Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
jajo

Solcellsladdning som går ner till noll trots en massa sol

Rekommendera Poster

Jag har sett att visningen på min MT5 går ner till noll emellanåt trots att batterikretsen inte är fulladdad. Solcellskretsen ligger på spänningar över 18 v så det finns kapacitet att ladda men ändå så visar laddningen noll. är det någon som har tips på vad det kan bero på. Bildserien är tagen vid samma tillfälle, en stund senare så gick laddningen igång igen.

Jag har en 100 w solcell fast monterad på taket och en 50 w som jag sätter upp på ett "RAM - fäste" när jag är ute. När det laddar som det ska ger det över sju ampere.

B-volt, ladd.jpg

Batterikrets.png

Ah.jpg

Laddning.jpg

SC-volt.jpg

Tecken.jpg

Temp.jpg

Type.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vid vilken batterispänning har du ställt in att den ska sluta trycka in mer?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

MPPT regulatorns viktigaste funktion är att den med jämna mellanrum ändrar belastningen av panelerna för att hitta optimal belastning. Det skulle kunna vara det som sker.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
28 minuter sedan skrev Caribic410:

Vid vilken batterispänning har du ställt in att den ska sluta trycka in mer?

Jag har nog inte ställt in något värde så det är säkert grundinställningen som gäller, kommer inte ihåg att det fanns någon möjlighet att ställa in något värde..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 minuter sedan skrev bhemac:

MPPT regulatorns viktigaste funktion är att den med jämna mellanrum ändrar belastningen av panelerna för att hitta optimal belastning. Det skulle kunna vara det som sker.

Hur kan man se det, indikeras detta på något sätt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev jajo:

Hur kan man se det, indikeras detta på något sätt?

Bara att strömmen går ner under några sekunder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev bhemac:

Bara att strömmen går ner under några sekunder.

Strömmen går ned längre än så, jag har inte kollat hur länge men längre än några sekunder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

På dina bilder 6-8 kan du trycka in set-knappen och göra egna inställningar, se i manualen.

 

Att laddningen upphör, går ned till noll, trots massvis med solsken beror ju annars på att batteriet är fulladdat och inte kan ta emot mer. Slå på någonting som drar mycket ström en stund så ser du vad som händer. Ett kylskåp är ju en sådan belastning som går i vila en stund för att sedan dra igång kompressorn och förbruka ström, som solcellsregulatorn vill kompensera.

 

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

På dina bilder 6-8 kan du trycka in set-knappen och göra egna inställningar, se i manualen.

 

Att laddningen upphör, går ned till noll, trots massvis med solsken beror ju annars på att batteriet är fulladdat och inte kan ta emot mer. Slå på någonting som drar mycket ström en stund så ser du vad som händer. Ett kylskåp är ju en sådan belastning som går i vila en stund för att sedan dra igång kompressorn och förbruka ström, som solcellsregulatorn vill kompensera.

 

Spänningen på batterikretssidan har varit nere på 12,6 v och kylskåpet har gått, tror även att jag spolat vatten så att färskvattenpumpen har gått - ända så har inte laddningen gått igång.

 

Finns det någon inställning med någon timer, jag har för mig att det var någon timerinställning bland alla inställningsmöjligheter... kan den påverka?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns en timer som kan stänga av lastutgången x timmar efter solnedgång, den har jag aldrig använt, men den skall inte påverka detta.

 

Det sägs att man skall koppla batteriet till regulatorn först, innan solcellspanelen kopplas in, att om man gör tvärtom skall den inte starta, jag har visserligen aldrig märkt av detta, men kan vara värt att prova att koppla ur vid anslutningarna och koppla in i rätt ordning. Detta kan ju iofs bero på vilken solcellsregulator du har... en Tracer?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är en Tracer som jag har, jag har provat att ta ur sladdarna men jag har inte heller märkt av att det skulle vara någon skillnad. Det som är märkligt är att laddningen kan vara noll för att sedan komma igång igen efter en stund.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Status på förbrukningsbatterierna?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
40 minuter sedan skrev Alicia1:

Status på förbrukningsbatterierna?

Det är två st Bosch 180 Ah, förbrukningsbatterier, som är köpta inför säsongen 16

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
‎2018‎-‎07‎-‎16 vid 19:35 skrev jajo:

Det är en Tracer som jag har, jag har provat att ta ur sladdarna men jag har inte heller märkt av att det skulle vara någon skillnad. Det som är märkligt är att laddningen kan vara noll för att sedan komma igång igen efter en stund.

Jag gissar ändock fortfarande att batteribanken blir fulladdad, då tar den inte emot mer ström, sedan har kylskåpet eller annan förbrukare varit igång, regulatorn känner av en effektförlust och laddar på en stund igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
52 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Jag gissar ändock fortfarande att batteribanken blir fulladdad, då tar den inte emot mer ström, sedan har kylskåpet eller annan förbrukare varit igång, regulatorn känner av en effektförlust och laddar på en stund igen.

Spänningen på batterikretsen låg på 12,6 volt så jag tycker att det borde finnas utrymme för att trycka in lite mera ström i batterierna

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
50 minuter sedan skrev jajo:

Spänningen på batterikretsen låg på 12,6 volt så jag tycker att det borde finnas utrymme för att trycka in lite mera ström i batterierna

Har du mätt med voltmeter/multimeter, med färska interna batterier*, över direkt över polerna på din batteribank? eller har du förlitat dig på värdet som MT-5 visar?

 

* Vi diskuterade det i annan tråd för ett par veckor sedan att multimetrar med dåliga interna batteri kan visa fel värden.

Sedan tycker jag att MT-5 inte hänger med riktigt i svängarna, jag har en NASA BM-1 placerad bredvid men MT-1 och dessa kan divergera en hel del. Och en multimeter kopplad i ett eluttag i samma krets, ger en eller två tiondelar högre spänning. Eller så är det möjligen så att BM-1 är litet långsammare och beräknar någon slags medelvärde över tid...?

 

(I mitt fall är det skit samma, då min batteribank dagtid är toppladdad, kvälls och nattetid brukar kapaciteten vara omkring 95% enligt BM-1 och en halv stapel enligt MT-5.)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Har du mätt med voltmeter/multimeter, med färska interna batterier*, över direkt över polerna på din batteribank? eller har du förlitat dig på värdet som MT-5 visar?

 

* Vi diskuterade det i annan tråd för ett par veckor sedan att multimetrar med dåliga interna batteri kan visa fel värden.

Sedan tycker jag att MT-5 inte hänger med riktigt i svängarna, jag har en NASA BM-1 placerad bredvid men MT-1 och dessa kan divergera en hel del. Och en multimeter kopplad i ett eluttag i samma krets, ger en eller två tiondelar högre spänning. Eller så är det möjligen så att BM-1 är litet långsammare och beräknar någon slags medelvärde över tid...?

 

(I mitt fall är det skit samma, då min batteribank dagtid är toppladdad, kvälls och nattetid brukar kapaciteten vara omkring 95% enligt BM-1 och en halv stapel enligt MT-5.)

Jag har kollat med multimeter och det skiljer någon tiondel mellan MT5:an och multimetern så det är inga stora skillnader.

Är det inte någon tempsensor som kan ställa till det och i så fall hur märks/syns det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev jajo:

Är det inte någon tempsensor som kan ställa till det och i så fall hur märks/syns det?

Det funderar jag också på. Har du ingen extern senor så sitter den i regulatorn.

Hur ofta sker detta och hur länge är laddningen borta?

Teoretiskt kan det vara ett värmerelaterat problem i elektroniken. Man kan ju prova att hänga dit en kylfläkt eller så väntar man så fixar SMHI kylan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 timmar sedan skrev bhemac:

Det funderar jag också på. Har du ingen extern senor så sitter den i regulatorn.

Hur ofta sker detta och hur länge är laddningen borta?

Teoretiskt kan det vara ett värmerelaterat problem i elektroniken. Man kan ju prova att hänga dit en kylfläkt eller så väntar man så fixar SMHI kylan.

Jag har ingen extern sensor, tänkte på om det var någon inbyggd. Jag har funderat ett varv till och bortfallet av laddning har även skett när det inte borde vara några tempproblem. Jag har inte monterat MT5:an synligt. MT5:an sitter vid batterierna så jag kan inte påstå att jag har koll på laddningen hela tiden men känslan är att laddningen är borta över 30 min.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Den går att ställa ställa in mellan 10Ah-900Ah och displayen visar 360Ah vilket torde vara korrekt, 2x180Ah=360Ah.

 

Du har soc på 54% och laddning slår ifrån, det låter väl bra nära som att ena batteriet är fullt och det andra dött, felkopplat eller inte inkopplat.

Redigerad av Fyrkrafs
sTavfle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
28 minuter sedan skrev Fyrkrafs:

Den går att ställa ställa in mellan 10Ah-900Ah och displayen visar 360Ah vilket torde vara korrekt, 2x180Ah=360Ah.

 

Du har soc på 54% och laddning slår ifrån, det låter väl bra nära som att ena batteriet är fullt och det andra dött, felkopplat eller inte inkopplat.

Jag har kopplat laddningen av förbrukarkretsen med plus till ena batteriet och minus till det andra från regulatorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev jajo:

Jag har kopplat laddningen av förbrukarkretsen med plus till ena batteriet och minus till det andra från regulatorn.

I serie alltså...?

Har du två 6voltsbatterier då som tillsamans ger 12volt?

Annars har du ett 24 voltsystem om du har två 12 voltsbatterier i serie.

 

Om inte batterierna har en inbördes förbindelse mellan den andra plus och minuspolen lär du ju inte få någon laddning över huvud taget.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

I serie alltså...?

Har du två 6voltsbatterier då som tillsamans ger 12volt?

Annars har du ett 24 voltsystem ocm du har två 12 voltsbatterier i serie.

Batterierna är parallellkopplade, 12 volts batterier.

Laddningen från regulatorn går plus till det ena batteriet och minus till det andra batteriet. Har för mig att jag läst att det var bäst att koppla på det sättet....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
4 minuter sedan skrev jajo:

Batterierna är parallellkopplade, 12 volts batterier.

Laddningen från regulatorn går plus till det ena batteriet och minus till det andra batteriet. Har för mig att jag läst att det var bäst att koppla på det sättet....

Elektrisk spelar ju det ingen roll var i primärplus eller primärminus var du kopplar in regulatorn i ett parallellt system, förutsatt att batterierna fysiskt står nära varnandra.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Elektrisk spelar ju det ingen roll var i primärplus eller primärminus var du kopplar in regulatorn i ett parallellt system, förutsatt att batterierna fysiskt står nära varnandra.

Dom står "ovanpå" varandra, det ena står i en nedsänkt batterilåda och det andra står på locket till lådan så dom står ganska nära...

Jag har för mig att jag läst att det skulle vara bättre för batterierna att koppla laddningen på det sättet

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle koppla in ett batteri i taget och mäta vid max belastning så vet du om båda batterierna är friska eller ej. Även om båda håller nominell spänning obelastad säger inte så mycket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev jajo:

Dom står "ovanpå" varandra, det ena står i en nedsänkt batterilåda och det andra står på locket till lådan så dom står ganska nära...

Jag har för mig att jag läst att det skulle vara bättre för batterierna att koppla laddningen på det sättet

Kablarna som förbinder batterierna med varandra är väl tjocka och anslutningarna, polskorna*, är väl rena och fina,. fria från oxid?

* Pol-skorna alltså, inte polens kvinnliga medborgare, även om dom kan vara rena och fina, liksom oxidfria, var det inte dessa jag avsåg! (för att nu inte riskera att hängas ut på metoo...)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
32 minuter sedan skrev Fyrkrafs:

Jag skulle koppla in ett batteri i taget och mäta vid max belastning så vet du om båda batterierna är friska eller ej. Även om båda håller nominell spänning obelastad säger inte så mycket.

Just det!

Fulladdade dåliga batterier ger ibland hyfsad bra spänning, men ingen ström...

Och det är aldrig bra att parallellkoppla ett bra batteri med ett dåligt, man får inte två halvbra, utan två dåliga... (sedan vet jag att det finns divergerande åsikter i detta ämne).

Batterier skall ju helst spänningsmätas under belastning, då får man en bättre uppfattning om dess kondition.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev jajo:

Jag har för mig att jag läst att det skulle vara bättre för batterierna att koppla laddningen på det sättet

Ja det är riktigt, framförallt vid stora strömmar. Men inget avgörande.

--

Hur kan kan något av TS batterier vara dött, laddningen ger 13,0V och strömmen 0Ah.

Mät strömmen tex med en tångamperemeter från regulatorn och till resp batteri.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Batterierna köptes inför säsongen 2016, det är två Bosch 180Ah blybatteri så de borde ju vara samma status på batterierna

16 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Kablarna som förbinder batterierna med varandra är väl tjocka och anslutningarna, polskorna*, är väl rena och fina,. fria från oxid?

* Pol-skorna alltså, inte polens kvinnliga medborgare, även om dom kan vara rena och fina, liksom oxidfria, var det inte dessa jag avsåg! (för att nu inte riskera att hängas ut på metoo...)

Kablarna är rejäla batterikablar, vet inte arean. Polskorna är av enklare modell (det ser lite lattjo ut när man skriver polskorna - kan bli syftningsfel) jag har nya ligger från Skylermarks (inte från Polen)som ska monteras.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...