Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
IngemarE

Toastol med normalstor sits ?

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Tänker på sikt byta ut toan, eller åtminstone skålen, på nuvarande eltoa. Funkar visserligen bra men den är så liten att man nästan måste flytta sig mellan 1 och 2.....

 

Men mått och benämningar är förvirrande i båtkataloger. Stor sits är ibland bara stor i jämförelse med en syltburk och hur vet man om modellen är någorlunda som en hemmatoasits om inga ritningar finns att ladda ner ?  Jag är hänvisad till postorder då inget finns att titta på i närheten.

 

Någon med tips ?  Fina funktioner är av mindre vikt då jag har en egen styrenhet. Men modell med separat spolpump alt. för tryckvattenanslutning är att föredra. Inte heller nackdel om den inte är högre än normalhög. Men som sagt - stor holk.

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hehehe, krappar du så mycket att du fyller skålen o måste resa dig för att inte få rövkänning :)

 

Vad har du för skitholk idag?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja, eftersom det visst är väsentligt så är anledningen till att byta från "syltburk" till mer normalstor i grunden medicinsk och inte speciellt lustig. Så nog om det.

 

Osäker på modellen, men det kan vara en Jabsco med separat pump, 15 år gammal.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tänkte att jag skulle bjuda dig på en bild på den stora toaletten jag sålde, en bild tillsammans med en tumstock. Som tack för hjälpen med noterna. Men den bilden ligger nog i min laptop. Återkommer med den.

Men i nuvarande båt statt det en Jabaco/Par Tvist n' Lock med den stora skålen. Den byttes omgående mot en eltoalett med mindre skål, av utrymmesskäl, nu är det mer plats att svänga runt röva inne på toan.

 

Jag fann att mina mått och de måtten som finns på Hjertmans hemsida inte stämmer, eller det är så här, att Jabscos mått på skissen anger hela toalettens totala djup, från bakersta rörkröken för spolningen till framkant av stittringen, liksom den totala bredden inklusive pumpen.

 

Ett förslag är att du skär ut en mall av papp, en mall av den stora sittringen, jag återkommer med måtten, och testar hur det blir inne på din toalett. Det är lätt att låta lura sig, den stora toan brukar heta "Comfort" och den är ju bekvämare att sitta på, ja alltså beroende på storleken på stora sätesmuskel, gluteus maximus, rumpan, ändan, stjärten, röva, kärt barn har ju som bekant många namn... Men med den större toan blir ju svängrummet mer begränsat som sagts.

 

Sedan är det ju aldrig fel med eltoalett, men den diskussionen skall vi kanske ta i en annan tråd.

 

Jag sålde f.ö min comforttoalett i våras på Blocket, en kille från Kungälv ville eliminera kungligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eltoa är det, har alltid varit och kommer förbli. Så den diskussionen lämnar vi 😉

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag köpte nuvarande båt så låg den i Långedrag och jag pendlade en del dit. När det blev stopp i den gamla toan så var det lite panik så jag åkte in till Seasea och köpte en Dometic Masterflush 7160. Eltoa med plats för en riktig karl. Eftersom den var delbar och vridbar så var den lätt att installera. Det var lite bråttom. Jag är nöjd, lite högljudd men min båtgranne säger sig inte höra den.

Har man tryckvattenpump för sjövatten så köp varianten för tryckvatten, den är tystare och man kan spola snålare.

 

Men, idag skulle jag sätta in en urinseparerande mulltoa. Det är en så enormt mycket bättre lösning. Kolla det, många husbilar har det, jag har pratat med flera och alla är supernöjda.

Mitt problem var att för att få plats så behövde jag bygga om och den tiden fanns inte. Med facit i hand så skulle jag köpt en Separett och surrat den vid maststöttan tills jag hade få tid att bygga om.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev IngemarE:

Nja, eftersom det visst är väsentligt så är anledningen till att byta från "syltburk" till mer normalstor i grunden medicinsk och inte speciellt lustig. Så nog om det.

 

Sorry Ingemar, men det var inte meningen att klanka ner, men tyvärr lätt det lite komiskt i det första inlägg. Medicinska skäl är naturligtvis inte kul.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok!

Men om det är till någon hjälp ser du min Jabsco/Par Comfort med måttband (inte tumstock) nedan.

P1010803 kopia2.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för måttet.

 

Har mätt min nu, och sitsen är endast 32cm bred (yttermått) och cirkelrund. Definitivt en "kompakt"-modell, alltså. Finns någon dm utrymme runtom, så en normalstor toa borde få plats.

Ser att den Jabsco "standard" som säljs nu har 38cm bred sits - om nu måttritningarna stämmer....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev IngemarE:

Tack för måttet.

 

Har mätt min nu, och sitsen är endast 32cm bred (yttermått) och cirkelrund. Definitivt en "kompakt"-modell, alltså. Finns någon dm utrymme runtom, så en normalstor toa borde få plats.

Ser att den Jabsco "standard" som säljs nu har 38cm bred sits - om nu måttritningarna stämmer....

Den finns bara i två modeller, compact och comfort.

Jag lyckades aldrig förstå måtten i måttskissen.

Kan ju försås tänkas att min stol inte hade originalsitsen.

Mät på plats i butiken, och om du köper på postorder, be säljaren mäta då måtten på skissen tål att ifrågasättas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Egentligen så är väl också djupet i skålen viktigt, tycker dom flesta är väldigt grunda. Så även våran.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här är måttskissen på min - den stämmer

 

Dometic Masterflush 7160.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi är nöjda med en Air Head mulltoa med normalsits och bra sitthöjd (finns två storlekar på sits) Samt man slipper pumpa. Kolla måtten den kanske får plats.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Inte en chans att den får plats. Dessutom är det en vanlig eltoa jag är ute efter, då jag inte tänker bygga om så mycket i båten.

 

Har f.ö. nu beställt en Jabsco med stor (normal) skål, så får vi se.

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter ett par svettiga timmar i en alltför solig båt är den nya stolen på plats. Tog bara en vecka (!) för PostNord att få hit den....med Företagspaket 👎. Bytte inte spolpumpen, då den jag har var nästan identisk.

Fick som synes plats utan problem, men jag behövde justera in så den fick rätt höjd. Min båt har nämligen en alldeles för hög "sockel" som gör att toan blir högre än den högsta handikapptoa, även om stolen är av den lägre sorten. Står därför inte på durken i min version som i original utan i en "underdurk" på alu-vinkeljärn strax under.

 

Körde också med den gamla logiken, med automatiklägen för hel- och halvspolning m.m. (hembygge). Väldigt smidigt när man har gäster ombord som är ovana vid en båttoa.

 

Konstaterade också att  kvarnpumpen på Jabscon är mycket tystare än min gamla eltoa. Dessutom var den gamla mycket smäckigare, och en slang kröp t.o.m. av samt en plastnippel sprack vid demonteringen, så den var nog dags att byta.

 

Sitsen på Jabscon (med "normal skål" alltså, inte den vanligare "compact") är nära nog identisk med en hemtoa, så det var precis som önskat.

 

Tack för alla mått, tips och idéer.

 

NyToa1.jpg.e1286c8d7352941862265b2677063d9c.jpgNyToa2.jpg.c4a4c244349ead5020aaa5219a5e4cd2.jpg

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...