Jump to content
Sunday 26 June 2022
b_syrsa

Faktisk strömförbrukning i kyl ?

Recommended Posts

Undrar vad ni har för kylaggregat, till kylskåp eller box, och vad det faktiskt drar när det är igång.

Inte intresserad av Ah per dygn varken praktiskt eller teoretiskt då det är beroende av hur installationen är gjord, storlek, isolering mm. Möjligen kan tiden hur länge kylaggregatet är igång varje gång det kyler vara intressant.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
25 minuter sedan skrev b_syrsa:

Undrar vad ni har för kylaggregat, till kylskåp eller box, och vad det faktiskt drar när det är igång.

Inte intresserad av Ah per dygn varken praktiskt eller teoretiskt då det är beroende av hur installationen är gjord, storlek, isolering mm. Möjligen kan tiden hur länge kylaggregatet är igång varje gång det kyler vara intressant.

 

Isotherm, standardaggregat till både boxen (löst aggregat, egenbyggd box) och kylen (standard, färdig) med Danfoss kompressor. Drar väl 3-4A när det går.

 

Men varför är du helt ointresserad av "Ah per dygn" när du i rubriken skriver "Faktisk strömförbrukning i kyl" ?  Om det bara är toppförbrukningen du är ute efter kan du ju läsa det i manualerna på de olika kylarna och aggregaten på nätet.

 

Så då är det ju ingen vits att jag talar om vad mina "faktiskt" drar i snitt, då du inte vill veta det. Så vad vill du veta ?

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vårt gamla Isotherm-aggregat från 90-talat (tror jag) går ofta i 10 - 15 minuter och är sedan stilla i 20 - 30 minute, men det beror ju mycket på isoleringen hur långa gång- och stopptider man får.

 

Jag minns inte strömmen vid drift, men jag har för mig att jag kommit fram till att vi gör av med 24 Ah till kylen varje dygn så då bör strömmen bli ca. 3 A.

 

Kollar man på Thermoprodukters webb så har en Isotherm Compact Classic en strömförbrukning på 2,7 A och det är väl i princip en sådan vi har, fast äldre.

 

Mackey

Share this post


Link to post
Share on other sites

Isotherm 42 liter med ASU.

Sedan har jag en kylbox under durk, Ocean Coool på 25 liter.

jag vet inte riktigt hur mycket ström dom drar, men nu när det varit så himla varmt går dom rätt ofta, särskilt "Ocean Cool" låter en del.

Jag kan väl få vara litet kaxig och säga att "jag bryr mig inte" jag har 250W solceller och en förbrukarbank om 260Ah, och solen har ju denna sommar, hittills givit massvis med ström.

 

Sedan har vi tidigare, förra året, diskuterat nyttan med ASU i kombination med solcellsladdning. Då ASUn låter sig luras och tror att motor/generator laddar då solcellspanelen laddar istället. Visst är det så, men jag har inte upplevt att vi får minusgrader i kylen, eller att batteribanken skulle förbrukas snabbare än vad solen hinner med att ladda upp den. Jo, en grej, vi fick frosta av kylen en gång, det var rätt mycket is i och under frysfacket, men det kanske det blir på standardkylskåpen också? Vi hade ju en fyraåring ombord som öppnade kylskåpsdörren i tid och otid... om nu det kan ha inverkat?

 

Måhända kan dessa negativa effekter märkas med mindre batteribank och/eller mindre solcellskapacitet.

Sedan kan man ju få tycka att det var en onödig utgift att köpa kylskåp med ASU då man har solcellsladdning.

Ocean har någon liknande ASU funktion, men termostaten på den kan ställas ned till frysboxnivå, vilket hände då vi köpte billig glass i stora lass av en butik vars glasskyl just gått sönder...

 

Och då i korthet:

ASU är en elektronisk krets som känner av spänningshöjningen när generatorn laddar, då man har landströmsladdning eller solcellsladdning, då kör den kompressorn för fullt, så länge det behövs.

När sedan spänningen i elsystemet sjunker litet, då generatorn slutar att ladda, etc., går kompressorn eller rättare sagt elektroniken in i ett sparläge, nu finns det lagrad kyla i en veraparator eller vad den nu heter, en "grej" monterad under frysfacket, och därifrån tas nu kylan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Den vanligaste kompressorn, Danfoss BD35F, drar 2,7A som max. Till detta kommer kylfläkten på kondensorn så räkna lite drygt 3A.

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 timmar sedan skrev IngemarE:

Så då är det ju ingen vits att jag talar om vad mina "faktiskt" drar i snitt, då du inte vill veta det. Så vad vill du veta ? 

 

Det som står i manualer kan jag läsa. Frågan var egentligen om det stämmer. Dvs vad drar den när man mäter i en installation i båt som varit i gång ett par år.

Din snittförbrukning behöver inte vara samma som jag får då den kraftigt beror på vad för kyl man har, box, skåp, lite eller mycket isolering mm mm.

 

4 timmar sedan skrev Mackey:

Vårt gamla Isotherm-aggregat från 90-talat (tror jag) går ofta i 10 - 15 minuter och är sedan stilla i 20 - 30 minute, men det beror ju mycket på isoleringen hur långa gång- och stopptider man får. 

 

Jag minns inte strömmen vid drift, men jag har för mig att jag kommit fram till att vi gör av med 24 Ah till kylen varje dygn så då bör strömmen bli ca. 3 A. 

Tack för detta.

Intressant med gångtiden. Mitt aggregat går ungefär 1-2 min och är sedan still lika länge. När det går drar det 3,5 A.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
21 minuter sedan skrev b_syrsa:

Intressant med gångtiden. Mitt aggregat går ungefär 1-2 min och är sedan still lika länge. När det går drar det 3,5 A.

 

Det sitter ett motstånd i serie med termostaten (på alla modeller, tror jag). Genom ändra värdet kan man ändra varvtalet på kompressorn.

 

 

Danfoss koppling.png

Danfoss motstånd.png

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 timmar sedan skrev b_syrsa:

Undrar vad ni har för kylaggregat, till kylskåp eller box, och vad det faktiskt drar när det är igång.

Inte intresserad av Ah per dygn varken praktiskt eller teoretiskt då det är beroende av hur installationen är gjord, storlek, isolering mm. Möjligen kan tiden hur länge kylaggregatet är igång varje gång det kyler vara intressant.

 

Precis det du säger och motsäger.. hur ofta den går beror ju på massa olika faktorer. En dåligt isolerad går vintertid, om den står ute, väldigt sällan i jämförelse med samma på sommaren... osv...

Mina boxar drar ca 3-4A.. minns inte exakt men har mätit.. en microtopp på lite högre i startögonblicket.

Kollade första sommaren som båtgubbe kylbox på 70L.. har för mej den gick ca 20min/ timme dagtid när det var 25-30 grader i båten...... så jag räknar med 24h/3 per dygn.. 8timmar x 4A.. då e de lite eller rejält med marginal.. fast den behövs ju bara på natten.. vet inte om det var någon typ av svar men ett försök iaf.

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 timmar sedan skrev bhemac:

Den vanligaste kompressorn, Danfoss BD35F, drar 2,7A som max. Till detta kommer kylfläkten på kondensorn så räkna lite drygt 3A.

Jag hittade en anteckning i denna datorn från förra sommaren, då drog båda kylarna tillsammans 5,5A enligt BM-1, vid något tillfälle, så det stämmer nog bra. Jag vet inte vad det är för kompressor i Ocenakylen.

Det tog då 33 minuter från avstängt kylskåp (Isotherm)  till att det höll +8 grader och då var det den dagen 20 grader runt omkring. Stod på manuellt och max. 17 minuter tog det en annan dag då vi även hade lagt in kalla varor och kylklampar, har ingen anteckning om omgivningstemp den dagen.

Sedan efter det slutade jag göra sådana anteckningar.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vill man mäta min/max och medel så skaffar man en Turnigy eller en "Electrical Parameter tester"

Turnigy.JPG

Electrical Parameter Tester.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
Citat

Vill man veta "sin" kyls förbrukning så fungerar en tångamperemeter alldeles utmärkt. Det är ju som många skriver beroende av många andra både yttre och inre omständigheter men som snitt så är det nog inte fel att räkna 3 - 4 A gånger den tid som kylen går.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 timmar sedan skrev jajo:

Vill man veta "sin" kyls förbrukning så fungerar en tångamperemeter alldeles utmärkt. Det är ju som många skriver beroende av många andra både yttre och inre omständigheter men som snitt så är det nog inte fel att räkna 3 - 4 A gånger den tid som kylen går.

Ja i synnerhet om man sitter och kollar 24/7 i några dagar. Men det är betydligt enklare med en energimätare.

Vad kompressorn tar står på den, oftast runt 3,5A. Men hur mycket går den?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det är främst gångtiden som varit konstig på min kompressor. Visserligen går den mindre än vad den står still men gångtiden vid varje tillfälle är extremt kort i min mening 1,5 - 2 min. Den hinner ju knappt börja kyla innan den stannar,

Har misstänkt något fel med tempgivaren så har nu flyttat den från kylelementet till annan plats där det bör ta längre tid att kyla ner den. Har inte kunnat kolla effekten av detta ännu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Är det en Isotherm så ring till Thermoproduktet, de är väldigt hjälpsamma. 

 

Mackey

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev b_syrsa:

Det är främst gångtiden som varit konstig på min kompressor.

Minska varvtalet på kompressorn.Termostaten ska absolut inte flyttas från förångaren.

Ev har du för lite i kylen, stoppa in några flaskor vatten.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag har ett Isotherm skåp och jag upplever samma fenomen som du beskriver. Kompressorn går ett par minuter och står sedan still några minuter längre än vad den går.

Jag tycker inte att det känns ok.

Share this post


Link to post
Share on other sites
12 timmar sedan skrev bhemac:

Minska varvtalet på kompressorn.Termostaten ska absolut inte flyttas från förångaren.

Ev har du för lite i kylen, stoppa in några flaskor vatten.

Varför skall den inte flyttas?

Vad händer annat än att det tar längre tid att kyla den?

Har exakt samma beteende vare sig kylen är "massiv" eller tom.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Är ni helt säkra på att det är kompressorn ni beskriver. På min sunwind-kyl så låter kommer 90% av ljudet från fläkten. Kompressorn är mycket tyst. Dock går de nästan bara samtidigt på min kyl.

Share this post


Link to post
Share on other sites
39 minuter sedan skrev AndW:

Är ni helt säkra på att det är kompressorn ni beskriver. På min sunwind-kyl så låter kommer 90% av ljudet från fläkten. Kompressorn är mycket tyst. Dock går de nästan bara samtidigt på min kyl.

100% säker då det inte finns någon fläkt på min kyl.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Intressanta frågor! Jag har ett inte helt nytt Waecokylskåp på 65 liter, vanliga danfosskompressorn och ingen fläkt, men stora slingor över hela baksidan. Den kyler fantastiskt bra, men verkar oavsett omgivningstemp gå ca 4 min och vila 3. Låter det bra eller konstigt?

Edited by jmwa
Edit:stavfel

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 timmar sedan skrev b_syrsa:

Varför skall den inte flyttas?

Vad händer annat än att det tar längre tid att kyla den?

Den är konstruerad så för att få liten hysteres. Förångaren kyls ganska fort ned när kompressorn går sen tar det tid för den att ta upp värmen i skåpet. Flyttar man bort termostaten så kan  förångaren bli så kall att den isas ned innan termostaten slår ifrån. Vilket ger en ökad energiförbrukning. I princip alla kylskåp är konstruerade på detta sätt utom de med fläkt i.

--

En möjlig orsak skulle kunna vara att det finns för lite kylmedia, kompressorn "suger ner sig" och stannar pga lågtryck. Jag har inte någon erfarenhet av små kylskåp, kolla med en kyltekniker.

--

Är det en Danfoss BD35F kompressor? Då är 3,5A om det inte finns någon fläkt, för mycket och kompressorn går troligen på för högt varvtal.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag hade en Isotherm 65 liters monterad i min båt när jag köpte den och den betedde sig likadant gick 3 - 4 min stod stilla  4 - 5 och jag var i kontakt med Kalmar och fick god hjälp, dom tog sig tid och kom med förslaget att det var termostaten som hade för lite hysteres. Ny termostat beställdes och jag bytte den men felet kvarstod, kanske för lite köldmedie?

Jag åkte och köpte ett nytt Isothermskåp istället för jag var less och det beter sig i stort sett likadant.....

Jag känner inte igen detta från tidigare kylskåp och blir lite fundersam, vad kan det bero på?

Share this post


Link to post
Share on other sites
53 minuter sedan skrev jajo:

Jag hade en Isotherm 65 liters monterad i min båt när jag köpte den och den betedde sig likadant gick 3 - 4 min stod stilla  4 - 5 och jag var i kontakt med Kalmar och fick god hjälp, dom tog sig tid och kom med förslaget att det var termostaten som hade för lite hysteres. Ny termostat beställdes och jag bytte den men felet kvarstod, kanske för lite köldmedie?

Jag åkte och köpte ett nytt Isothermskåp istället för jag var less och det beter sig i stort sett likadant.....

Jag känner inte igen detta från tidigare kylskåp och blir lite fundersam, vad kan det bero på?

Kan det bero på kompressorns placering i båten? Dvs; den blir inte av med värmen ordentligt, sitter i ett alltför slutet utrymme som blir varmt?

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 timmar sedan skrev bhemac:

Är det en Danfoss BD35F kompressor? Då är 3,5A om det inte finns någon fläkt, för mycket och kompressorn går troligen på för högt varvtal.

bild.pngNix, det är en Danfoss BD 102N3016 tydligen en gammal och unik historia. (äldre än 9 år) Satt i båten då jag köpte den. Troligen monterad av tidigare ägare som var holländare och bosatt där. Båten är importerad.

Har nu kollat vad som händer efter flytt av givare. Nedkylning vid första start ca 30min. Sedan ungefär som vanligt igen. Något längre gångtid och stillatid än innan, 3-4 min.

 

21 timmar sedan skrev bhemac:

Minska varvtalet på kompressorn.

Var hittar jag motståndet som reglerar varvtal, vid termostavredet eller  i  "klumpen" som sitter på kompressorn?

 

3 timmar sedan skrev Peter_K:

Kan det bero på kompressorns placering i båten? Dvs; den blir inte av med värmen ordentligt, sitter i ett alltför slutet utrymme som blir varmt?

Hade också denna fundering. Efter nedkylningen blev det ganska varmt men när den sedan bara går några minuter så hinner det inte bli varmt.

 

 

Edited by b_syrsa
Dubbelbild borttagen..

Share this post


Link to post
Share on other sites
30 minuter sedan skrev b_syrsa:

Nix, det är en Danfoss BD 102N3016

102N3016 är nog controllern, själva kompressorn kan heta typ BD2. De kompressorerna hade bara fast varvtal och tillhör nog 1900-talet.

Jag hade en BD35F och den monterades år 2000.

Det är nog billigast att byta kylaggregat.

Share this post


Link to post
Share on other sites
‎2018‎-‎07‎-‎20 vid 16:19 skrev Peter_K:

Kan det bero på kompressorns placering i båten? Dvs; den blir inte av med värmen ordentligt, sitter i ett alltför slutet utrymme som blir varmt?

Utrymmet är ganska stort och det känns inte alltför varmt men det är ju inte utrymme som man vistas i jämnt. Kanske ska lägga dit en termometer så vet man hur det är.

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 minuter sedan skrev jajo:

Kanske ska lägga dit en termometer så vet man hur det är

Vettigt. Man även koppla in en datorfläkt som evakuerar värmen. På de flesta kompressorer finns en utgång för fläkt.

Jag gjorde ett experiment, najade fast fast ett tunt kopparrör mot kondensorns rör. Sen fick sjövatten cirkulera med hjälp av en lite pump. Det var effektivt men jag fick inte tid att fortsätta experimentet.

Tanken var att när man har möjlighet så släppte man ner sugslangen till botten där sjövatten temperaturen är betydligt lägre.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har nu kört med tempgivaren losskopplad från förångaren ett par dagar. Efter ett par små justeringar av läget har jag nu fått bättre gångtider, dock ej helt perfekt. Stömförbrukningen har dock sjunkit ordenligt, inte maxförbrukning men medel. Ett dygn gav 35 förbrukade dvs ca 1,5 A i snitt.

Nästa steg är att byta ut termostaten mot en elektronisk. Då räknar jag med att kunna styra gångtiden på kompressorn till ca 10 min genom att justera till- och frånslagstemperatur.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag minns inte vad som skrivits, men det finns några saker att ge sig på för att få en effektiv och snål kyl.

 

Isolera, gärna fem centimeter. Cellplast eller cellgummi eller varför inte liggunderlag. Lite mera isolering är bättre än ingen och går det bara att isolera några sidor så gör det också nytta.

 

Ordna så att gångtiden  blir längre än några minuter. Den/de första minuterna är inte så effektiva 

 

Montera en slang på fläkten ner i kölsvinet så blir kalluft kallare vilket ökar effektiviteten.

 

Släpp ut värmen från utrymmet där kompressorn är monterad.

 

Saknas fläkt så montera en som kyler slingorna på skåpets baksida. Sug gärna från kölsvinet.

 

Det kan vara enklare och billigare att köpa en solpanel till istället för att köpa och installera en massa saker. Nackdelen är att man blir energikänslig vid mulet väder.

 

Mackey 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 timmar sedan skrev b_syrsa:

Nästa steg är att byta ut termostaten mot en elektronisk

Troligen är det R12 i det systemet och det kan inte fyllas. Jag skulle nog inte lägga pengar på ett ett system som är närmare 20 år gammalt i synnerhet eftersom de nyare drar mindre ström.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy