Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Siefvert

Mercruiser 4,3 MPI hamnar i ”Nödläge”

Rekommendera Poster

Tjoho!

Min nyinköpta Ryds 23 WA 2005 trilskas rätt så rejält;

När jag gasar upp till ca 2000 rpm så börjar motorns varningssummer att tjuta och motorn går i ”nödläge”, dvs den går bara på tomgång.

Temperaturmätare och oljetrycksmätare visar normala värden.

Systemet varnar för oljetryck, vattentemp/tryck och drevolja. Jag har bytt givarna till vattentemp och tryck utan framgång. Drevoljenivån är ok och givaren ger utslag när vi mäter på den, dvs när vi rör på flottören. Den verkar ju alltså funka som den ska.

Jag bytte även impeller, den gamla var bra. När jag hade loss vattenpumpen så öppnade jag sjövattenintaget, och vattnet forsade in. Dvs inget stopp i systemet. Limpor och knän blir också kalla när motorn går, vilket borde bekräfta att det inte är stopp någonstans.

 

Har någon av er varit med om något liknande? Kan man koppla förbi det här j#≠§la varningssystemet på nåt vis?

Konstaterade att jag har låg spänning på förbrukningsbatteriet, men det borde väl inte orsaka sådana här problem?

 

Med en vecka kvar på semestern så är jag lagom desperat och tar till mej vilket tokigt tips som helst!😃

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har liknande bekymmer, dock så piper min korta stunder ofta i samband med att båten guppar, reser sig vid gaspådrag, svallvågor, eller liknande.

 

Då oljetryck är bra och temp rätt så känns det som att det bara är drevoljebehållaren kvar.

 

Jag har inte testat men borde man inte kunna koppla bort drevoljebehållaren, (ev bygla denna vid behov).

 Då kan man utesluta att den spökar. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Också ett långskott.För två år sen fick jag ett sådant larm,tomgång och konstant pip .Alla mätare visade normala värden så jag stängde av motorn och kollade oljenivån.Stickan visade att nivån låg på nedersta markering.Förvånande då jag aldrig behövt fylla på under säsongen tidigare.Fyllde upp,startade och maskinen gick normalt resten av säsongen.I ärlighetens namn vet jag inte om det var detta som avhjälpte felet?Jag misstänker att du redan kollat oljenivån men jag tänkte att det kan vara ett halmstrå iallafall //Thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min olja visar nedre delen av ok markeringen.

 

Jag trodde den larmade på lågt oljetryck, men det kanske är så att det är både tryck och nivågivare, då min piper när det guppar så skulle det kunna vara felet.

 

Testar och återkommer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oljetrycksgivaren kan vara boven i mitt drama. Men jag hittar den inte ens!

Någon som vet exakt var den sitter på denna motor? Själv gissar jag att den sitter långt bak på blocket på babordssida, men där är så trångt att man inte ens får in handen...🤬

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Babord ganska långt akteröver med 2eller 3 givare på samma anslutning.Det är nog speglar eller mobilfilmning som gäller då?Snart kommer det nog svar här från en riktig mekaniker hoppas jag//Thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-07-15 vid 23:17 skrev Lawner:

Min olja visar nedre delen av ok markeringen.

 

Jag trodde den larmade på lågt oljetryck, men det kanske är så att det är både tryck och nivågivare, då min piper när det guppar så skulle det kunna vara felet.

 

Testar och återkommer.

 

Skvätte i lite olja, så att jag har på maxnivå på stickan, tidigare typ på min.

 

Inget larm på dagens tur. Verkar löst problemet 😎👍

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-07-15 vid 23:51 skrev Siefvert:

Oljetrycksgivaren kan vara boven i mitt drama. Men jag hittar den inte ens!

Någon som vet exakt var den sitter på denna motor? Själv gissar jag att den sitter långt bak på blocket på babordssida, men där är så trångt att man inte ens får in handen...🤬

 

Har du ett instrument för oljetrucket?

I så fall kanske du kan följa kablaget/färgerna på kablaget.

 

Vad visar det instrumentet? Min ligger på 40 vid tomgång och 60 vid 3000 varv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-07-19 vid 20:51 skrev Lawner:

 

Skvätte i lite olja, så att jag har på maxnivå på stickan, tidigare typ på min.

 

Inget larm på dagens tur. Verkar löst problemet 😎👍

Tyvärr var felet tillbaka idag, något annat som spökar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Uppdatering:

Fick ta upp båten och körde den till en marinverkstad som förbarmade sig och gjorde en diagnos med ”datorn”, och fick två felkoder:

Fuel lever sensor input high

Sea water input high

 

Fick rådet att demontera knäna för att se hur dom såg ut. 

Sagt och gjort, och dom såg inte så dåliga ut. Så att istället för att kasta ut elva lakan på nya, så gjorde jag rent med smärgelduk och tryckluft enligt alla konstens regler. Hade loss bockhornen, gjorde rent och konstaterade att ”flärparna” där under satt som dom skulle. Bytte även kylväskan till det slutna systemet när jag ändå hade byxorna nere. 

 

Så kom den stora dagen!! Provkörning!

Allt gick som det skulle, inga läckage, allt såg bra ut.

Efter att ha varmkört en lång stund drog jag upp motorn till det kritiska läget, ca 2000rpm.

Och naturligtvis, motorn börja larma igen. En skillnad dock; larmet försvinner när jag sänker till tomgång. Tidigare fick jag stänga av motorn för att få bort larmet.

Personligen tror jag inte vattnet är problemet längre.

Nu är frågan vad felkoden Fuel sensor input high betyder. 

När jag tänker efter så kanske bränslepumpen låter lite ansträngd när man vrider på tändningen, eller åtminstone inte helt frisk.

Den verkar oxå sitta på ett bra ställe på undersidan av blocket??

 

Nåväl, om du har orkat läsa ända hit; känner du igen dej? Har du bytt bränslepump någon gång? Spridarna, kan det va dom? Det ska tydligen finnas en returslang till bränsletanken, men den hittar jag inte heller?

 

Som sagt, ett väldigt långt inlägg, men nu är verkligen allt botten 🤪 och jag var tvungen att skriva av mej lite. 

Trevlig lördagkväll till er alla!😃

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är problemet löst?

Redigerad av jagmark

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...