Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
Niklas-ES

Hur mycket jobb?

Rekommendera Poster

Hejsan!

 

Jag skulle behöva er expertishjälp. Det är nämligen så att jag har varit och tittat på en båt, en västkustsnipa, ca. 26fot. med plastskrov och mahognyöverbyggnad, tak i plast. Hon är i bruksskick och behöver lite kärlek. Det jag främst behöver hjälp med, är att veta hur mycket jobb det är med trä, jag begriper såklart att det beror på hur bra man vill ha resultatet, men att få henne att se anständig ut. I min värld så är det till att köpa en riktigt bra slipmaskin och bra olja så borde gå relativt fort. Då allt är ovan vattenlinjen. Nuvarande ägaren hade oljat varannat år. Har nämlingen ett liten på 6 månader här hemma som tar mycket av tiden, så kan inte lägga enormt mycket timmar varje år, förstår såklart att en helt i plast vore ett lämpligare altenativ, men det är ju så fint med mycket trä.

Jag bifogar lite bilder så är det lättare att se.

 

Ha en trevlig dag /Niklas

IMG_20180711_175648.jpg

IMG_20180711_175708_1.jpg

IMG_20180711_180126.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med småbarn i huset är jag nog nödd att avråda, ser ut att vara ganska mycket jobb att få den båten i stånd, tyvärr brukar det visa sig att det är mycket mer arbete än det som syns vid en första anblick.

 

Mest beroende på vad det är för maskin i båten, kan det vara ett objekt för den som har gott om tid, då det tyvärr inte räcker med en bra slipmaskin och olja.

 

🛠️

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mahogny kan man inte underhålla med olja, man måste renskrapa, betsa och lacka, flera lager.

Teak räcker att olja.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, stor tack för era svar. Misstänkte det skulle innebära mycket jobb, därför man vänder sej till människor som vet. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

född på 50talet,uppväxt med en fader som hade träbåtar,olika modeller,såg hur mycke jobb som erfodrades,när jag själv köpte båt var det enbart plast som gällde,visst jobb med dom med,men slapp våta fötter och ett j....a slit, avstå om du inte har tid.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan inget om träbåtar men...

Nu var det ju en plastbåt med lite trä uppepå och den såg ju trevlig ut. Man kan ju ha ambitionsnivå i förhållande till tillgänglig tid. För mig hade motorns skick varit viktigast, lägger den av så måste man ha tid.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det som ser mest alarmerande ut på den båten ser ramarna runt vindrutona ut. Här ser mahognyn väligt torr ut, solen har gått hårt träet där.

Nä, som sagt var, det ser kanske bra ut på ytan, men när man river i det hittar man mer.

Annars ser ju båten trevlig ut i det hela, men förutom bra slipmaskin behöver du en rikthyvel, bandsåg, och en massa träbåtskunskap, ja och 110-timmars arbetsveckor med ostört arbete, så kanske båten blir snygg och sjövärdig till säsongen 2020. Kan lätt bli heltidssysselsättning + övertid i en snickeriverkstad...

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

 

Annars ser ju båten trevlig ut i det hela, men förutom bra slipmaskin behöver du en rikthyvel, bandsåg, och en massa träbåtskunskap, 


Fast rikthyvel och bandsåg är väl bra att ha - fast ganska överdrivet. 

Har visserligen själv en cirkelsåg (kombination snickerimaskin) och plan- och rikthuvel. Bandsåg har jag skippat. Man behöver ju ha en lokal för att ha alla maskiner. Bandsåg valde jag medvetet bort, men använder elektrisk sticksåg vid behov. Sen finns det ju en massa andra handhållna småmaskiner - som jag inte "klarar mig utan". Vissa använder jag inte ens varje år. Vissa använder jag hela tiden.


Sen finns det ju en del parametrar.

Va kostar båten?

Hur stora krav har?

Har man sån pedantsik läggning att all måste va perfekt till 2000% eller vill man ha en båt för att komma ut på sjön med?

Har man den pedantiska läggningen att båten skall va perekt till 2000% och att allt skall va så gedigert gjort så att det håller i 1000 år - då skall man nog inte ha nån båt över huvud taget.

Det är som med allt "hobbyarbete" Man får lägga det på en sån nivå att man tycker det är roligt att hålla på - annars kan det kvitta.

Har man sen en fru som inte alls uppskattar båten - vilket är ytterst vanligt - då är nog båtägande nåt man skall akta sig för.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Många båtar byggdes med plywood i överbygget, det ska man akta sig noga för. Det ruttnar bort ganska fort.

Salongs och styrhustaket verkar vara plastat? Varför, läckte det? Stor varning.

Det är många som börjat renovera och upptäckt att hela överbygget måste bytas.

Redigerad av bhemac
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motorn är en 3qm30, vet inte riktigt från vilket år, men tillverkades kanske från 73-86? Så ja, det är inte heller nånting som gör att hon hålls högt. Men hon är, eller kan bli väldigt vacker. Hade väll inte siktad att få nå perfekt skick, men skapligt.. och ja, tak i plast. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, det är tråkigt att vara pessimist. Båten har ju charm men du har nog mycket jobb framför dig. Men inte omöjligt.

Hela överbyggnaden ser ut att vara gjord av plywood och eftersom man har plastat taken så kan man mistänka att de har läckt. Trät runt rutorna ser också ut att vara av plywood och det brukar vara en svag punkt. Kolla noga tex genom att trycka in en lien skruvmejsel, framförallt nedanför rutorna.

Det finns en stor risk att hela överbygget måste bytas inom en inte alltför avlägsen framtid.

Men som sagt inte omöjligt men de behöver tid och en inomhuslokal.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...