Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Max77

Lina i propeller (MD5/110s/folding)

Rekommendera Poster

Vid tilläggning hade en båtsgranne blockerat en trång vik med en lina som inte sjönk. Jag trodde växeln var ur, men tydligen inte helt. Motorn gick på tomgång, och plötsligt dog motorn pga att linan fastnat. 

 

Jag dök bort linan, och gjorde lite tester. Grejen är att första gången jag testade så gick inte växeln i, utan motorn varvade bara. Jag blev orolig och tänkte att nåt gått sönder, men när jag drog tillbaka till neutral och testade igen så funkade allt. Jag har testat en hel del nu (fram, back, frihjul, fran med full gas, osv), och allt verkar funka. Möjligtvis fick jag in frikopplat läge av misstag första gången, men jag känner mig osäker.

 

kan en kugg ha gått? Hur robusta är s-dreven? Jag har hört att de är stabila. Kan ett drev gå sönder på tomgång av ett rep? Nån teori på varför växeln inte gick i första gången, förutom att jag kanske råkade lägga i frikopplat läge? Nåt mer jag ska testa innan jag skiljs från min båtsgranne (som f.ö. har blockerat viken med samma flytande lina igen). 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båtägare som omger sig med flytande linor är inga sjömän!

Båtägare som spärrar av vikar med linor och inte vill släppa in andra, är något värre än ickesjömän.

 

Jag tror inte någonting gått sönder.

Om växel går i framåt och bakåt utan missljud så kan du sova lugnt i natt.

 

Sedan tycker jag du skall vara väldigt tydlig mot båtgrannen och noga förklara olämpligheten med att spärra av vilar och den dubbla olämpligheten med att göra det med en flytlina.

Tag också reda på personuppgifter, och tag också reda på vilket försäkringsbolag som idi.. förlåt, "den oansvarige båtgrannen" har sin båt försäkrad i, utifall du ändå skulle ha en drev- eller propellerskada som gör sig gällande senare, om inte annat som en övertydlig markering om att man gör inte på detta vis och att du menar allvar.

 

Om man nu tvingas lägga ett avhåll mot en annan strand, över en vik eller passage då man befarar en vindkantring eller då man redan får in vinden mot båten i olämplig vinkel, gör man det med en sjunkande lina, och sedan lämnar man inte båten obevakad, en besättningsmedlem avdelas att bevaka linan och sänka den vid behov om annan båt vill komma in i viken. Det är ett gott sjömanskap!

 

Jag har också råkat ut för revirpinkande båtägare som spärrar av vikar, men aldrig med flytlina.

 

Däremot har jag fått flytande linor i propellern, senast denna sommar, en grön 12 mm plastlina, plastsnöre, som kanske hade platsat i diskussionen om just "snören", tomgång med backen i, en KAD43 på 240Hk, dubbelpropeller, tvärstopp...men det gick också att trassla ut, utan att jag behövde ta mig vatten över huvudet. Jag har kört kanske 90-100 M efter det utan problem, det man befarar är ju att en tunn kardel av linan letar sig in i propelleraxelns packbox.

 

Nu var detta plastsnöre en del av det illa beryktade "plastsskräpet" som flyter omkring i Skagerack och Nordsjön. Jag hade gärna hängt personen som slängde detta snöre överbord, i just det snöret, men det är inte längre tillåtet att hänga människor hur som helst...

 

Sedan fick jag min egen ankarlina i samma duopropeller en annan gång i år, tja klantigt kanske, inte heller den gången behövde jag dyka.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man lägger en lina så - uti fall att- så är det ju inte flytlinor som gäller och nån form av ankarvikt.

Har alltid en vass kniv i sin slida tejpad på pushpit.

fast det var ju en sanning med modifikation - i den nuvarande finns ingen pushpit. Där sitter omedelbart på insidan skjutdörren till däcksalongen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...