Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024

Rekommendera Poster

Hej.

 

Jag har en Tohatsu M9,9 d2 2005 (2003-2005) remote (reglage vid styrpulpet) som inte vill som jag vill.

 

Jag köpte en båt med motorn på för ca 1v sedan. Motorn startade på första "kicken" och gick i mina otränade öron bra.

 

Efter en tur på sjön i vad som i efterhand kan räknas som inte riktigt fullt flås så började motorn bete sig illa. Efter att ha stått på för fullt i ca 15min så stannade vi för att ankra upp och kasta lite efter abborre. När vi sedan, ca 1h senare startar motorn så reagerar jag på att den är lite trögstartad, krävs ett par försök med nyckeln. När vi sedan skall dra iväg så reagerar motorn dåligt och dör när vi försöker ge gas. Den glider fram på lite mer än tomgång, men så fort vi försöker trycka på så dör den.

 

Jag har efter detta dränerat förgasaren via pluggen i tråget, öppnat och tömt bränslefiltret på eventuellt vatten och gammalt bränsle, monterat nya tändstift samt även passat på att byta impeller i drevet.

 

Nu när jag försöker starta motorn så vill den inte alls. Jag har kollat alla anslutningar samt skruvat lös dräneringspluggen på förgasaren igen för att se att den fyller upp med bränsle.

 

Jag börjar nu misstänka CDI enheten, men vet inte riktigt hur jag skall felsöka den. Bränsle kommer fram till cylindrarna för de nya tändstiften blir blöta efter lite startförsk. Så något verkat vajsing med tändningen. Innan jag köper ny CDI enhet för 3440:- så vill jag fösöka utesluta alla andra möjliga felkällor.

 

Hur skall jag felsöka min motor och finns det några övriga trix för att felsöka och slippa lämna in motorn på dyr felsökning?

 

Tack för all input och svar i min tråd. Har du en likadan motor och upplever fel som behöver åtgärdas så ställ gärna frågan här! 😃

 

Ta så länge

 

Fox

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Har du alls kollat om du får gnistor på stiften?


Eller hellre testat med ett större gnistgap på kanske 4-5 milimeter eftersom urtagna tändstift kan gnistra i tändstiftets lilla millimetergap - för att sen förädiskt slockna inuti cylinderns höga tryck.
[Har ju skrivit om detta många gånger och är lat. Så här följer istället ett googlesök på mitt tidigare tjötande :-)... spark gap tester "thomas-1" site:maringuiden.se.]     


Reservdelsskisser (boats.net).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...