Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024

Rekommendera Poster

Har två tamd63L i en Fairline 37'. 

Efter att varit ute och åkte så upptäckte jag att den rök svart.skrovet vart alldeles sotigt vid utblåset. Jag lämnade in spridarna och dom var ok. Samt passa jag på att göra ett komp prov där det var skapligt jämnt,förutom en cylinder där det skillde 3 bar mot dom andra. Efter jag skruvade ihop den så gjordes en test körning den rök svart men gick som den skulle i orken. Men andra gången så fylldes vatten o packning i med fyra personer. Det var nu det märktes på orken. Den rök svart och orkade inte alls som den ska. Jag kände på axeln samt bladen på turbo, vilket inte visade sig nåt fel. Är den nån som haft samma problem eller kan ha nån aning om vad det kan vara. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Javisst har jag det, visserligen på en mindre TAMD, en TAMD 30, liksom på en personbilsdieselmotor, annars exakt samma symptom, jag lämnade också in spridarna till båtmotorn... även ett komptest som var rätt ok. I båda fallen visade det sig vara turbon som höll på att ta slut (hade inget kännbart glapp i marinmotorn) och hade lagt av, rena raset, i personbilsmotorn.

Så skruva ur turbon och lämna in en till renovering! (Brukar bli billigare än att köpa en utbytesturbo hos VP).

Men det är ju klart att det kan vara annat problem också, jag  är ingalunda någon dieselmotorexpert, men med mina erfarenheter ekar ordet "TURBOFEL" i huvudet när jag läser din beskrivning.

 

Annars kan man ju även tänka sig att dieselpumpen matar ut för mycket, på riktigt gamla dieslar kunde man få kolsvart rök om kallstartsventilen hade fastnat. Men sådana ventiler försvann väl samma år som dom korsfäste den där snickarsonen?

 

Det är ju så himla små toleranser i lagringarna i turbon, så den dagen man verkligen känner ett glapp då har fördärvet gått rätt långt

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det jobbiga är att jag har två maskiner det är frågan vilken som börjar ge upp. Samtidigt så är turbon renoverad 2014 enligt kvitto. Att det är bränslepump är tveksamt då skulle den nog inte tappa ork utan bara komma svartrök. 

Frågan är om det kan vara nån ventil men hur kan man veta det. Jag själv är inne på turbon. Kanske den ger upp fast det inte glappar.. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Turbon håller jag för mest trolig som felkälla.

Maskinerna har väl inte samma avgasrör? Där det är som mest sotigt borde vara den sidan som turbon är dålig. Eller du kanske har drev... svårare att se, men även under vattnet kan det sota, såg jag häromdagen på en upptagen  båt.

Sedan är det ju även lätt att tro att det inte är den som är renoverad -14, men du kanske inte vet vilken det är..? 

Högst upp på turbon brukar det finnas en plugg med insexfattning som man kan skruva ut, och ansluta en manometer istället, kanske du kan låna/hyra en sådan manometer någonstans?

 

Nä jag har i modern tid aldrig hört att sentida marindieslar skulle ha en kallstartsventil på pumpen, det var däremot något som många gröna lastbilar hade som jag tvingades framföra under mina elva månader i lika gröna kläder...

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Fick in en exakt likadan båt med likadana motorer för reparation som hade  samma problem med ena motorn. Visade sig vara ett helt täppt cellpaket på laddluftkylaren samt läckage av turbotrycket vid en packning i samma region. Rensning med svetstråd rör för rör i laddlyftkylaren samt ny packning och då märktes skillnaden mot andra motorn som förut känts pigg, vilken då också fick sig en rensning

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev Lodka:

Fick in en exakt likadan båt med likadana motorer för reparation som hade  samma problem med ena motorn. Visade sig vara ett helt täppt cellpaket på laddluftkylaren samt läckage av turbotrycket vid en packning i samma region. Rensning med svetstråd rör för rör i laddlyftkylaren samt ny packning och då märktes skillnaden mot andra motorn som förut känts pigg, vilken då också fick sig en rensning

 

Vad var det som satt igen cellpaketet? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
8 timmar sedan skrev coppertail:

 

Vad var det som satt igen cellpaketet? 

Det var något som såg ut som någon typ av torkad mineral, hårt och gråvitt. Jag fick ta i rejält innan svetstråden gick igenom det. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag starta upp maskinerna på tomgång o lät dom gå varma. Och jäklar vad ena maskin ryker svart när man gasar till.blir som sot rester i vattnet.(diesel) 

Laddlyftkylaren jag får ge mekanikern det som tips se vad dom kan göra. Jag har ringt runt till olika mekaniker men ingen som gett nåt bra resultat en trodde det skulle kunna vara ventilerna som är gensatta. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan skrev Lodka:

Fick in en exakt likadan båt med likadana motorer för reparation som hade  samma problem med ena motorn. Visade sig vara ett helt täppt cellpaket på laddluftkylaren samt läckage av turbotrycket vid en packning i samma region. Rensning med svetstråd rör för rör i laddlyftkylaren samt ny packning och då märktes skillnaden mot andra motorn som förut känts pigg, vilken då också fick sig en rensning

Var det mycket jobb att få isär det

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
2 timmar sedan skrev Fairline37phantom:

Var det mycket jobb att få isär det

Tror inte på några ventilfel, har en packning blåst eller bultar lossnat på insugssidan så har du inget turbotryck in i motorn, och då får motorn mer bränsle än den kan förbränna med luften den får. 

Var ingen större operation, jag lossnade en eller båda gavlarna på laddluftkylaren och rensade på plats. Höll väl på nån halvdag med den motorn.

Kan tillägga att på båda motorerna på den båten satt det mesta löst runt grenrören, verkar som bultarna gärna gängade upp sig. Kan räcka med det på din motor så läcker trycket ut och du har svartrök som följd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Lodka:

Det var något som såg ut som någon typ av torkad mineral, hårt och gråvitt. Jag fick ta i rejält innan svetstråden gick igenom det. 

 

 

Vi har haft ett jäkla dammande från avgasisoleringen på en maskin. Blev som vitt pulver. Förhoppningsvis tar luftfitren hand om det. 

Först i år byttes isoleringen ut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska skruva bort laddluftkylaren imorgon och se hur det ser ut. Har kollat alla slangar o skruvar men allt sitter fast. Jag är inne på bränsle/luft problem. Frågan är bara vart. Men jag tackar för tips och återkommer hur det ser ut :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På större maskiner har man alltid manometrar för att se spollufttrycket och dessutom kan man se varvtalet på turbinen.

Hade varit bra om man, åtminstone tillfälligt, kunnat koppla in manometrar och jämfört trycket mellan maskinerna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Laddluftkylaren är väl luft styrd, eller går det även vatten där? För jag ser att turbon är ju kopplad på laddluftkylaren. Om det är det jag ska skruva bort o kolla? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
1 timme sedan skrev Fairline37phantom:

Laddluftkylaren är väl luft styrd, eller går det även vatten där? För jag ser att turbon är ju kopplad på laddluftkylaren. Om det är det jag ska skruva bort o kolla? 

Det var i vattendelen laddluftkylaren var täppt på den båten jag skruvade på

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Lodka:

Det var i vattendelen laddluftkylaren var täppt på den båten jag skruvade på

 

Jasså! Trodde det var i luftdelen. Då förstår jag. Därför jag började yra om luftfilter. 

 

@Failine37phantom. 

Laddluftkylaren/intercoolern eller vad man vill kalla det är sjövattenkyld. Viktigt med friska anoder och att hålla koll efter tecken på vatten i dräneringen på luftsidan. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
12 timmar sedan skrev coppertail:

 

Jasså! Trodde det var i luftdelen. Då förstår jag. Därför jag började yra om luftfilter. 

 

@Failine37phantom. 

Laddluftkylaren/intercoolern eller vad man vill kalla det är sjövattenkyld. Viktigt med friska anoder och att hålla koll efter tecken på vatten i dräneringen på luftsidan. 

Mitt fel, borde tydliggjort att det var i vattendelen det var täppt. Skyller på värmen ombord 😎

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
50 minuter sedan skrev Lodka:

Mitt fel, borde tydliggjort att det var i vattendelen det var täppt. Skyller på värmen ombord 😎

 

Borde ju gå väldigt fett om lufttillförseln stryps. Därför lät det logiskt. 😀

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har haft isär den nu visst det satt skit i den, i ena änden gjort rent nu iallafall så får vi se. Skruvarna satt dåligt till locket kanske drog tjuvluft oxå. Håller tummarna nuför...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag kollat,spridare,rengjord laddlyftkylare, lämnat in turbon. Allt utan ett bra resultat. Utan har fortfarande samma problem. Motorn är renoverad -14. Då bytte dom ventiler,kolvar. M.m enl verkstad så behöll dom topplocket resten är bytt. 

Men den svartryker när motorn arbetar som mest. Haft ute mekaniker och dom vet inte vart mitt problem kan sitta.. 

Jag har snart en billig båt till, salu....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Upplever du dålig effekt i motorn med, eller har du kraft fast svartrök? Får du upp motorn i fullvarv belastad och obelastad? Finns det möjlighet att mäta turbotrycket på båda motorerna för dig?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...