Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024

Rekommendera Poster

Hej! 

 

Köpte ett nytt snöre till båten. 

På båttillbehörsbutiken lovade de att det skulle passa till min båt men nu märker jag att det är alldeles för långt då båten ligger och dunkar mot grannbåten.

Har försökt starta om det men hittar inte on/off-knappen trots att jag sökt igenom varenda millimeter. 

 

Vad ska jag göra? Har nog inte kvittot kvar.

  • Gilla 1
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
4 minuter sedan skrev coppertail:

Hej! 

 

Köpte ett nytt snöre till båten. 

På båttillbehörsbutiken lovade de att det skulle passa till min båt men nu märker jag att det är alldeles för långt då båten ligger och dunkar mot grannbåten.

Har försökt starta om det men hittar inte on/off-knappen trots att jag sökt igenom varenda millimeter. 

 

Vad ska jag göra? Har nog inte kvittot kvar.

Säg till grannbåten att han flyttar på sig så har du löst det. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja detta är ju ett stort problem, men inte olösligt.

Antingen ser du över till rättstavningsprogram, eller ser över snörets längd.

Alla har vi ju en gång ställt oss frågan om hur långt ett snöre egentligen är...

 

Den brittiske författaren Douglas Adams kom fram till att svaret på alla ultimata frågor är "42", ja "alla" kanske inte riktigt alla frågor, men om man ger sig tusan på att räkna på olika sätt kommer man alltid fram till just "42".

 

Men om nu snörerna inte passar alla gånger, så finns det precis som jeans i stretch, elastiska snören, dessa är mer universella, och precis lika sexiga som stretchjeans, på rätt rumpa det vill säga, Mick Jagger skulle nog på det bestämdaste avrådas från att bära just stretchjeans. Däremot rekommenderar många en rollator, att då parkeras bakom scenen.

 

Nu skall jag beställa en automatisk popcornmaskin på Aliexpress!

  • Gilla 1
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Silverfox59:

Säg till grannbåten att han flyttar på sig så har du löst det. 

 

Det var en bra idé! 

Dock har det problemet löst sig eftersom snöret tydligen inte fäst ordentligt vid bryggan. 

Nackdelen är att det blir svårt att komma iland om det ska fortsätta såhär. 

 

Får man sälja vilken skit somhelst nuförtiden?! 

 

Räcker om ni som verkligen har erfarenhet av snören svarar.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svårt problem.

Det är svårt att hitta on/off knappen på snöret när det är för långt!

Gammalt känt faktum.

Kan inte en vass kniv lösa problemet? Det brukar kunna få snöret kortare, svårare att skära det så det blir längre. Men akta så du inte skär av on/off knappen.

 

kliahuvet.gif

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev coppertail:

 

Det var en bra idé! 

Dock har det problemet löst sig eftersom snöret tydligen inte fäst ordentligt vid bryggan. 

Nackdelen är att det blir svårt att komma iland om det ska fortsätta såhär. 

 

Får man sälja vilken skit somhelst nuförtiden?! 

 

Räcker om ni som verkligen har erfarenhet av snören svarar.

Men du kan ju knyta fast snöret vid en annan brygga!

 

Ja man får tydligen sälja vilken skit som helst nuförtiden.

Jag köpte en livboj och en räddningsväst, trots det är det tusentals människor (och olika djur) som dör varje dag.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
9 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Men du kan ju knyta fast snöret vid en annan brygga!

 

Ja man får tydligen sälja vilken skit som helst nuförtiden.

Jag köpte en livboj och en räddningsväst, trots det är det tusentals människor (och olika djur) som dör varje dag.

 

Knyta fast? 

Det låter ju väldigt attraktivt! 

Du råkar inte ha en länk till manualen?

Kan man alltså välja vilken brygga somhelst? 

Fantastiskt ändå hur tekniken går framåt.

 

Edit: Nu är jag lite trött och går och lägger mig en stund. 

Vi får väl se vilken brygga snöret valt i morgon. Godnatt! 

Redigerad av coppertail
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett tyvärr välkänt problem med snören, fast å andra sidan är ju ett snöre exakt så långt som det är så visst är det ett aber hur man än gör. Kan tänka mig ett par olika lösningar; En annons på Blocket under "snöre säljes" eller ännu hellre "bytes mot..."? Tja, bara fantasin sätter gränser. Byta båt till en som passar just ditt snöre kan ju också vara ett alternativ om nu inte on/off knappen dyker upp, men den säljs oftast separat som tillbehör så den kanske helt enkelt inte var med? Himla förargligt i så fall. Önskar dig lycka till och hoppas du får fler goda råd av dina vänner på MG/C

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev coppertail:

 

Knyta fast? 

Det låter ju väldigt attraktivt! 

Du råkar inte ha en länk till manualen?

Kan man alltså välja vilken brygga somhelst? 

Fantastiskt ändå hur tekniken går framåt.

Jo nånstans i bokhyllan har jag en universell manual, den är ganska omfattande.

"1000 knopar du måste slå innan du dör", heter den. Har glömt författarens efternamn, men i förnamn heter han iallafall Knut. 

Likväl som reklamutdelarna lägger extra mycket reklamblad i brevlådor märkta med "Ingen reklam!" Väljer du en brygga med flest antal skyltar med texten "privat" eller "tilläggning förbjuden" bara hävda att du är en dyslektisk analfabet med någon bokstavssjuka som är försöksutskiven från någon rättspsykiatrisk institution så ordnar det sig alltid.

Ja utvecklingen går framåt, men inte så snabbt, redan de gamla fenicierna som var goda sjöfrarare knöt fast sina skepp i snören. Noak förtöjde dock aldrig Arken, han satte den på grund.

Långt senare knöt den romerska flottan ihop ett helt imperium, men dom använde nog mest käringknutar, då det brast och splittrades.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
43 minuter sedan skrev Ruskpricken:

Svårt problem.

Det är svårt att hitta on/off knappen på snöret när det är för långt!

Gammalt känt faktum.

Kan inte en vass kniv lösa problemet? Det brukar kunna få snöret kortare, svårare att skära det så det blir längre. Men akta så du inte skär av on/off knappen.

 

kliahuvet.gif

Rätt knivigt att skära med kniv, jag menar den kan ju slinta, eller vara slö.

Tror du inte det är bättre med en sax?

Liksom på ormen, sitter väl on/off knappen i ena ändan, huvudändan, och den bör man ju minst sagt undvika. Däremot brukar de ha en resetknapp mitt på, ormarna alltså, värt att tänkas på när man tamp-as med sådana.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att anpassa längden skulle jag absolut rekommendera en skotsåg eller knop på lösvikt som Valerius Hansson testar här, "enkelt, fiffigt och säkert "

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänk vad skönt med en konstruktiv fråga/diskussion. Och på absolut fullt allvar så slår den "Sälarnas inverkan" och Olas tokerier kring 0,2 med hästlängder. Fast för att återgå till grundproblemet så är knappast en kniv eller sax lösningen, snöret är ju precis lika långt som ett snöre iallafall, eller rättare sagt 2 snören med 2 snörens längd, tror jag, men annars kommer säkert någon och rättar mig. Det är så bra att man alltid lär sig nya saker här/C 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är absolut inte omöjligt att byta ett snöre utan kvitto, men då bör det helst vara lika långt som ett snöre. Om du köpt ett helt snöre är det ofta svårt att lämna tillbaks ett trasigt snöre.

 

Om du tror att ett halvt snöre skulle vara lagom, så är jag säker på att du kan byta ett helt snöre till ett halvt snöre utan extra kostnsd.

 

Hoppas ett halvt snöre är lagom långt.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev Mackey:

Det är absolut inte omöjligt att byta ett snöre utan kvitto, men då bör det helst vara lika långt som ett snöre. Om du köpt ett helt snöre är det ofta svårt att lämna tillbaks ett trasigt snöre.

 

Om du tror att ett halvt snöre skulle vara lagom, så är jag säker på att du kan byta ett helt snöre till ett halvt snöre utan extra kostnsd.

 

Hoppas ett halvt snöre är lagom långt.

 

Mackey

Nu tycker jag du krånglar till det, men det känns skönt att veta att man kan byta ett snöre utan kvitto, alla mina snören saknar nämligen kvitto. Var brukar de sitta? Fram eller bak?/C

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om nu snöret saknar ändar, vad kan felet då vara?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Vik snöret dubbelt så blir det lagom långt, och om du inte hittar on/off knappen kan du väl alltid använda fjärrkontrollen? Se bara till att vara nykter när du gör det annars är det lätt att flyga för högt, och det kan vara livsfarligt.

Förresten..fråga Steve med selcon, han brukar ju hitta okonventionella lösningar på ovanliga problem

Redigerad av trewq

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns en mobilapp för det där som är jättelätt att använda. Man swischar till babord för kortare snöre och till styrbord för att få längre snöre. Appen är gratis men innehåller reklam. Mest handlar det om förlängnngar, men tyvärr inte just för snören.

Jag minns inte vad appen heter och kan inte kolla just nu för jag tappade mobilen i sjön när jag skulle knyta fast båten i en sån där orange plutt med ring som flöt nära bryggan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

En tanke som slog mig precis, är då om du är helt säker på om det är snöre som du köpt..?

Jag menar ju att det finns andra sorters grejer också. Linor till exempel, eller rep.

Rep är en naturprodukt, som tillverkas av lianer. Man kan tillverka rep av hampa också. Även andra saker kan man framställa av hampa, men det är väl inte tillåtet.

 

Linor kan man ju även dansa på, såsom Lindansare Raymond Lindeman gjorde.

 

Jag såg häromdagen en sådan där "segelbåt" ombord på den fanns det massvis med snören i olika dimensioner, även snören  av olika längd, vilket gjorde mig förvirrad. Det fanns också snören av metall. Sådana kan ju vara bra, dom kan man ju kanske svetsa fast i bryggan.

 

Någon nämnde högre upp ändlösa snören, snören utan slut... Sådana hade vi en gång till ett trädgårdspel, "Sjömansspelet" hette det, det var en spetsig pinne man körde ned i jorden, sedan skulle man kasta dessa ändlösa snören så de hamnade på pinnen. Jag har dock svårt att tänka mig att sjömän idag har tid att sysselsätta sig med sådant, när dom är i full färd med att räkna containers ombord. Dessutom är det väl svårt att sätta fast denna spetsiga pinne på ett metalldäck.

 

Vi hade krocket också, med en krocketklubba knockade jag grannens pôjk rejält, han fick tillbringa flera dygn på en intensivvårdsavdelning. Han blev aldrig sig lik efter det, det blev heller aldrig grannsämjan.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

En tanke som slog mig precis,

 

Vill du att vi skall blåsa på det onda!?

11 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

 är då om du är helt säker på om det är snöre som du köpt..?

Jag menar ju att det finns andra sorters grejer också. Linor till exempel, eller rep.

 

 

De finns ju tau också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Thallatha:

 

Vill du att vi skall blåsa på det onda!?

 

De finns ju tau också.

Jag slog en knut!

 

2 x Pi?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Jag slog en knut!

 

2 x Pi?

Var har du belaggt i den bohuslänka naturen då?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Thallatha:

Var har du belaggt i den bohuslänka naturen då?

I ett päronträ!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev pseudonym:

Om nu snöret saknar ändar, vad kan felet då vara?

Du anar inte hur litet problemet är, bara att lämna tillbaks i butiken och få det utbytt.

 

Jag har ett snöre med bara en ände som jag håller på att försöka lämna tillbaks sedan flera år.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och jag då??!!! Försöker hitta änden på mitt snöre, men inte lyckas det. Misstänker starkt att det är fel på snörhelvetet, eller vad säger ni andra?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att reda ut det hela så gick jag in till min lokala tillbehörsbutik och bad att få köpa ett snöre. Den vänliga damen bakom disken böjde sig ner, jag hörde ett litet knips och hon överräckte mig ett snöre på sådär en 42 cm (?!). Betalt ville hon inte ha och något kvitto fick jag inte så jag antar att det precis som tidigare nämnts kan bytas utan. Tilläggas bör dock att butiken främst säljer prydnadssaker och sytillbehör och inget med marin anknytning. Så för att "återknyta" till den ursprungliga frågan så vet jag egentligen ingenting, men det känns bra att få vara delaktig/C

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
40 minuter sedan skrev s841:

För att reda ut det hela så gick jag in till min lokala tillbehörsbutik och bad att få köpa ett snöre. Den vänliga damen bakom disken böjde sig ner, jag hörde ett litet knips och hon överräckte mig ett snöre på sådär en 42 cm (?!). Betalt ville hon inte ha och något kvitto fick jag inte så jag antar att det precis som tidigare nämnts kan bytas utan. Tilläggas bör dock att butiken främst säljer prydnadssaker och sytillbehör och inget med marin anknytning. Så för att "återknyta" till den ursprungliga frågan så vet jag egentligen ingenting, men det känns bra att få vara delaktig/C

Så korta snören är väl oftast avkomor efter grövre snören, när dessa haft repslag. Då blir det snorungar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
58 minuter sedan skrev Gundj:

Så korta snören är väl oftast avkomor efter grövre snören, när dessa haft repslag. Då blir det snorungar.

Du menar väl "snörungar"/C

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jävla rättstavning i telefonen.

Förstör när man ska vara rolig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Gundj:

Jävla rättstavning i telefonen.

Förstör när man ska vara rolig.

Äsch, "snöra" på dig seglarskorna och kom igen. "1 snöre gör ingen ankarlina" heter det ju/C

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hunde skal holdes i snor!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...