Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
panodil

Montera växelhus Merc F50

Rekommendera Poster

Hej! Jag har båten på land och passade på att kolla skicket på impellern. Nu är jag osäker på om något blev galet när jag skruvade tillbaka växelhuset. Det var lite svårt att få ihop det och jag tror det berodde på att splinesen på växelpinnen inte ville gå ihop. Efter lite trixande gick allt bra men nu är jag lite osäker på om allt blev rätt ändå. I neutral kan jag snurra propelleraxeln som jag vill. Lägger jag i backen kan jag inte vrida den alls. Men om jag lägger i framåt så kan jag vrida axeln medsols samtidigt som det hörs ett högt klickande ljud.

Ska det vara så? Är det något särskilt man behöver tänka på när man demonterar och monterar växelhuset? Det gäller en Mercury 50hk 4-takt från 2013.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej det ska vara stumt åt ett håll ock gå att snurra propellern med klickande ljud åt andra hållet, så du har fått ihop det rätt. När du demonterat växelhuset ha en växel i så kan man röra lite på propellern då är det lättare o få drivaxeln o greppa rätt. Om du fettade in drivaxeln den delen som går in i motorn får man bara ha fett på splinsen EJ på toppen av axeln.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för de lugnande orden! Då hoppas jag att allt funkar som det ska när båten åker i sjön igen. Varför får man inte ha fett på toppen av axeln? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Växel ska man ha i framåtläge. Du kan ha vridit växel väljaren nu, så du bara har back på motorn. Koppla på en spolmuff och kontrollera att det fungerar som det ska, innan du sjösätter. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har nu testat med spolmuff och axeln snurrar både med- och motsols samt inte alls beroende på växel eller neutral så allt verkar funka som det ska.

Vad är det som klickar när man snurrar propellern med växeln i?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag mins rätt skulle man inte ha fett på toppen av axeln för att den ligger emot vevaxeln o kan trycka upp vevaxeln i fel läge. Detta enligt Mercurys vekstadshandbok. Har ej tillgång till den nu så kan ej kolla exakta förklaringen. Klicket vet ej men min var likadan. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...