Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Fox32

Trimfena / Hydrofoil på liten utombordare?

Rekommendera Poster

Finns inte supermycket info om trimfena, hydrofoil, whaletale och allt vad det kallas, på mindre utombordare. Har en 140kg tung 4m lång plastbåt med en 9,9hk på som skulle behöva lite hjälp upp ur vattnet. Är detta något att testa eller behöver det finnas lite mer tryck i grejerna (mer hp/vikt ratio) för att dessa skall komma till sin rätt?

 

Skulle vara intressant att höra från någon som testat på mindre motorer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Till att börja med, har du ett planande skrov? Alltså en bred platt akter som är konstruerad för att kunna plana. 

Eller är den lite avsmalnande och rundad? För att släppa vattnet fint när du inte planar. 

 

I det senare fallet kommer båten inte plana, oavsett större motor, fenor eller trimplan. 

 

En nära kompis har en ryds 435DL med 25hk, den ska plana, men lyckas bara när båten är nyss sjösatt, en person ombord och full gas. 

Han satte såna fenor på riggen du undrar över. Och jo, nu kommer han upp i plan med två pers ombord nästan hela sommaren, men motorn får svettas rejält. 

Personligen tror jag det vore bättre att vända sig till en duktig mek och få en optimerad propeller eller ta en titt på motorns höjdinställning mm innan man skruvar dit grejer som bromsar i vattnet... Men men, nu planar han knappt och är nöjd så, så visst kan det göra viss skillnad. 

Redigerad av mikael_matsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 minuter sedan skrev mikael_matsson:

Till att börja med, har du ett planande skrov? Alltså en bred platt akter som är konstruerad för att kunna plana. 

Eller är den lite avsmalnande och rundad? För att släppa vattnet fint när du inte planar. 

 

I det senare fallet kommer båten inte plana, oavsett större motor, fenor eller trimplan. 

 

En nära kompis har en ryds 435DL med 25hk, den ska plana, men lyckas bara när båten är nyss sjösatt, en person ombord och full gas. 

Han satte såna fenor på riggen du undrar över. Och jo, nu kommer han upp i plan med två pers ombord nästan hela sommaren, men motorn får svettas rejält. 

Personligen tror jag det vore bättre att vända sig till en duktig mek och få en optimerad propeller eller ta en titt på motorns höjdinställning mm innan man skruvar dit grejer som bromsar i vattnet... Men men, nu planar han knappt och är nöjd så, så visst kan det göra viss skillnad. 

 

Hej,

 

Min motor sitter på en Terhi Sea Fun som är ett planande skrov. Höjdinställningen är bra då motorn enligt spec från terhi sitter med antikavitationsplattan någon centimeter under skrovets underkant. Så långt är nog förutsättningarna bra.

   Men när det kommer till propeller så verkar det vara en hel vetenskap. Jag kör med "standard" propeller för min motor, troligen den propeller som båten levererades med. Behöver läsa på lite mer om propellrar tror jag. 

 

Anledningen till min fråga är just att jag är av samma uppfattning som du, att man vill ha så lite som möjligt som bromsar i vattnet. Men å andra sidan så är det ju bättre att komma upp i plan med något som bromsar lite, än att ligga på planingströskeln utan..

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mmm, svårt att säga. Rek motor för den båten är ju 15hk, så det är egentligen helt normalt att den inte orkar upp i plan med 9,9. Få båtar planar med 10hk... 

Jag tror du får lita på din egen känsla för båten här. Är du väldigt nära att komma upp i plan och oftast åker ensam kan det kanske vara värt att prova fenor. 

Men bäst är nog att lägga motorn på blocket och köpa en likvärdig 15hk. Prisskillnaden behöver inte vara stor alls på begmarknaden, om ens någon. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har själv testat hydrofoil på gummijolle med 15 och 9,9hk, ger knappt märkbar skillnad i lyft

från låga farter. Däremot tappade jag ca 2 knop på topp, där bromsar hydrofoilen samt ger för mycket lyft så att båten överplanar.

 

Det enda som gett resultat är trimplan anpassade för gummijollar, finns mig veterligen inte att få tag på i Sverige så jag beställde dem via ebay från USA. Kanske inte den billigaste lösningen efter tull och moms men resultatet blev fantastiskt bra. Planar mkt tidigare och kan köra mkt långsammare utan att man faller ur plan. Rätt monterade bromsar de inget i högre farter. Ta en titt på länken, kanske du kan tillverka en kopia?

 

Annars kan en propeller med lägre stigning hjälpa till, högre varvtal vid planingströskeln innebär tillgång till mer motoreffekt, det i sin tur ännu högre varv o.s.v. Jag har exempel på jolle där vi med 9.9hk och 2pers kom upp i 7,5 knop, efter propellerbyte orkade den över planingströskeln och gjorde 14 knop. Tappade 1,5 på topp ensam men det spelade mindre roll i sammanhanget.

 

http://www.maximarine.com/products/lifters/index.html

 

Men som Mikael skriver, 9,9hk på 140kg 4m båt är inte så mycket. 15hk är nog den bästa vägen att gå.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan skrev mikael_matsson:

Mmm, svårt att säga. Rek motor för den båten är ju 15hk, så det är egentligen helt normalt att den inte orkar upp i plan med 9,9. Få båtar planar med 10hk... 

Jag tror du får lita på din egen känsla för båten här. Är du väldigt nära att komma upp i plan och oftast åker ensam kan det kanske vara värt att prova fenor. 

Men bäst är nog att lägga motorn på blocket och köpa en likvärdig 15hk. Prisskillnaden behöver inte vara stor alls på begmarknaden, om ens någon. 

 

Ja det vore det allra bästa med en något större motor, men insjön jag paddlar runt i har HK-begränsning så det är inte möjligt att kliva upp i motorstorlek tyvärr. 

 

1 timme sedan skrev jolag:

Har själv testat hydrofoil på gummijolle med 15 och 9,9hk, ger knappt märkbar skillnad i lyft

från låga farter. Däremot tappade jag ca 2 knop på topp, där bromsar hydrofoilen samt ger för mycket lyft så att båten överplanar.

 

Det enda som gett resultat är trimplan anpassade för gummijollar, finns mig veterligen inte att få tag på i Sverige så jag beställde dem via ebay från USA. Kanske inte den billigaste lösningen efter tull och moms men resultatet blev fantastiskt bra. Planar mkt tidigare och kan köra mkt långsammare utan att man faller ur plan. Rätt monterade bromsar de inget i högre farter. Ta en titt på länken, kanske du kan tillverka en kopia?

 

Annars kan en propeller med lägre stigning hjälpa till, högre varvtal vid planingströskeln innebär tillgång till mer motoreffekt, det i sin tur ännu högre varv o.s.v. Jag har exempel på jolle där vi med 9.9hk och 2pers kom upp i 7,5 knop, efter propellerbyte orkade den över planingströskeln och gjorde 14 knop. Tappade 1,5 på topp ensam men det spelade mindre roll i sammanhanget.

 

http://www.maximarine.com/products/lifters/index.html

 

Men som Mikael skriver, 9,9hk på 140kg 4m båt är inte så mycket. 15hk är nog den bästa vägen att gå.

 

 

Ok, som jag misstänkte, att det inte gör någon nämnvärd skillnad på så små motorer. Trimplan känns som ett så stort ingrepp på själva båten om det skulle vara så att inte det heller ger någon bra effekt för just min båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...