Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
L-star

Ny båtägare tips?

Rekommendera Poster

Hej!

Jag är helt grön vad gäller båt och sjöliv. och varit ganska ointresserad fram tills idag.

Då vi fick en båt i bruksskick en Terhi 520 med 50hk motor.

Det som är dåligt med båten är tilten på motorn är kass och kapellet är i dåligt skick. annar är det bara att tuta och köra (eller vad man säger på sjön).

Jag ska anmäla mig för kurs till förarintyg hos lokal studiecirkel, men kommer försöka åka ut lite småskaligt för det kommer ta en liten tid innan det drar igång.

Min vana av sjön är att typ ro i roddbåt. har åkt lite motorbåt för fiske någon gång, men annars ingetting.

Jag kommer ta med mig någon mer erfaren mäniska ut de första gångerna men vad ska man tänka på? några tips?

Kommer att köra säsongen ut på att lägga i och ta upp för att inte hålla på att krabba med båtplats nu. (kanske blir det sedan?)

 

Men tanken är lite smått friluftliv med familj (2 vuxna och 2 barn) och lite sjöfågeljakt nu om en månad när det dra igång. Men hjälp? vad gör jag nu?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köp den boken som du behöver för kursen redan nu och börja läs på. Och ta med en erfaren kamrat snarast för lite handfasta tips. Skall du ut i vältrafikerade vatten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Åk ut på nåt lugnt ställe de första gångerna så du kan öva utan en massa åskådare/trafik/sjömärken/stenar/dåligt väder om du hittar nån sån plats i närheten. Ta god tid på dig och kolla lite hur båten startar, hur du manövrerar och hur båten svänger vid körning och backning. Sen är det väl att kolla upp hur sjömärkena funkar så är det väl bara att öva genom att åka. Kursen låter utmärkt!

Kom ihåg flytvästen, paddel och ankare. Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag provar ofta nya sjöar och hav då jag inte har fast båtplats, använder mig av appen "eniro på sjön". fungerar väldigt bra och jag litar på den till 95%. Gps på sjön, där du kan se hur djupt det är, vart grunden finns, är du osäker på något märke där är det bara att googla på "beteckningar i svenska sjökort". Det du behöver veta där är hur ett grund ser ut, vart farleden är, resten googlar man på när man kommer dit.

 

Öva på att kasta ankare, knutar, lägga till båt vid brygga (kan bli väldigt pinsamt om man ska lägga till någon gång när det är massa folk och man råkar smälla i bryggan)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...