Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Toder

Utombordare som sotar?

Rekommendera Poster

Har lite problem med min 1982 Johnson 50hk som sotar, kör med 2% olja OKQ8 outboard 

varför kan den sota så här mycket? Vet inte om jag vågar gå ner på blandningen till 1% då jag inte hittar inte någon stadig info om vilken blandning det ska vara på denna motor. Någon som har koll? 

F8E04112-66CD-4999-8298-3C8B79C97197.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur lång tid har det tagit att få så sotigt? Kör du mycket på låg fart, det ger gärna sämre förbränning. Blanda INTE in lägre procent olja! 

Kolla om stiften är sotiga. Är det rätt stift enligt spec. Gör ren eller byt till nya.

Om motorn går bra för övrigt är det bara att göra rent med en trasa och åka vidare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, verkstadshandboken (boatinfo.no) föreskriver också 2% enligt den saxade bilden nedan.
Överdrivet sotande kan bero på att motorn går för kall, skulle nog kollat termostaten.


Tips: Alkylatbensin sotar nästan inte alls jämfört med vanlig 95-oktan.
[Den är visserligen rejält dyr om man köper den i dunkar, men på vissa mackar finns den på pump (se karta). Finns nog bara ren 4-takts alkylatbensin på pump som du sen behöver blanda till 2%  lämplig  tvåtaktsolja.]

 

johnson.procent.olja.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-07-16 vid 12:05 skrev Thomas-1:

Ja, verkstadshandboken (boatinfo.no) föreskriver också 2% enligt den saxade bilden nedan.
Överdrivet sotande kan bero på att motorn går för kall, skulle nog kollat termostaten.


Tips: Alkylatbensin sotar nästan inte alls jämfört med vanlig 95-oktan.
[Den är visserligen rejält dyr om man köper den i dunkar, men på vissa mackar finns den på pump (se karta). Finns nog bara ren 4-takts alkylatbensin på pump som du sen behöver blanda till 2%  lämplig  tvåtaktsolja.]

 

johnson.procent.olja.png

 

Har precis bytt termostaten och impeller, termostaten va helt slut, ramlade fram i smådelar när jag tog lös den. Men den sotar något kopiöst, tempen känns som den ligger ganska bra, när man känner på motorblocket efter körning en stund så är det varmt men inte för varmt, man kan hålla fingrarna på en stund, skulle gissa runt 65-80 grader.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla att tändningens arm följer med när du gasar på reglaget. Om du har möjlighet, kolla också att tändningen står rätt... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det inte så att en viss del av avgaserna skall gå den vägen men majoriteten ner i rigg och ut genom proppen? Hur ser det ut med korrosion/packningar/stopp ner mot riggen? Kan ju vara så att avgaserna tar ”fel väg”. Jag vill minnas att detta är styrt med bläck via avgasplåten. Är den i skick?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-07-18 vid 19:36 skrev ziggemannen:

Är det inte så att en viss del av avgaserna skall gå den vägen men majoriteten ner i rigg och ut genom proppen? Hur ser det ut med korrosion/packningar/stopp ner mot riggen? Kan ju vara så att avgaserna tar ”fel väg”. Jag vill minnas att detta är styrt med bläck via avgasplåten. Är den i skick?

Bra fråga, skulle kanske ha tagit en titt där och kikat, funderar också på om jag ska riva lös förgasarna först och rengöra, kan ju vara problem med lite igensatta munstycken som gör att den får för lite luft därav går sotigt, eller tänker jag helt fel nu?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingensatta munstycken gör att den får för lite bensin. Har du kollat tändningen än?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Mange249:

Ingensatta munstycken gör att den får för lite bensin. Har du kollat tändningen än?

Nej inte hunnit, försöker klura ut hur man gör också haha, bara haft båt sen i augusti förra året, och mest skruvat skoter förut

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad jag kan se på bilderna så går din motor fett dvs överskott på bränsle eller underskott på luft.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag fick iallafall bogseras hem igår, motorn började vandra i varv igen, rev förgasarna idag och rengjorde, märkte även en sak, när jag släppte ner gasen till neutral så stannade tändningen runt 1–2cm från stoppet, sträckte gasvajern nu och då går den tillbaks som den ska, angående vandrandet på varven så har jag ny provat bytt slang till soppan, den tappade tryck förut när man stod still en stund, så jag misstänker tjuvluft från soppa slangen, om det kan göra att den helt plötsligt börjar vandra i varv upp och ner. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...