Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
CJN

VP280 B30 varv/fart problem

Rekommendera Poster

Hej! Har nyligen skaffat en båt som skulle vara färdig för sjösättning men det var naivt av mej att tro. Men hur eller hur så är den i havet och funkar hjälpligt. 

Det jag vill fråga er är vad ni rekommenderar för propeller då jag inte blir riktigt klok på detta. Båten är 7,5 mtr lång, drev penta 280 motor B30, propeller 15x15 singel. Har provat en annan propeller och då fick jag upp den till 15 knop med denna max 12. Får inte upp varken fart eller varvtal vid drift, varva den på frigång funkar utmärkt. Tycker farten åtminstone borde vara uppåt 20 knop om inte mer. Vikten är tyvärr okänd men skulle gissa på ca 1500 kg. Förslag tages tacksamt emot! // Christer 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad har du för varvtal vid fullt skaft.

Har du någon bild på båten så vi vet vad det rör sig om.

 

Att den är varvvillig obelastad säger tyvärr inte ett skit. Säger bara att den startar och snurrar.

Propellerns storlek är också beroende på drevets utväxling.  Så därför är det intressant med varvtalet med resp. propeller du provat.

 

Kan vara så illa att den har dåligt komp på några cylindrar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då kommer vi till ännu ett problem, varvräknaren fungerar inte heller liksom vissa andra instrument. Mycket avklippta kablar här och var  och dessvärre är jag inte speciellt bevandrad i att fixa med sånt men har fått ordning på en del och hoppas på få hjälp med andra. 

Min uppskattning av att den inte varvar ordentligt bygger på hörsel och känslan när jag kör båten. Laddar upp en bild om det kan vara till hjälp. 

08989E3D-1CB4-4102-A711-625F964545E9.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror den där väger mer en 1500 kg, men varvräknaren är nästan ett måste att få fart på.

Vad var det för storlek på propellern som gav 15 kn?

 

Utväxlingen i drevet till Aq170 (B30) ska vara 1,89:1

Kan ju vara så att man bytt drev och fått dit en annan utväxling tec 1,61:1 som är till V6-V8

Eller ännu värre till en 4:a Aq130 utväxling 2,15:1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har inte kunnat se någon data på proppen men jag ska försöka se om jag lyckas hitta något. Okej, jag får försöka hitta en lösning på varvtalet, vet inte vilket som är det lättaste sättet.

Någon som vet om det finns någon tachometer som går använda på denna storlek av motor? 

 

Ja allt är möjligt, hur kan jag se om drevet är ersatt? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Normalt står utväxlingen bakom propellern. Man får ta bort zinkanoden (ringen) två insex, tyvärr tum.

Brukar vara märkt A,B eller C eller i klartext

 B 1.61:1

 C 1.89:1

 D 2.15:1

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej grymt, tack! Jag ska byta tiibaka till den andra proppen och då kolla märkningen. Återkommer med info sedan 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 timmar sedan skrev CJN:

Jag har inte kunnat se någon data på proppen men jag ska försöka se om jag lyckas hitta något. Okej, jag får försöka hitta en lösning på varvtalet, vet inte vilket som är det lättaste sättet.

Någon som vet om det finns någon tachometer som går använda på denna storlek av motor? 

 

Ja allt är möjligt, hur kan jag se om drevet är ersatt? 

Biltema har varvräknare som funkar för 239 riksdaler. Dock ej vattentät. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej, värt kolla. 👍

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag bytt propeller till den andra jag nämnde, den är vad jag kan utläsa 15x18 alltså samma diameter men högre stigning. Tycker den går något bättre men ändå marginellt. Kanske får motorn inte tillräckligt med bränsle? Har bytt till ett universal biltema filter men det är kanske känsligt med vilket filter som används? 

Det går lite knyckigt emellanåt, effektkurvan bara dör ut men det känns som det finns mer att ge men den orkar inte. Kan det även ha med förgasarna att göra? 

Men som sagt viss skillnad med en högre stigning, någon som vet något om propellers. Har för mej jag hade 21 på en DC21 jag hade en gång med b20 motor gjorde den enkelt över 20 knop. Skulle det bli bättre med högre stigning? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 timmar sedan skrev Gelis:

Normalt står utväxlingen bakom propellern. Man får ta bort zinkanoden (ringen) två insex, tyvärr tum.

Brukar vara märkt A,B eller C eller i klartext

 B 1.61:1

 C 1.89:1

 D 2.15:1

 Den enda märkningen jag kunde se var något som såg ut som ett litet b, vilket skulle innebära att det är fel utväxling då antar jag? Kan jag komma till rätta med detta utan att byta drev till rätt utvx? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fel utväxling går att kompensera med propellern till en viss gräns. Jag skulle nog vilja säga att du behöver gå ner i stigning. Om det är b=1,61:1 till V6/8 så kommer din motor inte att orka med rekommenderad propeller till B30. Enkelt förklarat så blir det som att starta en bil på för hög växel. Du kanske måste ner till 15x14 som ex. Men varvräknaren måste igång.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej, jag är som sagt novis på det här.

Ska se till att få ordning så jag kan se varvtalet. Vore ju toppen om det kompensera upp något med proppen. Alltid bra att ha några i reserv så ska se om jag kan hitta någon. Med det är stigningen och inte diameter då, eller båda? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du upplever att den knycker och inte riktigt svarar skulle jag gjort så här för att få kontroll:

 

1. Mät upp max varvtal

2. Kompressionsprov

3. Kontrollera tändning. och om du har gammal brytartändning, kontrollera så du inte har glapp i fördelaren.

4. Säkerställ fräscha brytare, konding, spole och tändstift

5. förgasarrengöring, synkronisering och justering.

 

Att den går knyckigt tyder på annat fel än bara proppen. Mecka inte med propp innan du säkerställt att maskinen går rent och fint hela tiden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Tack för dina synpunkter. Visst är det säkert mer än proppen. Men båten är i havet och den får vara i till säsongen är slut sen kan jag fundera på kompressionens testet. Däremot ska jag titta på de övriga punkterna, det är ju förhållandevis enkla åtgärder att gå igenom och jobba på att få igång varvräknaren. Den startar enkelt och går bra och har respons till ja passerat halva reglaget då stannar den av som den inte orkar eller att den som sagt inte varvar tillräckligt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min 24-fotsbåt med aq170 gör +28 gps-knop. Ylar dock som en plågad katt då (nästan 6000 rpm). Testade därför tidigare på säsongen med en aggressivare propeller, till en 4,3 V6:a, då gjorde inte båten knappt mer än 15 knop - orkar helt enkelt inte upp i de varven där motorn har kraft. Snäll propeller och höga varv ska den ha!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev nossnahoj:

Min 24-fotsbåt med aq170 gör +28 gps-knop. Ylar dock som en plågad katt då (nästan 6000 rpm). Testade därför tidigare på säsongen med en aggressivare propeller, till en 4,3 V6:a, då gjorde inte båten knappt mer än 15 knop - orkar helt enkelt inte upp i de varven där motorn har kraft. Snäll propeller och höga varv ska den ha!

Vad kör du med för propp då, diameter/stigning ? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 timmar sedan skrev CJN:

Har bytt till ett universal biltema filter men det är kanske känsligt med vilket filter som används? 

Det går lite knyckigt emellanåt, effektkurvan bara dör ut men det känns som det finns mer att ge men den orkar inte. 

 

Är det ett inline filter som sitter på bränsleslangen? Det funkar nog bättre på en moppe eller motorsåg isf.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

m

26 minuter sedan skrev coppertail:

 

Är det ett inline filter som sitter på bränsleslangen? Det funkar nog bättre på en moppe eller motorsåg isf.

Det sitter ju på bränslangen, men är ju til en bilmotor inte till en moped. Men filtreringen kanske är fel? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev CJN:

m

Det sitter ju på bränslangen, men är ju til en bilmotor inte till en moped. Men filtreringen kanske är fel? 

 

En B30 i en båt drar en hel del mer soppa än någon bil. Kanske funkar, kanske inte? 

Hursomhelst är det en ändring Du gjort sedan båten kan antas ha fungerat? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är helt sant. Nej jag ersatte ett likandant filter som satt där redan. Den gick redan som jag beskrivit men det kan ju varit helt fel. Kanske borde kolla på en annan lösning, har du någon ide? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
50 minuter sedan skrev CJN:

Det är helt sant. Nej jag ersatte ett likandant filter som satt där redan. Den gick redan som jag beskrivit men det kan ju varit helt fel. Kanske borde kolla på en annan lösning, har du någon ide? 

 

Okej då är det kanske inte det som är problemet? Såg vid en snabbgoogling att det verkar finnas slangfilter som klarar uppåt 275 hästar. Frågan är vad Biltemafiltret klarar. 

Annars är ju fasta filter bra. Typ den här

https://www.hjertmans.se/produkter/motor-tillbehor/utombordsmotorer/utombordarfilter/branslefilter-komplett-10micron# 

 

Inte överdrivet dyrt heller tycker jag. Trevligt med dräneringsplugg så att det är lätt att konstatera vatten i soppan. 

(Även om det visst blivit svårare på bensin sedan etanolens tillkomst.) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
26 minuter sedan skrev coppertail:

 

Okej då är det kanske inte det som är problemet? Såg vid en snabbgoogling att det verkar finnas slangfilter som klarar uppåt 275 hästar. Frågan är vad Biltemafiltret klarar. 

Annars är ju fasta filter bra. Typ den här

https://www.hjertmans.se/produkter/motor-tillbehor/utombordsmotorer/utombordarfilter/branslefilter-komplett-10micron# 

 

Inte överdrivet dyrt heller tycker jag. Trevligt med dräneringsplugg så att det är lätt att konstatera vatten i soppan. 

(Även om det visst blivit svårare på bensin sedan etanolens tillkomst.) 

Hej! Det är ingen dum ide alls, själv lite skeptiskt till biltema filtret och har funderat på ett med vattenavskiljare. 

Tack för tipset! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-07-21 vid 15:07 skrev coppertail:

 

Okej då är det kanske inte det som är problemet? Såg vid en snabbgoogling att det verkar finnas slangfilter som klarar uppåt 275 hästar. Frågan är vad Biltemafiltret klarar. 

Annars är ju fasta filter bra. Typ den här

https://www.hjertmans.se/produkter/motor-tillbehor/utombordsmotorer/utombordarfilter/branslefilter-komplett-10micron# 

 

Inte överdrivet dyrt heller tycker jag. Trevligt med dräneringsplugg så att det är lätt att konstatera vatten i soppan. 

(Även om det visst blivit svårare på bensin sedan etanolens tillkomst.) 

Hej! Är lite nyfiken på vad du hittade det slangfilter som klarade 275 hk? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
56 minuter sedan skrev CJN:

Hej! Är lite nyfiken på vad du hittade det slangfilter som klarade 275 hk? 

 

Råkade se det och hajjade till på att det skulle passa Verado 115-275 hästar. 

Undrar om det verkligen stämmer? Ser ju ut att passa bättre på en moppe. 

 

https://www.watski.se/Brnslefilter-t-Mercury-Mariner-11P04 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Googlade runt lite till och en vanlig typ av slangfilter med 6 eller 8 mm, anslutning anges till ett maximalt flöde på 50 l/h. 

Inte ens nästan tillräckligt vid full belastning på en B30 i en båt skulle jag tro. 

Men vad f-n vet jag om det? 

Hoppas någon med mer erfarenhet av bensinspisar kan svara.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev coppertail:

Googlade runt lite till och en vanlig typ av slangfilter med 6 eller 8 mm, anslutning anges till ett maximalt flöde på 50 l/h. 

Inte ens nästan tillräckligt vid full belastning på en B30 i en båt skulle jag tro. 

Men vad f-n vet jag om det? 

Hoppas någon med mer erfarenhet av bensinspisar kan svara.

 

8 minuter sedan skrev coppertail:

Googlade runt lite till och en vanlig typ av slangfilter med 6 eller 8 mm, anslutning anges till ett maximalt flöde på 50 l/h. 

Inte ens nästan tillräckligt vid full belastning på en B30 i en båt skulle jag tro. 

Men vad f-n vet jag om det? 

Hoppas någon med mer erfarenhet av bensinspisar kan svara.

Nej jag tror du har en poäng här, ska sätta dit ett vattenavskiljande filter men är rädd för anslutningarna som du nämner, bräsleslangen är inte grov! Få se vad jaf hittar! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev CJN:

 

Nej jag tror du har en poäng här, ska sätta dit ett vattenavskiljande filter men är rädd för anslutningarna som du nämner, bräsleslangen är inte grov! Få se vad jaf hittar! 

 

Ser det nuvarande filtret inte alltför skitigt ut kanske Du kan koppla bort det med ett skarvrör och provköra? 

Går den bättre då är Du ju någonting på spåret. 

 

Förresten skulle jag nog bytt hela slangen också. Har hänt att de delaminerat så att det inre skiktet sugs ihop av undertrycket under hård belastning. Syns inte utanpå. 

Råkat ut för det på en gammal SAAB 99 EMS under förra seklet. Tog ett tag att hitta det felet... 😏

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
50 minuter sedan skrev coppertail:

 

Ser det nuvarande filtret inte alltför skitigt ut kanske Du kan koppla bort det med ett skarvrör och provköra? 

Går den bättre då är Du ju någonting på spåret. 

 

Förresten skulle jag nog bytt hela slangen också. Har hänt att de delaminerat så att det inre skiktet sugs ihop av undertrycket under hård belastning. Syns inte utanpå. 

Råkat ut för det på en gammal SAAB 99 EMS under förra seklet. Tog ett tag att hitta det felet... 😏

 

Nu har jag efter många om och men en varbeäknare inkopplad. (Upptäck en läge el arbeten att göra till hösten)

 

Jag har kollar fördelardosan, fin och inga glapp att tala om. Bytt tändstiften, var sotiga men funkade ju, men bytt dom ändå. Tändkablarna ser fina ut. 

Komp.test ska jag göra vid tillfälle. Och byta till en annat typ av bränslefilter. 

 

Nu så ska jag testköra i morgon så får jag återkomma med varv osv. 

Tack för ert tålamod och alla svar och tips! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...