Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Vindruta

Volvo penta MD2, motorras

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag är ny medlem här men varit på sjön sedan tidigare. 

 

Min svärfar börjar bli gammal och orkar  inte mecka längre. Hans Volvo Penta MD2 mår inte så bra. Det verkar som att en av ventilernas stång har krökts och den behöver bytas. Jag gissar att kanske hålet blivit ovalt också?

 

Han har haft båten i saltvatten och den är då saltvattenkyld, vilket jag gissar inte är så skonsamt. Tydligen har någon tittat på maskinen och kanske då upptäckt att det ligger något i sumpen. Kan vara något som gått sönder i motorn som landat där nere, ingen aning?

 

Frågan är om det kan vara idé att göra andra saker när jag ändå river?

 

Vad brukar kostnaden för något liknande gå på?

 

Någon här som vill hjälpa mig vart jag ska börja?

 

Är det någon idé att ens försöka laga det här eller är det bättre att köpa en annan motor (beg.) och stoppa i?

 

Kanske bygga om så det blir en annan vattenkylning?

 

Tacksam för hjälp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att bygga om till sötvattenkylning på en så gammal motor är inte lönt om den sedan tidigare gått i saltvatten, skadan är redan skedd. Har till och med hört någon säga att skadorna rent av förvärras av att börja köra sötvatten/glykol i en gammal insaltad maskin. 

I övrigt vet jag inte vad som är värt att göra på din maskin. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag brukar påstå att man inte ska ge upp så lätt, det mesta kan fås att fungera, men i det här fallet hade jag nog vikt ner mig....

Mycket jobb och delar och antagligen ta hjälp av någon verkstad, och sen rostar den ändå sönder. Men du kan ju riva den och se vad du hittar. Gissar att när du hittar något i oljetråget säger du "aj som fan, det var inte bra"

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Krökta stötstänger, jag gissar att det är det som menas med ventilens stång, brukar bero på vatten i någon eller några cylindrar.

På en så gammal saltvattenkyl motor är det rosten som äter tätningsytan mellan cylinder och kylvattenkanal så att kylvattnet har fritt tillträde till cylindrarna.

krokiga stötstänger är första indikationen på detta, i värsta fall krokiga vevstakar, eller avslagna dylika.

 

Kolla på en ny kinesisk diesel tre eller fyra cylindrar, och du får en maskin med en mycket fin gång, för obetydligt mer pengar än vad en handlare vill ha för en likadan motor som du har nu.

 

🛠️

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Pentax:

Krökta stötstänger, jag gissar att det är det som menas med ventilens stång, brukar bero på vatten i någon eller några cylindrar.

På en så gammal saltvattenkyl motor är det rosten som äter tätningsytan mellan cylinder och kylvattenkanal så att kylvattnet har fritt tillträde till cylindrarna.

krokiga stötstänger är första indikationen på detta, i värsta fall krokiga vevstakar, eller avslagna dylika.

 

Kolla på en ny kinesisk diesel tre eller fyra cylindrar, och du får en maskin med en mycket fin gång, för obetydligt mer pengar än vad en handlare vill ha för en likadan motor som du har nu.

 

🛠️

Är det inte snarare vevstaken som kröks av vattenintrång? Stötstången bryr sig nog inte nämnvärt om det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det första jag (vi) tänkte var att lyfta ur maskinen och titta efter var det kan vara. Det låter troligt att det skulle vara en av stötstängerns som vikit sig och då är det en del jobb att få det att fungera igen. Speciellt om även en vevstake har gett med sig. Och vad ligger i sumpen?

 

Nästa steg var att titta efter en beg. motor som är i lite bättre skick men om den också är havskyld så packar den väl ihop ganska snart den också då.

 

Då kommer vi till ett tredje alternativ. Det var att hitta en beg. och samtidigt bygga så den blir sötvattenkyld men det verkar vara dyrt?

 

Hmm.. inte så lätt att hitta en bra lösning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det bör finnas gott om begagnade MD2:or där ute. 

https://www.blocket.se/goteborg/MD2B_med_backslag_80074694.htm?ca=11&w=3

https://www.blocket.se/goteborg/Volvo_Penta_Yanmar_Motorer_och_Reservdelar_78602678.htm?ca=11&w=3

bara för att påvisa några.

En sådan begagnad med sötvattenkylning sedan många år är troligen den enklaste lösningen, och den kan nog funka i massor av år. MD1-MD2-MD3 är mycket robusta motorer som knappast slits ut av att ha använts i svenska segelbåtar .

 

Annars har ju MD2 separata cylindertoppar, och lämnar man in en sådan till en erfaren motorrenoveringsfirma för att fixa ventilerna så lär det inte behöva kosta mer än några tusenlappar.

Jag har själv en MD1B i min lilla båt. Den är sötvattenkyld och är från 1973 och går som en klocka, även om körupplevelsen är väldigt nära den från en tändkulemotor......

Redigerad av Seawolf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan också finnas begagnade sötvattenkylningar, hör med båtskrotarna

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, en beg. sötvattenkyld motor är väl den bästa lösningen för honom i längden. Men det kostar en slant. Det bästa är om vi kan hitta allt beg. 

 

Att lämna in och renovera ena(?) cylindern är en bra lösning men snart hamnar vi väl där igen. Jag menar, saltvattenkyld motor som får packningarna uppätna och då har vi snart ett haveri. Eller så kanske det blir bra om vi lämnar in den här på "fullservice" så den får nya packningar och vevstake (?). Sedan köpa begagnad sötvattenkylning på skroten och montera?

 

Bilskrotar (bildelsdatabasen) kan jag men båtskrotar, hjälp mig gärna. 

 

Det verkar bli en del jobb...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...