Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Gynner

Läckage ankarbox

Rekommendera Poster

Efter visst letande har vi lokaliserat läckaget.

 

Har en trailbar motorbåt som vi  drar upp några gånger per år.

 

Har fått läckage i ankarboxen mellan skrov och den plastade boxen.
Kruxet är att det är öglan för uppdragning av båten som "orsakat" läckaget.
Den har inte haft fullt stöd under hela sin platta och skapat sprickor i botten på ankarboxen vilket gör att vatten rinner in i kölsvinet.

Har slipat bort  det mjuka och undrar nu har jag lager detta, om det räcker med epoxispackel och vilket jag skall använda.
Ytan är några cm i diameter samt att man behöver bygga upp någon cm med stöd för öglan så inte problemet uppstår igen.

Dessutom är dräneringshålet för ankarboxen precis bredvid.

 

 

 

 

Hälsningar Jonas

IMG_0422.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag skulle skaffat en tjock aluminium eller rostfri platta. så där 300x 150 mm och bockat till den så att den passade i fören. Slipat ren ett betydligt större område, ner till rent laminat. Dvs all topecoat skall bort och efter att ha spacklat ut ojämnheterna skulle jag laminerat upp åtminstone ett stort i fören och ut på ankaboxens durk. 

Hade med all sannolikhet ochså slipat över hela ankarboxen och målat över det hela med topecoat, så det blir snyggt - om du nu ändå skall hålla på med det jobbet. Ett perfekt jobb över vintern.

Rent akut, hade jag spacklat upp ojämheterna under där plattjärnet skall sitta och monterat plattjärnet i det blöta spacklet (under hela plattjärnet) och dragit fast det med öglan.

Å andra sidan, tar ju inte jobbet så lång tid - om man har grejer och är van. Har man inte jobbat med sånt tidigare är det ju många detaljproblem som kan verka oöverstigliga - å så kliar glasfibern förfärligt i värmen.

Så grundtipset är - försök att få dit en saftigt stor bricka under öglan som lastar av krafterna ut på skrovsidorna.

När man tittar på bilden ser det ut som om de brickorna/brickan som suttit under muttrarna ens är värda namnet.

Inte kul om du skulle dra ur en bit av fören.



 

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej 

På bilden ovan syns dräneringhålet och det nedre hålet för öglan.

Kan hålla med om att plattan är i minsta laget 7,5x2cm och 1mm tjock.

 

Är ju lite småtrångt men att fixa till större plåt/bricka känns som en tilltalande lösning ur hållbarhetssynpunkt. Att fästa en större platta först och sedan täta med laminering och epoxi mot skottet får nog bli lösningen.

Båten ligger på land så tid finns

 

IMG_0424.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast jag skulle laminerat först, så allt blev tätt och helt och monterat öglan med brickan efteråt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tog en bit rostfritt rör, la in ett antal lager laminat och drog fast stävöglan. Det gick fort och 25mm rör kan båttillbehörsaffären fixa fram om de inte har på lager.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev bhemac:

Jag tog en bit rostfritt rör, la in ett antal lager laminat och drog fast stävöglan. Det gick fort och 25mm rör kan båttillbehörsaffären fixa fram om de inte har på lager.

 

Inget dumt alternativ - fördelar ut lasten över ett större område. Lättare att anbringa än min tänkta plåt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Thallatha:

Lättare att anbringa än min tänkta plåt.

Plåt var min första tanke men månaderna gick utan att jag lyckades fixa till plåten. 

En rörstump fanns i källaren....

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
52 minuter sedan skrev bhemac:

Plåt var min första tanke men månaderna gick utan att jag lyckades fixa till plåten. 

En rörstump fanns i källaren....

 

I ett akut skede skulle väl nästan vad som helst fungera som provisorium.

Som provisorium skulle väl tom ett rostigt vatteledningrör duga.

Dock - det sägs ju att "på sig själv känner man andra".

Mina proviorium tenderar med tiden att bli permanenta.

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...