Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Mambo

Störde vi i viken?

Rekommendera Poster

För ett par veckor sedan var frun och jag med vår segelbåt samt ytterligare ett par i en segelbåt ute och semesterseglade längs ostkusten. Den här dagen hade vi kommit till Västervikstrakten och beslutade oss för att söka natthamn i en naturvik i närheten av Spårö.

Inne i den tilltänkta viken låg där redan ett par motorbåtar med en lucka på ca 30 m mellan sig. Vi tyckte att klippan mellan dessa två båtar såg bra ut och valde att gå in där med våra bägge båtar. Fick med detsamma en sur kommentar från ena motorbåten om att motorbåtarna minsann kände varandra. Vi var tydligen oönskade! Ganska snart börjar en av motorbåtarnas besättning packa ihop sig för att kort därefter kasta loss, när ankaret var uppe gasade båtägaren på kraftigt för att dra upp en aktervåg. En halvtimme senare gav sig också den andra motorbåten av och uppförde sig likadant, gaspådrag för att dra upp så mycket svall som möjligt.

OK, då var vi i alla fall av med den dåliga stämningen. Men kan man som båtägare agera så här då det handlar om en populär naturhamn, omskriven i böcker, en helgkväll i juli? Man kan väl inte räkna med att få vara ensamma i en sådan vik, eller? Jag kan tillägga att vi på inget sätt bar oss dumt eller skränigt åt då vi angjorde klippan, vi ville ju störa så lite som möjligt. Jag fick intrycket av att motorbåtarna var från Västervik, vi gjorde väl intrång i ”deras” vik? Seanre på kvällen dök ytterligare tre båtar upp, vi hjälpte dessa vid förtöjningen och god stämning uppstod.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det är inte ert fel att de låg så brett isär och uppträdde som idioter. De borde
ha lagt sig närmare varandra om de nu inte ville ha någon båt emellan sig.

Redigerad av JEC78

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev JEC78:

Det är inte ert fel att de låg så brett isär och uppträdde som idioter. De borde
ha lagt sig närmare varandra om de nu inte ville ha någon båt emellan sig.

Håller med. 

När jag träffar vänner på sjön brukar vi ligga på fenderavstånd för det mesta. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det där betenedet möter man nån enstaka gång. Lika tråkigt varje gång, men som tur är inte så ofta.

 

Tror att jag på de 45 åren jag haft större segelbåtar, så har jag stött på nåt liknande två gånger. 

Första gången nån gång på 1980-talet och senast 2004.

Det värsta är att eftersom det är så sällan, så kommer man ihåg.

Dessvärre gör man inte det med alla trevliga människor man stött på.

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Mambo:

För ett par veckor sedan var frun och jag med vår segelbåt samt ytterligare ett par i en segelbåt ute och semesterseglade längs ostkusten. Den här dagen hade vi kommit till Västervikstrakten och beslutade oss för att söka natthamn i en naturvik i närheten av Spårö.

Inne i den tilltänkta viken låg där redan ett par motorbåtar med en lucka på ca 30 m mellan sig. Vi tyckte att klippan mellan dessa två båtar såg bra ut och valde att gå in där med våra bägge båtar. Fick med detsamma en sur kommentar från ena motorbåten om att motorbåtarna minsann kände varandra. Vi var tydligen oönskade! Ganska snart börjar en av motorbåtarnas besättning packa ihop sig för att kort därefter kasta loss, när ankaret var uppe gasade båtägaren på kraftigt för att dra upp en aktervåg. En halvtimme senare gav sig också den andra motorbåten av och uppförde sig likadant, gaspådrag för att dra upp så mycket svall som möjligt.

OK, då var vi i alla fall av med den dåliga stämningen. Men kan man som båtägare agera så här då det handlar om en populär naturhamn, omskriven i böcker, en helgkväll i juli? Man kan väl inte räkna med att få vara ensamma i en sådan vik, eller? Jag kan tillägga att vi på inget sätt bar oss dumt eller skränigt åt då vi angjorde klippan, vi ville ju störa så lite som möjligt. Jag fick intrycket av att motorbåtarna var från Västervik, vi gjorde väl intrång i ”deras” vik? Seanre på kvällen dök ytterligare tre båtar upp, vi hjälpte dessa vid förtöjningen och god stämning uppstod.

"Man" kan reta upp sig på precis vad som helst, även sånt man inte tror det går att reta upp sig på.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ser inget "fel" i hur ni lade till, inte ens om det fanns massor med andra möjliga platser att lägga till på runt i kring tror jag. Hade motorbåtskompisarna legar precis bredvid varandra och ni hade lagt er några meter vid sidan av dem skulle jag förstått dem.

 

Ligger det båtar i en vik som vi också vill lägga till i så brukar vi försöka välja en plats så långt ifrån de som redan ligger i viken. Är det en populär plats omskriven i hamnguider får man acceptera nära grannar tycker jag.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ni gjorde fel! Ni skulle tagit fram bauta-stereon och spelat några glada barnvisor för dem, typ "Sudda, sudda, sudda, sudda bort din sura min".

Alla vet ju att seglare är jovialiska människor som gärna skapar trevlig stämning i hamnarna.

  • Haha 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...