Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
widfeldt

Spänningsfall - är den här panelen också trasig?

Rekommendera Poster

Köpte en 100w flexibel solpanel innan förra säsongen.

Den funkade fint under våren, men mitt i semestern slutade den fungera (gav plötsligt bara ca 14v ut från psnelen).

Fick den utbytt under vintern. Den nya har funkat fint under våren, men nu när semestern börjat är det samma visa igen. Och jag börjar fundera på om det verkligen är panelen eller om det skulle kunna vara något annat.

Nu har jag mätt lite nogrannare:

Obelastad, utan regulatorn inkopplad ger panelen drygt 19v som den borde. Både när jag mäter vid  kopplingsdosan direkt på panelen och om jag mäter på kabeln vid regulatorn.

När jag kopplar in regulatorn sjunker spänningen från panelen till 14v. Både vid panelen och vid regulatorn.

Panelen verkar vara uppdelad i två olika "slingor" som är hopkopplade i kopplingsboxen (se bild).

Obelastad mäter jag ca 9.7v över båda slingorna. Med regulatorn inkopplad ger den ena fortfarande 9.7 medan den andra bara 4.8v.

 

Så min gissning är att det är en dålig koppling inne ibpanelen någonstans i slingan där spänningen går ner.

 

Är det verkligen så dålig kvalité på panelerna?

 

 

 

IMG_20180718_114716__01.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kollar på bilden och försöker att minnas hur det såg ut i en 50W panel jag hade på förra båten.

Tre anslutningar... är det en gemensam nolla eller minus i mittenstiftet? Isåfall är de båda slingorna kopplade i serie.. eller tänker jag fel?

Jag vill minnas att jag hade fyra anslutningar, samt byglingar så man kunde kopplas både parallellt och i serie...

Så om du skall får ett rättvist mätresultat bör du koppla loss i alla fall den ena av kablarna innan mätning så att inte regulatorn i andra ändan av kablarna luras.

 

Men som du skriver, båda slingorna borde ju ge samma spänning, om nu instrålningen på båda halvorna av panelen är densamma, du vet att minsta skugga kan ändra på det!

 

Det är ju så att efterfrågan och produktion av solcellspaneler har ökat och kanske är det så att oseriösa tillverkare prånglar ut sina produkter på marknaden, ja inte vet jag, men det är ju lätt att misstänka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad har du för regulator? Är det PWM så lastar den ned så att batteri och panel håller samma spänning.

Säkrast är att också mäta strömmen från panelen.

19V obelastad är lågt, obelastad borde den ge ca 21,5V, vid optimal belastning (MPPT-regulator) ca 17,5V.

Är det en vanlig mono/polykristalin panel så är den byggd med 36 celler uppdelade på två "bankar" som sen är seriekopplade.

Det finns även billiga paneler med 32 eller 34 celler.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja slingorna är kopplade i serie.

Jag skuggade inte panelen när jag mätte utan spänningsfallet kom ändå.

Panelen har 32 celler och jag är rätt säker på att den ska ge mellan 19 och 20 v när den funkar som den ska. Det är en mppt-regulator som jag har.

 

Jag misstänker som sagt avbrott i panelen, eller tror ni att något annat fel, t.ex fel på regulatorn eller dålig kabel mellan panel och regulator skulle kunna ge samma symtom?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men hur mycket ström ger den?

 

1 timme sedan skrev widfeldt:

Panelen har 32 celler

Det är dåligt. En riktig panel har 36 celler. Med bara 32 celler så har man i princip ingen nytta av en MPPT regulator.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har som mest sett att den laddat 1.5A enligt bm1:an.

Då får jag byta mot en bättre panel den här gången då...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj, den borde kunna ge 6-7A om batterierna vill ta emot det.

Tråkigt med oseriösa säljare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror att vi har en likadan panel, är den köpt på en av de större kedjorna? Jag mätte spänningen ut från min panel i helgen och den gav dryga 19 volt. Panelen är monterad på taket så vinkeln mot solen är inte optimal så jag trodde att det därför jag inte fick ut högre spänning. Jag har den kopplad mot en MPPT regulator och enligt MT5:an så laddar den mellan tre och fyra A.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja den är köpt på en stor kedja.

Om din panel ger 19v när den är inkopplad fungerar den nog som den ska.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tittade på specen och den säger 17,8 volt max så 19 volt är över angiven max. Jag tittade på specen och den visar på att det är 36 celler 4*9 rader - ska kolla på panelen när jag kommer ned till båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
50 minuter sedan skrev jajo:

Jag mätte spänningen ut från min panel i helgen och den gav dryga 19 volt.

Gav den samtidigt någon ström? 19V är en märklig siffra.

MPPT regulatorn belastar solpanelen så att den ger max effekt. En vanlig 36 cellers panel brukar då ge ca 17,5V eller ca 0,5V per cell. En panel med 32 celler som ger 19V indikerar att regulatorn inte belastar fullt, dvs regulatorn kan inte få ut mer. En obelastad cell ger knappt 0,6V, 32 st ska då ge 19V.

En 100W panel har en kortslutningsström på ca 6,5A.

En 36 cells panel ger vid optimal belastning 5,7A@17,5V. De är ganska vanliga siffror.

En PWM regulator "transformerar" inte spänningen utan spänningen över panelen är i princip samma som laddspänningen till batteriet. Säg att batteriet vill ha 14V och strömmen är 5,7A, då blir effekten ca 80W med PWM och ca 100W med MPPT. Så  med PWM regulator spelar det inte så stor roll om det bara är 32 celler.

--

Vinkeln på panelen är ganska okritisk, så där en 30° fel så ger den fortfarande nästan max. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev jajo:

Tittade på specen och den säger 17,8 volt max så 19 volt är över angiven max. Jag tittade på specen och den visar på att det är 36 celler 4*9 rader - ska kolla på panelen när jag kommer ned till båten.

 

Min har 4*8 rader. Men tittar man på derad webshop nu så har 100w panelen enligt bilden 4*9 rader, så de har kanske ändrat till i år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte min panel förra säsongen på SEASEA så den kanske också har 32 celler - ska kolla

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev bhemac:

Vem är det som säljer?

SeaSea

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

22 timmar sedan skrev bhemac:

En 36 cells panel ger vid optimal belastning 5,7A@17,5V. De är ganska vanliga siffror.

En PWM regulator "transformerar" inte spänningen utan spänningen över panelen är i princip samma som laddspänningen till batteriet. Säg att batteriet vill ha 14V och strömmen är 5,7A, då blir effekten ca 80W med PWM och ca 100W med MPPT. Så  med PWM regulator spelar det inte så stor roll om det bara är 32 celler.

Min 100 W panel har 4*8 celler och jag har en MPPT regulator, vad innebär det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det innebär att du hade fått nästan lika (bra) laddning om du har en PWM-regulator. Man kan väl säga att 4x8 är lite mer okänslig för typ av laddare. Nackdelen är väl att eftersom du får lite lägre spänning och högre ström från panelen så borde du ha grövre kablar för samma förlust, men det är marginellt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här är en del förklaringar som kanske kan svara på den senaste tidens funderingar om regulatorer och solcellspaneler, läs och begrunda:

 

"Vad är MPPT och PWM?

MPPT-teknik

MPPT står för Maximum Power Point Tracker och det är en teknik som används för att eliminera spänningsförluster mellan solpanel och batteri. Man brukar tala om effektökningar upp till 35 procent med hjälp av MPPT-regulatorer, men det betyder inte att regulatorn trollar fram extra energi ur solpanelen, utöver den angivna effekten.
Den här typen av regulatorer går också att använda till vindkraftverk och där gör den ännu större nytta.


 

En solpanel med effekten 100 watt ger normalt bara 65-85 watt

Varför ger inte solpanelen 100 watt? Anledningen till det går att finna med hjälp av Ohms lag och det är batteriet som är boven i det hela. En solpanel med toppeffekten 100 watt ger normalt 17 volt och 6 ampere, vilket blir ca: 100 watt, men vad händer när man ansluter den till ett batteri med spänningen 12,5 volt? Enligt Ohms lag (P = U x I) blir effekten 12,5 x 6 = 75 watt. Har man ett batteri som tål djupurladdning och som kanske ska börja laddas från en spänning på bara 10,5 volt blir det ännu värre.

 

MPPT-regulator är räddningen

Vad MPPT-regulatorn gör är att den jämför solpanelens och batteriet spänning och beräknar den punkt där maximal ström erhålles och anpassar spänningen till batteriet efter detta. Vid batteriladdning är det ström in i batteriet som räknas och inget annat och minst förluster får man om laddspänningen bara ligger strax över batterispänningen. Med tanke på det vore det bäst om solpanelen gav ca: 14,5 volt och inte 17 volt. Att solpanelen ger en spänning på 17 volt, beror framförallt på dess känslighet för värme och eftersom spänningen sjunker vid stigande temperatur hos solcellerna är det nödvändigt att ha en viss marginal, annars finns risk att solpanelens spänning sjunker till samma nivå som batterispänningen och då slutar den ladda.

 

Bättre effekt vintertid

Vid sjunkande temperatur hos solcellerna, vilket sker vintertid när det är kallt ute, då ökar spänningen från solcellerna och spänningsskillnaden mellan batteri och solpanel blir ännu större än på sommaren. Hög spänning från solpanelen innebär stora förluster och därför gör en MPPT-regulator ännu större nytta vintertid, eller vid kallt väder.


PWM-teknik

PWM står för Pulse Width Modulation och det betyder att dessa regulatorer sänder korta laddpulser i snabb följd till batteriet. Är batteriet urladdat sänder regulatorn ut långa pulser i ett tätt intervall och laddningen blir nästan konstant. Till ett fulladdat batteri tickar bara korta pulser i långsamt tempo för underhållsladdning. Moderna PWM-regulatorer är oftast tre, eller fyrstegsregulatorer, vilket innebär att batterierna laddas i olika steg för en så hälsosam laddning som möjligt. PWM-regulatorer saknar dock MPPT-regulatorns effekthöjande egenskaper, här blir det istället batteriet som bestämmer spänningen med de förluster det innebär."

 

Inklippt text från denna sidan.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev AndW:

Det innebär att du hade fått nästan lika (bra) laddning om du har en PWM-regulator. Man kan väl säga att 4x8 är lite mer okänslig för typ av laddare. Nackdelen är väl att eftersom du får lite lägre spänning och högre ström från panelen så borde du ha grövre kablar för samma förlust, men det är marginellt.

Ok, då är det inte någon nackdel med en MPPT- regulator då?

Jag har dragit 6mm2 kabel från solpanelen till regulatorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Här är en del förklaringar som kanske kan svara på den senaste tidens funderingar om regulatorer och solcellspaneler, läs och begrunda:

 

"Vad är MPPT och PWM?

MPPT-teknik

MPPT står för Maximum Power Point Tracker och det är en teknik som används för att eliminera spänningsförluster mellan solpanel och batteri. Man brukar tala om effektökningar upp till 35 procent med hjälp av MPPT-regulatorer, men det betyder inte att regulatorn trollar fram extra energi ur solpanelen, utöver den angivna effekten.
Den här typen av regulatorer går också att använda till vindkraftverk och där gör den ännu större nytta.


 

En solpanel med effekten 100 watt ger normalt bara 65-85 watt

Varför ger inte solpanelen 100 watt? Anledningen till det går att finna med hjälp av Ohms lag och det är batteriet som är boven i det hela. En solpanel med toppeffekten 100 watt ger normalt 17 volt och 6 ampere, vilket blir ca: 100 watt, men vad händer när man ansluter den till ett batteri med spänningen 12,5 volt? Enligt Ohms lag (P = U x I) blir effekten 12,5 x 6 = 75 watt. Har man ett batteri som tål djupurladdning och som kanske ska börja laddas från en spänning på bara 10,5 volt blir det ännu värre.

 

MPPT-regulator är räddningen

Vad MPPT-regulatorn gör är att den jämför solpanelens och batteriet spänning och beräknar den punkt där maximal ström erhålles och anpassar spänningen till batteriet efter detta. Vid batteriladdning är det ström in i batteriet som räknas och inget annat och minst förluster får man om laddspänningen bara ligger strax över batterispänningen. Med tanke på det vore det bäst om solpanelen gav ca: 14,5 volt och inte 17 volt. Att solpanelen ger en spänning på 17 volt, beror framförallt på dess känslighet för värme och eftersom spänningen sjunker vid stigande temperatur hos solcellerna är det nödvändigt att ha en viss marginal, annars finns risk att solpanelens spänning sjunker till samma nivå som batterispänningen och då slutar den ladda.

 

Bättre effekt vintertid

Vid sjunkande temperatur hos solcellerna, vilket sker vintertid när det är kallt ute, då ökar spänningen från solcellerna och spänningsskillnaden mellan batteri och solpanel blir ännu större än på sommaren. Hög spänning från solpanelen innebär stora förluster och därför gör en MPPT-regulator ännu större nytta vintertid, eller vid kallt väder.


PWM-teknik

PWM står för Pulse Width Modulation och det betyder att dessa regulatorer sänder korta laddpulser i snabb följd till batteriet. Är batteriet urladdat sänder regulatorn ut långa pulser i ett tätt intervall och laddningen blir nästan konstant. Till ett fulladdat batteri tickar bara korta pulser i långsamt tempo för underhållsladdning. Moderna PWM-regulatorer är oftast tre, eller fyrstegsregulatorer, vilket innebär att batterierna laddas i olika steg för en så hälsosam laddning som möjligt. PWM-regulatorer saknar dock MPPT-regulatorns effekthöjande egenskaper, här blir det istället batteriet som bestämmer spänningen med de förluster det innebär."

 

Inklippt text från denna sidan.

Det finns mycket kunskap här, härligt att få ta del av den

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad många missar när de beskriver MPPT regulatorn är vad MPPT står för vilket är Maximum Power Point Tracker.

Dvs, regulatorn provar att belasta panelen olika för att hitta den punkt där panelen ger mest effekt. Den spänning där man får mest effekt från panelen är inte konstant, mest typiskt är att den ändrar sig pga temperatur.

Oftast provar regulatorn med någon gång per minut, men det finns de som gör det mera sällan.

Förutsättningen är att panelen kan ge betydligt högre spänning än vad som ska gå till batteriet.

När man bara har 32 celler så har regulatorn svårt att göra sitt jobb, i det fallet är inte alltid MPPT effektivare än PWM, det kan vara sämre.

MPPT regulatorerna är avpassade för 36 cellers paneler eftersom det är standard.

--

Hur mycket mer effektiv är en MPPT regulator? I praktiken runt 10-15% vid normal användning. Men betydligt mer effektiv om man har för vana att ladda ur sina batterier till 10,5V

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...