Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
ulfie81

Utombordare dör efter 5-10 min.

Rekommendera Poster

Halloj, har en Johnson 2-takt 35 hk från 98 som beter sig lite underligt. Varje gång man åker iväg dör den efter ganska exakt lika lång tid. Den tvärdör inte utan som om man släpper snabbt på gasen ner till tomgång och av. Den startar direkt igen och sedan går den som den ska. Varje gång... jag har nya tändstift, ny bränsleslang nya tändkablar och jag hade förgasarna inne på rengöring i höstas ( har inte finjusterat några munstycken efter). Den är lite svårstartad kall men går fint på tomgång. Bytte impeller i våras.

 

vad kan va problemet?

 

tack på förhand mvh ulf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Kommer det kylvatten. Kan det inte vara överhettning?

Redigerad av AndW

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 Brukar bli så, när man glömt öppna luftningen på tanken. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev AndW:

Kommer det kylvatten. Kan det inte vara överhettning?

Hej, det kommer kylvatten. Har överhettningslarm som gick en gång innan jag bytte impeller men det går inte nu. Så det borde det inte vara

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev 535GT:

 Brukar bli så, när man glömt öppna luftningen på tanken. 

Hehe det har jag inte glömt, den är öppen. Det spelar inte heller någon roll om jag kör full gas eller om jag kör 3/4-dels gas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 timmar sedan skrev ulfie81:

Hehe det har jag inte glömt, den är öppen. Det spelar inte heller någon roll om jag kör full gas eller om jag kör 3/4-dels gas

Ingen annan som kan ha någon idé vad problemet är? Tar tacksamt emot tips 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tändspolar kan vid vissa fel ge det syndromet. Antar att det är brytarlöst, annars kan kondensatorn också vara delaktig

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, felet är motorkåpan. Det står Johnson på den. Byt motorkåpa till en där det står Honda eller Yamaha så går den fint sedan. 😀 

Hälsningar en tidigare Johnson- ägare

 

P.S. Hade liknande problem på en Johnson 60, fast den var inte lika regelbunden utan dog bara när det passade som sämst. Ingen aning vad som var felet men det kostade skjortan, tror bl.a. att de bytte termostat. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-07-21 vid 10:13 skrev Yamamoto:

Hej, felet är motorkåpan. Det står Johnson på den. Byt motorkåpa till en där det står Honda eller Yamaha så går den fint sedan. 😀 

Hälsningar en tidigare Johnson- ägare

 

P.S. Hade liknande problem på en Johnson 60, fast den var inte lika regelbunden utan dog bara när det passade som sämst. Ingen aning vad som var felet men det kostade skjortan, tror bl.a. att de bytte termostat. 

Hehe, håller med. Johnson inte det absolut bästa. Dock vill jag fixa felet. Båten ska säljas få det är dags för en aningen större styrpulpet/motor. Vill helst sälja en fungerade. Har läst på amerikanska forum att dessa motorer även är väääldigt petiga med hur tändstiften sitter. Ett kvartsvarv fel så bråkar den. Hmm... får se om den slutar bråka 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej vet du vad felet var? Har en likadan med samma symtom på?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det låter som om motorn går så länge det finns bränsle i flottören. Har du en gummiblåsa på bränsleslangen? Pumpa i så fall lite grann när motorn har startat, kör som vanligt medan du (eller någon annan) pumpar lite. Stannar motorn nu?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
25 minuter sedan skrev Baxlaget:

Det låter som om motorn går så länge det finns bränsle i flottören. Har du en gummiblåsa på bränsleslangen? Pumpa i så fall lite grann när motorn har startat, kör som vanligt medan du (eller någon annan) pumpar lite. Stannar motorn nu?

 

Måste vara en väldigt stor flottör om man kan köra tio minuter på den soppan..? Och bränsle i flottören är väl inte rätt..?

Redigerad av Peter_K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Peter_K:

Och bränsle i flottören är väl inte rätt..?

Det har du alldeles rätt i! Hoppas TS förstår budskapet och testar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Peter_K:

Måste vara en väldigt stor flottör om man kan köra tio minuter på den soppan..? Och bränsle i flottören är väl inte rätt..?

Står det någonstans att han kör i tio minuter, innan den dör? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 minuter sedan skrev 535GT:

Står det någonstans att han kör i tio minuter, innan den dör? 

Ja, i rubriken. 

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

TS borde väl ha löst problemet efter att frågan ställdes i juli 2018. Men det skulle vara intressant att höra vad som var fel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 4/29/2019 at 10:06 PM, per_62 said:

TS borde väl ha löst problemet efter att frågan ställdes i juli 2018. Men det skulle vara intressant att höra vad som var fel.

Ja 😀

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...