Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Alicia1

Vem har företräde? Vem ska väja?

Rekommendera Poster

13 minuter sedan skrev Thallatha:

har aldrig hört att 4 signaler betyder nåt. 

Inte jag heller. Fem eller fler korta ska det vara.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag gick min utbildning stod det i sjölagen, fem signaler betyder att fartyget ifråga är osäker på var du är på väg 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
53 minuter sedan skrev vega1959:

När jag gick min utbildning stod det i sjölagen, fem signaler betyder att fartyget ifråga är osäker på var du är på väg 

Så här står det nu:

"När fartyg i sikte av varandra närmar sig varandra och det ena fartyget av någon orsak ej förstår det andra fartygets avsikter eller åtgärder eller är tveksamt huruvida det andra fartyget vidtar erforderliga åtgärder till undvikande av kollision, skall det omedelbart tillkännage sin tveksamhet genom att i hastig följd avge minst fem korta signalljud med visslan. Denna signal får utökas med en ljussignal om minst fem korta blinkar avgivna i snabb följd."

 

Signalflagga X funkar också:

"Upphör med det ni håller på med (eller verkar ha för avsikt att göra) och ge akt på mina signaler."

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev bhemac:
1 timme sedan skrev vega1959:

När jag gick min utbildning stod det i sjölagen, fem signaler betyder att fartyget ifråga är osäker på var du är på väg 

Så här står det nu:

"När fartyg i sikte av varandra närmar sig varandra och det ena fartyget av någon orsak ej förstår det andra fartygets avsikter eller åtgärder eller är tveksamt huruvida det andra fartyget vidtar erforderliga åtgärder till undvikande av kollision, skall det omedelbart tillkännage sin tveksamhet genom att i hastig följd avge minst fem korta signalljud med visslan. Denna signal får utökas med en ljussignal om minst fem korta blinkar avgivna i snabb följd."

 

Signalflagga X funkar också:

"Upphör med det ni håller på med (eller verkar ha för avsikt att göra) och ge akt på mina signaler."

 

Var står det i sjölagen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Thallatha:

 

Var står det i sjölagen?

Regel 34d 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 minuter sedan skrev bhemac:
29 minuter sedan skrev Thallatha:

 

Var står det i sjölagen?

Regel 34d 

 

Kan du göra bifoga en länk?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev JEC78:
2 timmar sedan skrev Thallatha:

 

Kan du göra bifoga en länk?

 

Samtliga svenska lagar finns på riksdagen.se. 

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/sjolag-19941009_sfs-1994-1009


Nu var det inte min poäng.

Det står nämligen inte i "Sjölagen" utan i Transportstyrelsens Författningssamling. http://www.notisum.se/kbvlag/TSFA9044.pdf

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
30 minuter sedan skrev Thallatha:

Det står nämligen inte i "Sjölagen" utan i Transportstyrelsens Författningssamling. http://www.notisum.se/kbvlag/TSFA9044.pdf

Det är riktigt, det står inte i sjölagen utan i Internationella sjövägsreglerna där alla väjningsregler finns.

Den gäller som lag i Sverige.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sjöfartsverket 2004. Sjuttonde upplagan
Svenska Sjötrafikföreskrifter m.m.
Internationella Sjövägsreglerna

Regel 34d

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev bhemac:

Det är riktigt, det står inte i sjölagen utan i Internationella sjövägsreglerna där alla väjningsregler finns.

Den gäller som lag i Sverige.

 


Det är ju den ordningen i Sverige.

En lag som stiftas av sveriges Riksdag

och föreskrifter och anvisningar som utges av en myndighet.

Det närmast vilka ljudsignaler som skall avges som anges i sjölagen är väll denna paragraf.

 

"2 § Befälhavaren skall se till att fartyget framförs och handhas på ett sätt som är förenligt med gott sjömanskap.

Han skall känna till de påbud och föreskrifter om sjöfarten som gäller för de farvatten som fartyget skall trafikera och på de orter som det skall anlöpa."

Å kunskap om detta krävs ju även av mina barnbarn om de lånar nån av mina småbåtar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev bhemac:

Det är riktigt, det står inte i sjölagen utan i Internationella sjövägsreglerna där alla väjningsregler finns.

Den gäller som lag i Sverige.

 

 

Nej, den gäller inte som lag i Sverige.

 

Regelhierarki i Sverige:

- Lagar beslutas av Riksdagen.

- Förordningar beslutas av Regeringen, på Riksdagens bemyndigande.

- Föreskrifter skrivs av myndigheter, om bemyndigande därtill finns i myndighetsförordningen.

- Allmänna råd skrivs av myndigheter, även utan bemyndigande om det allmänna rådet ryms inom myndighetens verksamhetsområde.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Thallatha:

Det är ju den ordningen i Sverige.

Ja, det är ett ganska vanligt sätt. Istället för att detalj ange vad som gäller så hänvisar man till en internationell regel. På så vis behöver man inte ändra den svenska lagen om något i den internationella reglerna ändras och det kan inte bli olika tidpunkter när reglerna införs. Det är nog samma i de flesta länder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Volvo_Penta:

Nej, den gäller inte som lag i Sverige.

Ok, hårklyveri. Lagar finns bara i Svensk Författningssamling. Men tex Internationella Sjövägsreglerna fungerar på samma sätt som en lag dvs man dömmas i domstol.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2 timmar sedan skrev Volvo_Penta:

 

Nej, den gäller inte som lag i Sverige.

 

Regelhierarki i Sverige:

- Lagar beslutas av Riksdagen.

- Förordningar beslutas av Regeringen, på Riksdagens bemyndigande.

- Föreskrifter skrivs av myndigheter, om bemyndigande därtill finns i myndighetsförordningen.

- Allmänna råd skrivs av myndigheter, även utan bemyndigande om det allmänna rådet ryms inom myndighetens verksamhetsområde.

 

EU:s lagar och regler står över de svenskar lagarna och reglerna.

Redigerad av JEC78

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-07-22 vid 17:48 skrev JEC78:

 

EU:s lagar och regler står över de svenskar lagarna och reglerna.

 

Helt riktigt.

 

Trots EU:s överstatlighet förblir dock TSFS enbart föreskrifter och är därmed inte lagar.

 

😎

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...