Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
wmmajho

Yamaha 30 2-t tappar kraft

Rekommendera Poster

Hej

 

Har skaffat en båt med en Yamaha 30 2-t 3Cyl från 1999. Motorn verkar fräsch och oskruvad och har gått bra de första turerna.

Nu har den börjat strula, den tappar lite slumpmässigt kraft och går då med kanske 10-20% effekt och båten orkar inte upp i plan.

Att pumpa på blåsan i detta läge ger ingen som helst reaktion.  Den går alltid fint på låga varv och tomgåmg och jag tycker den fortfarande går på alla 3 cylindrar när detta händer. Jag har kollat så att relage och förgasarspjäll öppnar fullt så det är inte det som hoppar ur. Har kollar tändstiftet efter att den har strular och jag ser ingen skillnad på de tre stiften de ser ok ut. Får den stå en stund kan den gå bra igen, men den kan lika gärna fungera dåligt direkt om det stått över natten så det verkar inte vara värmerelaterat. Jag har kollat membranet på bränslepumpen och det ser helt ut, pumpar jag på blåsan så fylls det lilla genomskinliga bränslefiltret (rengjort).  En gång när den strulade hade jag en skaplig bit hem till bryggan som jag fick puttra på lågvarn och den gick fint hele vägen hem.

Motorn har en säkerhetsfunktion som begränsar effekten vid hög motortemp eller låg oljenivå, jag trode det var den som gick in ett tag men har nu testat att det inte är den genom att tapa ur olja tills den larmar och då klipper den motorn lite ber brutalt med tändningen om man försöker gasa.  Ska tillägga att vi nått tillfälle har jag kunnat köra ganska länge på fullgas utan problem imellan strul tillfällena vilket borde tyda på att motorn är frisk när det gäller kompression.  Jag har kokat termostaten och sett att den börjar öppna vid 50 grader och fullt öppen vid ca 60 vilket verkar vara enl. spec.  Det mesta tyder på problem med bränsletillförsel och efter som jag tycker den verkar gå på alla 3 cylindrar vid strul så borde det ju inte vara skit i en förgasare och knappast alla tre samtidigt utan mer den gemensamma matningen.  Dunken var halvfull när jag köpte båten och jag har fyllt på med 3-4 10liters dunkar....skulle det kunna ha varit vatten i den medföljande haldfulla dunken som fortfarande ger preoblem ? ska kolla det... Jag ska även byta bränsleslang med nipplar och blåsa även om de verkar funka. Det börjat ta slut på ideer....nån som har några ideer ?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var ute och testade motorn i dag, upptäckte att man genom att dra lite fram och tillbaka med choken kunde få motorn att piggna till när felet uppstår. Känns som jag kan glömma el och cdi fel för stunden. Kollade bränslepumpsmembranet ännu en gång men kan inte hitta nått uppenbart. Får helt enkelt riva ut förgasarna och kolla över dom.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har blåst igenom alla kanaler i förgasarna och bytt anslutningar till tank och motor. Kollade bränslepumpsmembranet igen ser inget fel men har beställt nytt membran.  Fortfarande dyker problemet upp. Startade och körde upp i machfart, efter 5min tappar motorn kraft jag kör vidare i lågfart utan problem i ca 30min provar flera gånger men motorn svarar inte på gas det bara brölar. Stannar och badar 30min kör sen hem och motorn fungerar ok igen 10-15min i mach/fullfart inga problem.  Nån som har nån ide ? När den strulat så kan men med choken få den att gå på kanske 80% För mig tyder det på soppa problem. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Innan du börjar riva: Töm tanken och häll i några liter nytankad bensin. Töm bränslefiltret. Bättre?

Redigerad av Baxlaget

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det jag gjorde när jag rengjort förgasarna var att tömma över all bensin i en jeepdunk sen rengjorde jag båtdunken sen hälde jag tillbaka all bensin utom den sista litern från Jeepdunken. Innan jag sedan kopplade på bränsleslangen på förgasaren så pumpade jag ut en halvliter genom slang och bränslefilter. Men jag ska byta all bensin för att utesluta att vatten vara kvar fortfarande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har ny bytt membran i bränslepumpen och bytt all bensin till ny. Hittade även en bränsleslang mellan bränslepump och bränslefilter som hade fått en lite tillplattad krök, klippte av den en bit och drog slangen en rakare väg. Skulle kunna vara så att den när den blir varm och mjuk vikt sig...en teori iallafall. Körde lite blandad körning i ca 30min, jag upplevde att den tvekade lite en gång vid acceleration så jag är inte helt övertygad men ska testa mer i morgon...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Körde en del blandad körning i dag både fullgas och machfart och drog även en del ring utan ett enda problem. Case closed hoppas jag nu.  Jag gjorde ju tre förändringar samtidigt så jag vet inte säkert vad som var orsaken men jag tror mest på den lite tillplattade vikta bränsleslangen.

C55E572B-0DEE-4AC1-8B56-5ED0A3B83450.jpeg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...