger Nasa BM-1 compact, det finns en större modell också, samma pris.

 

det laddar.jpg

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det är nog lite snålt med solpaneler. 72W bör ge knappt 300Wh/dag.

Kylen ska dra ca 1A dvs ungefär lika mycket.

En 50W panel till skulle nog inte vara fel.

Tänk på att ha kylens så full som möjligt och öppna så sällan som möjligt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för fina svar!

 

Solcellerna är limmade mot båtens plasttak på överbyggnaden. Under finns innertak men sen såklart bara luft. Känns väldigt ventilerat. 

Multimeter och tångamperemetet har jag införskaffat så det finns ombord. Säkringar ska jag leta efter imorgon. Men jag bifogar några bilder på hur det ser ut på kontrollpanelen, tror du och jag har liknande regulatorer, min manöverpanel heter också MT50. Jag tycker det ser ut som saker lirar. 

 

Några följdfrågor/konstateranden då:

 

1. En batterinivåmätare som ser aktuell förbrukning hade varit guld värd! Tack för tipset. Då hade det vart lätt att hålla koll på allt, jag måste nog skaffa en sån men det blir ett senare projekt.

 

2. Vad gör vi nu bäst, vi är ute i naturhamn och stannar helst där. Kan vi;

a. Köra systemet in i kaklet, låta kylen va på tills det inte går längre, sen äta knäckebröd och gröt några dar tills vi tröttnar och åka in och ladda. Eller skadar vi batterierna då?

b. Stänga av kylen redan nu, hetsäta det som är kvar och låta solcellerna ladda upp eller åtminstone underhållsladda tills vi är i hamn.

3. Rent teoretiskt, vad mäter voltmetern egentligen jämfört med ovan nämnda batterinivåmätare? Kan man läsa av nivå med hjälp att se att spänningen går ner, eller är det ett mindre exakt mått?

 

@bhemac hur vet du att kylen drar 1A? Är det toppförbrukning eller nåt snitt? 

 

Aha! Jag tänkte tvärtom med kylen, att det skulle va lite glesare så det är luft runt saker, men det kanske är feltänkt. I vilket fall så har den vart proppfylld. Jag gjorde som så att jag drog ner termostatreglaget till hälften nu istället. 

 

Ska kika på om jag kan ro hem en ihopvikbar panel nånstans här i st anna skärgård, som kan komplettera systemet nu resten av semestern, går det bra att bara parallellkoppla in den på resten av stacken? 

 

Hänsningar Björn 

9E9E3616-9056-4DB7-82C8-D7001D480593.jpeg

EC978DBC-416A-4726-8BD4-83BBDD6BFB74.jpeg

72AF2522-AB1A-41DF-BF33-4E30E950B038.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
26 minuter sedan skrev AndW:

Ja det är ok att parallelkoppla.

 

Du kan se aktuell förbrukning och solladdning med mt-50. Se manualen:

 

http://www.renogy.com/template/files/Manuals/TrcrMtr-MT-50.pdf

 

Tack för tipset! Visste inte att jag kunde se förbrukning också. Men, undra om det bygger på att tar elen via regulatorn också? jag har ingenting kopplat till sista plinten med lampsymbolen, borde jag koppla mina huvudkablar jag förbrukar ifrån där istället för direkt ifrån batteriet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du i princip bara använder kylen så går det dra den direkt från regulatorn och då borde du se rätt enkelt om du får in tillräckligt med ström mot vad kylen drar om din regulator har den funktionen. I princip går ju detta göras väldigt provisoriskt om du har en sladdbit över ombord.

 

Sen tror jag som tidigare sagt att kylen troligen drar mer, ex lägga det kanske ner varma öl som ska kylas etc. 

 

Men rent spontant ser ditt tak som gjort ut för en vikbar solpanel som du kan lägga ut vid behov haha. ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev bjornsyse:

hur vet du att kylen drar 1A? Är det toppförbrukning eller nåt snitt? 

 

En 40l kyl brukar brukar ha en snittförbrukning på 0,7-0,8A enligt broschyrerna. I verkligheten ligger den snarare på 1A. Jag har mätt över tid och då ligger förbrukningen där. Men nu är det extremt varmt så den kan mycket väl ligga högre. Solpanelerna ger i normalfallet vad kylen förbrukar så det är inte konstigt att strömmen i nuläget inte räcker till.

Ett kylskåp drar i sig inte mer än en box. Men varje gång man öppnar skåpet så "rinner kylan ut" och ersätts med varmluft som ska kylas ned. Därför upplevs oftast kylskåp dra mer ström än en box.

Grejen är att fylla kylen så att ingen luft kan rinna ut och dessutom undvika att öppna (!). Man ska inte fylla med mat som i sin nedbrytningsprocess avger värme. Vattenflaskor eller frigolit är bra.

 

Kör inte batterierna i bott, AGM klarar enstaka djupurladdningar men livslängden förkortas. En extra panel är nog värd guld i detta läget.

Åk ut en sväng så motorn får ladda.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Du tycks ha fått svar på alla frågor utom den om voltmetern.

En voltmeter, tro det eller ej, mäter endast spänningen mellan plus och minus i de punkter där du mäter. Man kan få olika resultat beroende var i elsystemet man mäter, i likströmssystem har man alltid ett spänningsfall, så längst bort från batteriet har du alltid något lägre spänning än direkt över batteripolerna. Permanent inkopplade voltmetrar i motorns manöverpanel är rätt så oexakta, skalan är grov och visarnålen är tjock, läser man av litet snett ovanifrån kan man få ett fel på två volt.

 

Så med tanke på spänningsfallet bör alla kablar vara så korta och tjocka som möjligt.

Jag har 4mm2 till mina solceller, regulator och batteri.

Men enbart 0,75mm2 till några läslampor med LED som är inkopplade ganska så nära båtens elcentral. Annars har det mesta kopplats via 2,5mm2 beroende på förbrukning och kabellängd.

Det finns beräkningsschema för det också, på www.24volt.eu.

 

Tvärs emot miljötänket får du väl starta upp maskin och köra en stund för att få upp spänningen i batterierna, kanske du behöver gå ut på internationellt vatten och tömma septiktanken?

 

7,9 ampere just nu, går in i mitt elsystem, båda kylarna har varit igång, och har trasslat med det förbaskade ankarspelet, skall bli skönt att få det utbytt till nästa säsong.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

kanske du behöver gå ut på internationellt vatten och tömma septiktanken?

Bra tanke, in ström, ut skit ;)

  • Gilla 1
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok haha. Är det självklart att batterierna laddas när man kör? Jag har en Suzuki DF140 hk 4-takts utombordare. Det sitter ett 75ah batteri avsett för startmotorn och jag vet att förra ägaren pratade om att det sitter ett skiljerelä emellan. 

 

Lite osäker dock på om solcellerna laddar båda kretsarna eller bara ”fritidskretsen”. Tror på det senare, för den andra kretsen är på stadiga 12.8V. Samma med motorgeneratorn, undra om den laddar båda, kanske först när startbatteriet är fullt. 

 

Har ingen septiktank men vi går in på harstena i eftermiddag och laddar under natten med landström. Hinner man ladda fullt över en natt? 

 

Förresten, borde man/jag koppla om all förbrukningsel via last-plinten på regulatorn för att kunna använda den som amperemeter? Har ni gjort så? Jusst nu går ”output” direkt ifrån polerna på batteriet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev bjornsyse:

Hinner man ladda fullt över en natt? 

 

Förresten, borde man/jag koppla om all förbrukningsel via last-plinten på regulatorn för att kunna använda den som amperemeter? Har ni gjort så? Jusst nu går ”output” direkt ifrån polerna på batteriet.

Ladda fullt på en natt? Ja, om du har en bra laddare, men batterierna kommer att rätt snabbt gå upp kring 80% och sedan tar det längre tid för sista biten. en 20A -laddare ger kanske 1 -2 A sista timmarna. Dina 12,2V är ju ca 60 % och du bör inte gå under 50% = 12,05V, ev 40% = 11,95V kortvarigt.

 

Köra all förbrukning över lastutgången? Ja absolut, i o m att duhar ett separat startbatteri så tycker jag att du absolut ska göra så.

Fördelen (och nackdelen) är att du får skydd för över och underspänning, det håller dina batterier friska, men hade förmodligen brutit din ström till kylen snart.

Om regulatorn har inställningsmöjligheter så se till att den står på AGM/GEL och en brytspänning som är lämplig för dina batterier.

OBS, siffrorna är ungefärliga, olika tillverkare har olika gränser.

 

I ditt fall behöver solpanelen endast vara kopplad till förbrukningsbatteriet, om du inte har en dubbelregulator som kan underhållsladda ett startbatteri samtidigt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack vilka bra svar. Min laddare ser ut såhär, ser inte ut att vara några 20A, snarare 8 om jag ser rätt. (Den vänstra ctek är kopplad till startbatteriet)

 

men menar du att 12.2 motsvarar så mycket som 60%?

 

Ska se vad regulatorn had för inställningsmöjligheter, hittar inget när jag trycker select och enter. Kanske sköts via MT-50-panelen. 

 

Ok, så om jag skulle vilja koppla förbrukningen via lastutgången, hur gör jag? Det sitter en strömbrytare och en automatsäkring efter batteripolen. Tar jag bara kablarna som sitter i batteriet och sätter i lastutgången istället? Eller måste jag koppla från batteri VIA lastutgången. Hmm. Det här kanske är överkurs för mig just nu.

ECC80EBA-CFD0-4C7F-BFBC-AF536DB5FA72.jpeg

45D392EF-20FD-4277-866D-AB61FA5CF0CF.jpeg

16F7EA43-5085-407E-B525-E46A3582DBAC.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som det ser ut på bilderna så behöver du bara flytta den som går från batteriet till plus ut ur regulatorn.och så finns det en motsvarande på minuspolen som antagligen går till någon kopplingsplint.

Det är ju bra grejer du har, Biltemaladdaren är kanske lite klen för snabbladdning.

Som jag skrev så är värdena jag angav ungefärliga, jag hade någon lista för AGM men det kan skilja mellan tillverkare och modell.

Vad har du för märke på dina batterier?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jamen så bra. Får se vad biltemaladdaren ger då och lång tid det tar. Men om den stoppar in 8A så har jag fyllt stacken på 200Ah efter 200/8=25 timmar. Tänker man så?

 

här är en bild på ett av batterierna. Voltmetern jag har inbyggd har dessvärre bara en decimal men den visar inte alltid samma som MT-50-panelen.. hmm

7C1E3CCD-43B6-4B7B-9BC7-B12A4EBF43F1.jpeg

Redigerad av bjornsyse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev bjornsyse:

Jamen så bra. Får se vad biltemaladdaren ger då och lång tid det tar. Men om den stoppar in 8A så har jag fyllt stacken på 200Ah efter 200/8=25 timmar. Tänker man så?

Jag bet inte exakt hur din kombination uppför sig, i princip så kommer du att ladda med 8A tills batterierna har ca 80% laddning. Sedan laddar du nog med 4-5A upp till 90% och sista 10% går nog i med 1-2A.

Obs, bara grova generaliseringar för enkelheten.

Så har du dragit ur 50% som nog är max rekommenderat tills vi sett ett faktablad på batterierna så har du 100A att hälla i. När 60 av dessa har runnit i har ca 8 timmar gått. När du fått i 90A har det gått 14 timmar sedan start. Räkna sedan med 10 timmar till för sista slurken med 10A.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Laddar för fullt nu, har laddat i 4-5 timmar. Lite besviken på vad som händer dock. Spänning på fritidskretsen är som max 12.4V när ingen last ligger på (dvs, när kylskåpets kompressor inte går för stunden). Startkretsen som laddas med CTEK M300 är redan uppe i 13.1 vilket jag antar anses som fullt?

 

jag mäter med tångamperemeter runt ledaren som går ifrån laddaren och den verkar växla en del. Pendlar från 1.8A i nån minut, sen kör den 7.2A i nån minut och håller på så. Men som sagt, rätt klen takt på det hela. Verkar det stå rätt till?

 

en anna fråga, jag läser en del i manualer och det står ibland att batterier utsöndrar explosiva gaser vid laddning. Jag har två batterier i ett skåp i akterruffen och det tredje i stuvfacket under en av kojerna i samma ruff. Det luktar lite Elektronik eller vad man ska säga i ruffen. Finns det risker med placeringen och luftkvaliten?

0D6FFEFB-AB61-4776-8038-B061E6E772E6.jpeg

6FBAD53E-92D0-4922-B7F2-AEB4FAE878E6.jpeg

413E9C8D-6E01-430B-8FF9-99034A8A0F88.jpeg

9D6A8F48-E069-4716-A7F4-04AB52802B2A.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ok, uppföljning, satt precis och mätte spänningen på fritidskretsen och fick 12.3A. Sen hörde jag ett klick nånstans här i myllret elprylar och spänningen gick upp till 12.6V. 

 

Sen klickade det till igen efter några sekunder och det dök tillbaka til 12.3A.

 

vad händer? Är skiljerelät inblandat månntro? Skiljerelät är inkopplat med tjocka kablar från pluspoler ifrån båda batterikretsar (start och fritidsförbrukning), samt med en tunn tåt från startkretsens minuspol. Vilken roll har det i laddningen nu? När jag har två laddare dessutom. 

5FB90923-D423-4599-A618-83D5EF94C320.jpeg

Redigerad av bjornsyse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev bjornsyse:

Är skiljerelät inblandat månntro?

Kan vara så. Klicket kan vara att relät slår till därför att relät tycker spänningen är tillräckligt hög i startkretsen (pga laddaren) och därför vill ladda husbatterierna. Men då sjunker spänningen och då slår relät ifrån. Helt ok.

 

20 minuter sedan skrev bjornsyse:

det står ibland att batterier utsöndrar explosiva gaser vid laddning

Ja men dina är slutn, inget att oroa sig för.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aha. Då tolkar jag det som att startbatteriet inte är helt fullt än då. Kanske ska upp i 13.3?  Innan fritidskretsen får härja fritt. 

 

Ok, slutna för att det är AGM? Eller vad menas med slutna? Startbatteriet är nog inte av riktigt samma typ kanske.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmmm...  12,4 V under laddning låter inte bra. Någon annan får berätta vad felet är men jag gissar dåliga batterier/kass laddare/felkopplat. Kan det vara så att laddaren sitter bortanför en strömbrytare som gör att ingen laddning går fram?

 

Biltemaladdaren indikerar på bilden att batteriet inte är fullt. Fortsätt ladda tills lampan under det vita batteriet (högst upp på bilden) tänds. 

 

Har du nollställt tångamperemetern innan du mäter?

Iofs konstigt att laddningen varierar mellan 1,8 och 7,2 A men vissa laddare kör lite varianter för att kolla laddmottagligheten hos batterierna, kanske är det något sådant som körs?

 

Vad gäller knallgas från batterier så har jag sett flera tester som visar att det är minimalt med knallgas som utvecklas. Tar man sedan med i beräkningen att blandningen måste vara ganska precis för att det ska smälla så skulle jag säga att risken är liten. Dock skall den inte försummas. 

Törs mig inte på att garantera att inget kommer hända men jag själv skulle vara ganska lugn. Har batterierna suttit så tidigare utan att något hänt så är sannolikheten liten att något skulle hända nu. 

 

Ctek laddaren har vad jag vet en kapacitet på 25 A och används oftast till förbrukarbanken. Den såldes ofta med en mindre laddare till startbatteriet i ett paket men vad jag vet så står det inte M300 på de mindre. Storleken ser dock lite liten ut för att vara förbrukarladdaren men jag kan ta fel. Är det 25 A laddaren bör du ha den till förbrukarbatterierna. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev ChristerN:

Är det 25 A laddaren bör du ha den till förbrukarbatterierna. 

Absolut, kolla hur det är kopplat!

--

Knallgase får man framförallt i våta/öppna batterier och framförallt måste spänningen upp till minst 14,4V

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Försökte också hitta manualen till ctek. Den ser mindre ut och har färre lampor än de som dyker upp när jag googlar på den men den heter iofs ”ctek m300 starter”. Det står 10w på sidan, det är ju aslite. 0,8A va?

 

Kanske det som hindrar startkretsen från att bli helt full så att fritidskretsen kan få sitt.. hmm.  Forfarande bara 12.3 i fritidskretsen. Återkommer efter natten med rapport. 

 

Ctek är kopplat till startkretsen, biltema 8A till fritidskretsen. Båda kretsar är ihopkopplade med skiljerelät. Hur sker laddningen i det fallet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skiljereläet öppnar inte för laddning till fritidskretsen förens spänningen i startbatteriet är 13,7V om jag minns rätt.

Så en rejäl laddare skulle kunna ladda båda kretsarna när startbatteriet är fullt.

I min båt tar det några minuter efter start så laddas även förbrukarbatteriet av generatorn.

Jag tror, utan att veta säkert, att även min solpanel orkar trycka upp startbatteriet så mycket att båda laddas.

 

Din m300starter skulle kunna vara den laddaren som levererades med de "riktiga M300". Ring eller maila ctek och fråga, dom svarar ofta fort.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev bjornsyse:

på skiljerelät står det CUT IN: 13,3V, CUT OUT 12,8V. Vad innebär det?

Att när laddningen av startbatteriet kommit upp till 13,3V så laddas även husbatteriet. Laddningen slutar när spänningen sjunkit till 12,8V.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Morgonens rapport är följande; båda kretsar visar 12,7 V. Ctek laddar med 0,8A och biltemaladdaren växlar mellan 1,8A och 7,2A som förut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om ditt skiljerelä jobbar så skulle jag testa att stänga av Ctek och se hur Biltemaladdaren uppför sig.

Jag misstänker att din Ctek kan lura biltemaladdaren när spänningen blir så hög att skiljerälet kopplar ihop.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...