Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
ornviken87

Propelleraxel / Tätning Suzuki DT-55 (80tal)

Rekommendera Poster

Hej, i skrivande stund försöker jag få bort tätningen som sitter runt propelleraxeln då jag hade en lättare grundstötning under helgen, och måste därför plocka bort axeln för byte/riktning. Nu funderar jag på om någon vet ifall man måste plocka bort hela växelhuset/bottendelen på motorn för att kunna göra detta!? Alla klipp på Youtube som jag hittat då folk demonterar tätning/axel så är huset separerat från övre del. Tätningen ska väl endå gå att pressa rakt bak om nu allt övrigt är lossat utan att bottendelen behöver klyvas från motorn?? Sitter som f#n iallafall.. någon som har erfarenhet gällande detta och kan komma med lite tips? Laddar upp bilder lite senare under kvällen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter några dagars skruvade så tog jag idag ner växelhuset från motorn, ska ta med den till en kompis verkstad och se ifall man kan tillverka någon bra avdragare med krokar som håller.. antar att det bara är att nöta på.. har provat att värmt, dragit, knackat osv.. inte en tendens till att tätningen vill släppa..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Går bet på skiten.. är det ingen här inne som vet hur man går tillväga??? Behöver jag lossa på drivaxeln från motorn innan man kan ta loss propeller axeln? Tänker om den låser propelleraxeln på något sätt??..Tätningen går inte heller bort, sitter som fan...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, drivaxelns pinjongdrev sitter i vägen mitt emellan fram och bakdrev på propelleraxeln. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan skrev guestsson:

Ja, drivaxelns pinjongdrev sitter i vägen mitt emellan fram och bakdrev på propelleraxeln. 

Jo så mycket vet jag, men jag tänker om man nu får loss tätningen först från prop-axeln så borde det ju bara vara att dra den axeln rakt ut eftersom pinjongdrevet från drivaxeln då hamnar i "fritt läge" ? och att back-drevet som sitter på prop-axeln följer med ut.. rent teoretiskt tänkt så känns det ju iallafall som att pinjongdrevet bara är aktiverat när dreven är i läge mot varandra.. så har man i friläge och axeln snurrar fritt så går ju inte dreven emot varandra heller.. eller tänker jag fel??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag svarade på frågan:  Behöver jag lossa på drivaxeln från motorn innan man kan ta loss propeller axeln? Varför fråga om sådant du vet? 

Varför skall du dra ut propelleraxeln om du lyckas få loss tätningen och hur tänkte du dig kunna få ihop grejorna igen? Tätningen sitter garanterat inte fast i axeln utan i huset.

 rent teoretiskt tänkt så känns det ju iallafall som att pinjongdrevet bara är aktiverat när dreven är i läge mot varandra.. så har man i friläge och axeln snurrar fritt så går ju inte dreven emot varandra heller.. eller tänker jag fel??

Ja du tänker fel. 

 

  

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
26 minuter sedan skrev guestsson:

Jag svarade på frågan:  Behöver jag lossa på drivaxeln från motorn innan man kan ta loss propeller axeln? Varför fråga om sådant du vet? 

Varför skall du dra ut propelleraxeln om du lyckas få loss tätningen och hur tänkte du dig kunna få ihop grejorna igen? Tätningen sitter garanterat inte fast i axeln utan i huset.

 rent teoretiskt tänkt så känns det ju iallafall som att pinjongdrevet bara är aktiverat när dreven är i läge mot varandra.. så har man i friläge och axeln snurrar fritt så går ju inte dreven emot varandra heller.. eller tänker jag fel??

Ja du tänker fel. 

Okey, jag frågar ju för att jag inte fick ihop det hur det fungerade.. Marinan jag pratade med sa att man inte ens behöver demontera vxl-huset från motorn, man får dra ut tätningen och sedan skulle propeller axeln ihop med backdrevet bara vara att dra rakt ut. Och nu när jag provat dra ut tätningen utan att ha lyckats trots specialbyggda dragare, värmt etc.. så skrev jag inlägget här! Tätningen vet jag att den inte sitter fast i axeln, men det är axeln som fått sig en smäll och måste riktas, därav måste jag ju få loss tätningen för att kunna ta mig vidare. Så då måste drivaxeln bort för att få ut propeller axeln, och då kan jag konstatera att marinan inte kan sitt jobb / gav felaktig information.

  

 

 

Redigerad av ornviken87

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst nu förstår jag givetvis att tätningen sitter som berg på gammalt skit, men det var lite såhär jag menade med att axeln skulle följa med ut, alternativt tätning ur först, och sedan kunna plocka ur axeln utan att behöva ta bort drivaxeln..

https://youtu.be/ZQo8Gi2ZaGI

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant, jag var övertygad om att framdrevet skulle ramla ut läge så att axeln inte gick att få tillbaka igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev guestsson:

Intressant, jag var övertygad om att framdrevet skulle ramla ut läge så att axeln inte gick att få tillbaka igen.

Har pratat med auktoriserad Suzuki verkstad om problemet, dem säger att det är nästintill omöjligt att få loss tätningen, man får värma tills det nästan glöder och har man tur kan man slå ut det med en glidhammare/bra pressverktyg, han menade på att allt skulle följa med ut i en klump, backdrev/tätningen osv.. och jag behövde inte ta loss drivaxeln från motorn.. detta var ju inte något man ville inleda sin semester med att vara strandsatt 😂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...