Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Multiman

Ankarspel till småbåt (Ryds 568)

Rekommendera Poster

Hej!

Jag funderar att sätta ett ankarspel på min båt,mest för att slippa stå på akterdäck när man drar upp draggen.

 

Har någon här några erfarenheter om vad som skulle kunna vara lämpligt?

 

/// Martin ///

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilken modell av 568 har du?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trac StrikeZone25 eller någon av de andra lite större TRAC modellerna kanske? 

Om du inte vill lägga 10.000kr på Balder eller liknande lite dyrare ankarspel vill säga och göra en lite mer omfattande installation.

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade en tråd för några veckor sedan om samma fråga. Jag köpte på rean hos Seasea ett litet spel avsedd för lina som rullas upp på en trumma. Jag bytte ut linan till en ren dyneema i 6 mm, denna håller 2300 kg. Till detta köpte jag ett rostfritt 5 kg Bruce och med 5 meter rostfri 6 mm kätting. Ankare plus kätting väger 8,8 kg och spelet ska klara 10 kg. Jag har inte monterat ännu men tror inte att det ska bli några bekymmer med denna lösningen. Båten väger 800 kg och är en trailerbar liten Albin 57 segelbåt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan skrev pseudonym:

Jag hade en tråd för några veckor sedan om samma fråga. Jag köpte på rean hos Seasea ett litet spel avsedd för lina som rullas upp på en trumma. Jag bytte ut linan till en ren dyneema i 6 mm, denna håller 2300 kg. Till detta köpte jag ett rostfritt 5 kg Bruce och med 5 meter rostfri 6 mm kätting. Ankare plus kätting väger 8,8 kg och spelet ska klara 10 kg. Jag har inte monterat ännu men tror inte att det ska bli några bekymmer med denna lösningen. Båten väger 800 kg och är en trailerbar liten Albin 57 segelbåt.

 

Kan du rulla upp 6 m kätting på den trumman?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, kättingen får jag ta för hand men jag slipper iallafall ta hem 30 meter lina.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...