Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Pop-Eye

Båten för seglarpappan med barn, vilken storlek?

Rekommendera Poster

Jag har bestämt mig för en segelbåt igen. Det är några år sedan jag hade en men har seglat sedan barnsben och framåt. Senaste båt var en 28-fotare.

Det jag tittar på för kvalitéer är bekvämlighet, modernitet, utrymmen, pris.

 

Förutsättningarna för handhavande är att jag måste kunna hantera den i princip ensam men med lite hjälp av barnen som är i yngre tonåren. För mig innebär det egentligen inga problem under segling. Snarast är vad krävs för ett rimligt handhavande till sjöss?

 

Bavaria från 2011 och 32 fot och längre har en otroligt attraktiv lösning för badbryggan längst bak. Det är en modern lösning med duschar, utrymmen för oss tre med kompisar till barnen, kök om än begränsat med innerutrymme och kanske den är lite liten med tanke på bra med yta att sola på på däck om man ligger på svaj.

 

36-38 fot börjar hamna i rätt längd, men blir de för svårhanterade? Bogpropeller och ankarspel hjälper ju till nuförtiden om det är lite större båtar.
Vill inte hamna i 

 

Hamnar jag helt fel i storleken 32-38 fot? Finns det andra båtar i prisklassen 500-800 som kvalar in?

 

Uppskattar några reflektioner från er.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur stora är barnen?

Kommer de hjälpa till, eller kommer de sitta i ruffen och skrika att iPaden måste laddas när du försöker lägga till?

 

Jag seglar 27-fotare med mina två barn. Dottern, snart tolv, är hopp-i-landkalle och tar rorkulten ibland. En autopilot är ett mycket bra hjälpmedel. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

De har varit drivande för att vi ska ut på sjön, speciellt dottern (12 nu) och båda kommer vara i sittbrunnen. De är förvånansvärt mobillösa och anpassade till ett liv utan permanent laddning.

 

Så, ja, rorsmän så jag kan sköta däcksjobb kommer det vara helt klart. Men neddragna fall samt rullstor/-fock förenklar sånt jobb hoppas jag också.

 

Redigerad av Pop-Eye
Stavfel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En båt på 27 fot eller mindre så kan man ta emot brygga med foten, ta tag i enannan båt och dra sig rätt mm. Är båten större så funkar inte detta. Se om båten är 32 eller 40 fot spelar mindre roll. Fördelen med den större båten är att den inte driver iväg lika snabbt.

Det är ingen nackdel med en båt som är 32-38fot.

Att det finns gott om utrymme är däremot en stor fördel, i synnerhet när kompisar, pojkvänner mm ska med. Och att man kan laga riktig mast, duscha mm.

Satsa på rejäla utrymmen!

Kanske ett önsketänkande men man kan få hjälp med vaxning.

Om inte annat så är det ett fint sätt att få umgås med sina barn.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt fräckt vågar jag påstå att så länge man håller sig till stagsegel spelar storleken på båt ingen roll när du är på havet. Det är i manövrarna i hamn det spelar roll, och på vår/höstrustning. 

Såklart är en stor båt mycket bekvämare än min 27-fotare, och det är svårt att hitta en ”egen” yta, så jag kan absolut se att man satsar på större - men om jag utgår från mig så blir det en del segling utan barn också, och då är det bra att den inte är FÖR stor tänker jag. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev Peter_K:

Helt fräckt vågar jag påstå att så länge man håller sig till stagsegel spelar storleken på båt ingen roll när du är på havet. Det är i manövrarna i hamn det spelar roll, och på vår/höstrustning. 

Håller med 100%

 

"men om jag utgår från mig så blir det en del segling utan barn också, och då är det bra att den inte är FÖR stor tänker jag. "

Min erfarenhet från att segla mindre båt på egen hand är att de är mycket mindre kursstabila och därmed svårare att hantera på fördäck än en större. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...