Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
gladius

Skena till självslående fock

Rekommendera Poster

Halloj!

Jag har en Albin Vega. Funderar på att montera självslående fock. Det är så jobbigt att slå med en stor genua i kryssen.

Jag kappseglar inte! Tar mig fram utan stress och föredrar enkelhet och komfort före fart och trimmningsmöjligheter. Vegaklubben är en stor källa av kunskap och tips/tricks ihopsamlat under nästan 50 år. I ett tekniskt tips från 1981 så beskriver en Vegaseglare hur han monterade en rak skena framför masten tillsammans med en skräddarsydd själslående fock. Arrangemanget fungerade utmärkt enligt författaren till tekniska tipset och han seglade enligt egen utsago  också jämnt med en kompis Shipman 28 med stor genua!!

Nu till min fråga: Enligt uppgifter jag hittar om skenor till själslående fockar så ska de vara krökta och ha en radie av ca 95% av avståndet mellan mast och förtag.

Varför det?

Jag antar att den självslående focken hamnar i ytterläget av skenan och då kan den väl lika gärna vara rak!

Om den Vegaseglare som monterade en själslående fock 1981 med rak skena fick allt att fungera så bra att Vegaklubben t.om tog in detta som ett tekniskt tips, då borde det väl kunna fungera lika bra för mig 2018. Om en rak skena skulle fungera på en Vega sparar jag mycket pengar. Eller missar jag något väsentligt?

 

Ser med spänning fram emot alla kloka och bra synpunkter som man får i detta forum.

Med vänlig hälsning Thomas Svärd

 

PS Om jag monterar själslående fock kommer jag starkt också att överväga att investera i en rullgennacker monterat på mitt befintlliga peke DS

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hej - jag har en del erfarenhet från självslående fockar. Dels från en Safir, som ju är ritad med självslående och därmed har ett stort storsegel, dels min egen Dixie 27 som hade eftermonterad fockskena.

 

Jag har också i min barndom seglat mycket Vega. 

 

Om vi börjar med det tekniska. 

Du vill ha en krökt skena eftersom du INTE bara vill segla med seglet i ändlägen, utan kunna dra in seglet på skenan något vid kryss, och släppa ut den när du seglar en öppen bog. Därför är också en lång skena att föredra. Det är som du skriver otroligt smidigt på kryssen. På Safiren funkar det fantastiskt. 

 

Erfarenhet då... tja... jag tog bort min skena. Min båt behöver ytan och överlappet man får från ett större segel för annars flyttar den inte på sig. Med fartminskningen kom också avdriften. Och - även om man inte kappseglar är det ju skoj att faktiskt komma framåt när man kryssar? Så; därför blir det oftast genua, om det inte blåser hårt, då blir det traditionell kryssfock som skotas på rufftaket i utväxlade suggor i stället för skenor. 

 

Vega har lite samma behov av stort försegel som min Dixie 27 för att göra fart genom vattnet. Tyvärr. Och han som seglade lika med en Shipman 28... jag kan berätta om hur otroligt många båtar jag seglat om och ifrån på semestern, men det beror snarare på de andra än på mig, tyvärr. 

Redigerad av Peter_K
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Peter_K:

Du vill ha en krökt skena eftersom du INTE bara vill segla med seglet i ändlägen, utan kunna dra in seglet på skenan något vid kryss, och släppa ut den när du seglar en öppen bog.


Fast nu är det kappseglaren i dig som talar igen. TS skriver ju att han prioriterar enkelhet och smidighet framför fart och trimning, så då lär han inte springa fram på fördäck för att justera skenans ändlägen (nåt jag själv heller aldrig gjort, till viss del för att styrbords ändlägesstopp är trasig).

Rak kommer att funka, men inte lika bra som en böjd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
31 minuter sedan skrev raol:


Fast nu är det kappseglaren i dig som talar igen. TS skriver ju att han prioriterar enkelhet och smidighet framför fart och trimning, så då lär han inte springa fram på fördäck för att justera skenans ändlägen (nåt jag själv heller aldrig gjort, till viss del för att styrbords ändlägesstopp är trasig).

Rak kommer att funka, men inte lika bra som en böjd.

Vanligtvis justerar man ändlägena med en lina från sittbrunnen, inte med flyttbara stopp, så det är väldigt smidigt. 

 

Det handlar inte alls om kappseglaren i mig. Det handlar om att det kostar 15-20 kkr att göra detta, och att man får bättre resultat för en mindre peng med en vanlig, traditionell kryssfock på den här typen av båt, och TS riskerar att lägga mycket pengar och bli besviken.

 

Man får en båt som stampar, inte orkar genom vågorna, om man seglar med för lite segel. Din båt, raol, är ritad för att kunna seglas med så litet försegel, och där finns inte problemet. 

 

Att skota en vanlig kryssfock är sällan ett problem, inte alls samma ansträngning som en bänglig genua. Och monterar man inre skotpunkter för detta blir kryssvinklarna helt OK. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har bara erfarenhet från svängd och vinklad skena (som ett cirkelsegment med förstaget som centrumlinje) på en Maxi Magic, och det funkade bra.

Med rak skena kommer väl rent geometriskt skotningens 'hårdhet' att variera beroende på var blocket/skotvagnen befinner sig i förhållande till ändlägena? Dvs om jag skotar hårt kommer vagnen inte att nå ändläget eftersom skotpunkten på skenan då kommer längre o längre bortåt. Det är då bara skotets o seglets elasticitet som begränsar hur långt ut på skenan vagnen hamnar.

Så fick jag förklarat för mig att det funkade av en seglare med rak skena.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Larsakelarsson:

Jag har bara erfarenhet från svängd och vinklad skena (som ett cirkelsegment med förstaget som centrumlinje) på en Maxi Magic, och det funkade bra.

Med rak skena kommer väl rent geometriskt skotningens 'hårdhet' att variera beroende på var blocket/skotvagnen befinner sig i förhållande till ändlägena? Dvs om jag skotar hårt kommer vagnen inte att nå ändläget eftersom skotpunkten på skenan då kommer längre o längre bortåt. Det är då bara skotets o seglets elasticitet som begränsar hur långt ut på skenan vagnen hamnar.

Så fick jag förklarat för mig att det funkade av en seglare med rak skena.

 

En rak skena borde väl då fungera bättre än en krökt? I alla fall om man inte vill hålla på och justera ändlägena. Jag tänker mig att en Vega inte har så stor nytta av att fintrimma skotvinkeln. Att få focken innanför främre undervanten torde bara det räcka bra.

 

Så här skrev författaren av Vega tekniska tips nr 81, 1981:

".... Jag seglade i somras med en god vän - van tävlingsseglare - en sträcka på 18 M i vind 5 - 7 m/s, huvudsakligen kryss och halv vind. Endast 30 m skilde båtarna vid målet. Jag och min hustru hade det bekvämt. Någon gång emellanåt drog jag in eller släppte på skotet utan större kraft, medan vännen och hans hustru i Shipman arbetade ihärdigt med sin genua vid varje slag."

 

Peter_K kanske trots allt har rätt, bättre att investera i något annat som ger mer valuta för pengarna.

 

Tack för alla svar och synpunkter.

 

Med vänlig hälsning Thomas S

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

Under min semester har jag nu kollat in en mängd segelbåtar med självslående fock i många olika gästhamnar. Jag har bara sett en enda segelbåt där skotvagnens läge gick att justera. Detta betyder så vitt jag kan förstå att alla andra med självslående fock alltid seglar med skotvagnen i det ena eller andra ytterläget. Om man inte har större krav än så, antar jag att en rak skena fungerar precis lika bra som en krökt och därmed kan man spara många tusenlappar som man kan köpa något annat roligt för :-)

 

Med vänlig hälsning Thomas S

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När du ändå gör dig besvär och pengar på självskotskena så ta en böjd. Det är bättre. Full nytta av en sådan fock får du med en Vertech från Lundh sails. Den har betydligt större yta upptill än en vanlig fock. Men den kräver rullsystem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Måste man ha skotskena?
Någon skrev att man kunde lösa det med fasta skotpunkter på relingen men jag fattar inte hur...

Vi pratar en gammal Vega....

Redigerad av steffo100

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev steffo100:

Måste man ha skotskena?
Någon skrev att man kunde lösa det med fasta skotpunkter på relingen men jag fattar inte hur...

Vi pratar en gammal Vega....

Inte jag heller. 

Vem skrev så..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stod att läsa i annat forum men jag läste nog fel - man la till "skota på traditionellt vis" och då inte självslående..

Hur svårt och dyrt är det att montera en billig skotskena på en vega?

Känns svårt som nybörjare att göra en sådan manöver..

 

Alternativt - vad kostar det att sy om en genua till att passa en furlex-rulle och skippa självslående?

(fast självslående känns bra då jag seglar ensam)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev steffo100:

Stod att läsa i annat forum men jag läste nog fel - man la till "skota på traditionellt vis" och då inte självslående..

Hur svårt och dyrt är det att montera en billig skotskena på en vega?

Känns svårt som nybörjare att göra en sådan manöver..

 

Alternativt - vad kostar det att sy om en genua till att passa en furlex-rulle och skippa självslående?

(fast självslående känns bra då jag seglar ensam)

 

 

Om du har läst vad jag svarade dig i den andra tråden så kanske det klarnar lite eller?

Sedan kan du inte ha en självslående med en genua, för att ett självslående försegel ska fungera får det inte gå akter om masten och en Vega har ju en rigg där genuan är större än storseglet, alltså tappar du för mycket kraft för att båten ska segla med nån större fart.

 

 

Redigerad av pseudonym

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Nej det är inte klart - ibland läser jag man kan ha skotpunkter på relingen (jag fattade nog fel)

Ibland tror jag man kan segla med självslående fock med Genua (bakom masten) 

Jag fattar inte bra hur det funkar.

Jag e helt nybörjare.

Måste jag ha skotskena? - jag har ingen och kan jag installera en själv?

- Det är svårt att vara helt nybörjare....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
32 minuter sedan skrev steffo100:

Hej,

Nej det är inte klart - ibland läser jag man kan ha skotpunkter på relingen (jag fattade nog fel)

Ibland tror jag man kan segla med självslående fock med Genua (bakom masten) 

Jag fattar inte bra hur det funkar.

Jag e helt nybörjare.

Måste jag ha skotskena? - jag har ingen och kan jag installera en själv?

- Det är svårt att vara helt nybörjare....

Ibland sätter man skotpunkter på relingen när man har ett självslående segel och kör med dubbla skot för att få bättre kontroll på seglets form när det blåser mer akterifrån, och då skotar man seglet som ett ”vanligt” segel. Dvs, det är inte i stället för självslående skenan, utan ett komplement till. 

 

Om du läser vad jag skrev om Vega och självslående längre upp så behöver Vega ett stort försegel för att fungera, något som Pseudonym också skriver. 

 

Du kan inte segla med självslående genua - ingen annan fattar heller hur det skulle funka, eftersom det inte gör det. 

Redigerad av Peter_K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man har skotskenan rejält böjd åt fel håll skulle man teoretiskt kunna ha självslående genua. Fast bra blir det knappast.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
57 minuter sedan skrev olag:

Om man har skotskenan rejält böjd åt fel håll skulle man teoretiskt kunna ha självslående genua. Fast bra blir det knappast.

Hur får du genuan att stanna kvar i ändlägena då..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kryssar ;)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev olag:

Man kryssar ;)

 

Eeeeh... va?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...