Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
majo44

Skvallerstrålen försvinner vid låga varv, mercury 75hk

Rekommendera Poster

Hej!

Har varit i kontakt med marindepån och mercuryservice men får lite olika rek och när jag läser liknade fel i detta forum så får jag ett par till.

Jag har en mercury 75hk. När jag startar motorn och låter den gå så är det inga problem med skvallerstrålen. När jag däremot varit ute och kört ett tag och skall lägga till så händer exakt samma sak varje gång, skvallerstrålen slutar, jag måste koppla ur och ge gas för att slippa stänga av den pga överhettning. (Larmet har gått flera ggr innan jag hittade denna lösning)När jag ger gas så startar skvallerstrålen rätt snabbt igen. Jag bytte impeller i vintras så där borde inte problemet ligga. Jag har rensat skvallerhålet. Fick en rek att byta termostat men borde inte skvallerstrålen rinna oavsett termostat temperatur? Vill inte börja byta i onödan. Ngn i forumet skriver att ngt blad i impellern kan ha lagt sig åt fel håll men känns inte som det heller passar i min felbild. Ngn som har ngn erfarenhet att dela med sig av?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det 4t eller 2t? Har felet kommit plötsligt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Det är en 2 takt och det startade redan första turen för säsongen. Larmet gick i slussen sedan när jag skulle lägga till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kärvande poppetventil kan ge dessa problem om en sådan finns på din motor... Lätt och billigt att byta isf.

 

Om du har sliten bussning vid kylröret(den som sitter i pumplocket) kan det nog också ge dåligt tryck på tomgång.

 

Vad har du fått för råd hittills av de företag du nämnde?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Själva tomgången vid start är inga problem utan det är en koppling när jag kört ngn timme och sedan går ner på "tomgångskörning" eller lägger ur växeln.  Marindepån trodde på termostaten medan mercuryservice trodde att den "kärvade" lite i början på säsongen och att det nog skulle lösa sig under sommaren. Nu när den nämner bussningen visst ser den olika ut beroende på vilket håll man sätter den? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tryckventil och poppetventil är samma sak:) Den är stängd på lågvarv och termostaten justerar då kylvattenflödet. Över cirkus 13-1500varv öppnar poppeten och allt kylvatten passerar blocket. Om ventilen fastnar stängd, får man överhettning på högre varv då termostatens kylvattenflöde är för litet. Fastnar den öppen, får man överhettning på lågvarv då vattenmängden inte räcker för att fylla blocket på vägen ut.

 

Att den(motorn?) ”kärvar under början av säsongen” låter som en märklig slutsats. Vad kärvar och varför isf inte åtgärda detta? I kylsystemet finns inte så många delar och normalt sett är det inga stora problem.

Bussningen sitter i locket till vattenpumpen och blir hård med tiden.

 

Kylintag: kika om blockerat.

Vattenpump: Här skall impeller bytas relativt ofta beroende på motor. Man bör också byta locket vid behov då dels själva locket men också i Mercurys fall även bussningen blir sliten.

Poppet: Finns inte på alla, men där den finns bör den kontrolleras då och då och bytas vid behov. Denna fungerar normalt utan underhåll många år.

Termostat: Bör kontrolleras ofta, gärna årligen för att se att den inte ärgat ihop och även passa på ibland att koka och se att den öppnar vid rätt temp.

Skvallerrör: Sätts ibland igen av spindlar eller annat skräp, men påverkar normalt inte kylningen i sig. Avsaknad av stråle är dock det starkaste tecknet på dålig kylning innan ett ev larm går igång.

 

Så, nu vet du lite mer kring hur ditt kylsystem ser ut:)

 

Impeller och termostat är i min erfarenhet det som brukar orsaka problem. Dåliga lock och poppet förekommer, men det har jag inte sett själv på nära håll. Jag skulle väl dock i ditt fall fundera på bussning och lock om problemet nu kommit efter impellerbytet.

Jag bytte iof mitt lock efter att ha lite lågt tryck på tomgång och det blev bättre, men sen om det var bussning eller locket i sig vet jag ju inte...

Redigerad av Mange249

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Mange för kursen och dina snabba svar. Börjar med att kolla termostaten då jag behöver ta upp båten för att kolla impeller och bussning.

 

Ha en fortsatt skön sommar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var impellern. 3 av vingarna hade gått av.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...