Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
erikande85

Växeln går ej ur när jag lägger i friläge ibland

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej!

 

Har en askeladden 645 beetle med 4.3 mpi mercruiser. Alpha one gen 2 drev. 

 

Jag tycker gasreglget känns trögt på den rent allmänt och när jag lägger i framåt växel ger den från sig en lätt dunk (låter slitsamt i längden) samt att det stora problemet är att när jag lägger i friläge så kan jag inte lita på att det är friläge utan allt som oftast så ligger backen kvar och driver svagt trots att reglaget är låst i neutral position. Detta är oerhört störigt vid tilläggning då det tar 4-5 sekunder innan man inser att båten fortfarande driver framåt eller bakåt. 

 

Vad bör jag åtgärda för att fixa problemet?

Redigerad av erikande85

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev erikande85:

Hej!

 

Har en askeladden 645 beetle med 4.3 mpi mercruiser. Alpha one gen 2 drev. 

 

Jag tycker gasreglget känns trögt på den rent allmänt och när jag lägger i framåt växel ger den från sig en lätt dunk (låter slitsamt i längden) samt att det stora problemet är att när jag lägger i friläge så kan jag inte lita på att det är friläge utan allt som oftast så ligger backen kvar och driver svagt trots att reglaget är låst i neutral position. Detta är oerhört störigt vid tilläggning då det tar 4-5 sekunder innan man inser att båten fortfarande driver framåt eller bakåt. 

 

Vad bör jag åtgärda för att fixa problemet?

Jag hade problem med gas/växel på min förra båt. Första problemet åtgärdade jag genom att smörja reglaget samt byta ut vajrarna. Sedan var det fortfarande trögt med då vissa de sig att jag hade ställt in vajern fel på drevet. Men när jag fixade till det så gick det fint :) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns en jättebra Youtube på hur man byter växelvajern på denna motor. Där visar dom även hur vajern ska ställas in.

 

Titta på den så ser du hur du ska lösa problemet.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...