Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Pezlin

Fästa hållare till båtshake

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag skall sätta upp en hållare för båtshake på båten. Hållaren sitter utomhus men ganska skyddat för väder och stänk under ett litet tak. Jag har svårt att få dit genomgående bult med mutter och funderar då på hur jag skall göra. Hur skall jag göra om jag sätter med skruv? Tror ni det skulle funka med bra självhäftande tejp?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo visst fungerar det att få dit hållaren med dubbelhäftande tejp och kanske tom att trycka dit båtshaken så att det syns att du har en båtshake.

Sen är det inte dumt att sätta dit hållaren med dubbelhäftande tejp så den sitter på plats medan du borrar och skruvar i en plåtskruv.

Tolkade det som om att takte var dubbelt eller tjockt och att du inte ville ha bulten synlig på ovansidan.

Annars finns det rostfria vangsbult om man vill ha lite snyggare montage på ovansidan. Blir kanske lite trixigt med muttern på hållaren, men sånt brukar lösa sig.

Men grundtipps - plåtskruv. Borra för kärndiametern.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar! Hållaren kommer sitta under tak men inte i taket utan på väggen så att säga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Å väggen är i enkellaminat, så en plåtskruv riskerar att gå igenom!?

Ett alternativ är ju att sätta en kupolmutter om muttern blir synlig. En skruv med vanlig mutter är ju inget snyggt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, skruven riskerar inte att synas så jag kommer skruva med plåtskruv som du föreslog.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle överväga att ta lite sikaflex eller butylgummi på skruvarna för att hålla vattnet utanför. Det kanske är overkill men det är ett litet extrajobb men får du in vatten blir det mycket extrajobb. Lycka till :) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
40 minuter sedan skrev Hotspur:

Jag skulle överväga att ta lite sikaflex eller butylgummi på skruvarna för att hålla vattnet utanför. Det kanske är overkill men det är ett litet extrajobb men får du in vatten blir det mycket extrajobb. Lycka till :) 


Jo det är väl en självklarhet att täta runt skruven med typ sikaflex. 

Det är tom bättre att sätta hållaren i lite typ sikaflex i stället för med dubbelhäftande tejp. Då tas mycket va lastenupp av sikaflexen.

Brukar maskerar runt, en lätt avslipning av gelcoaten och torka av med aceton.

Dom gånger jag vill ha lite extra tätning runt skruven och laminatet är någorlunda tjokt 4/5 mm, brkar jag ta en försänkare och försänka lite i hålet.

I de fall jag inte harnån försänkare till hands bukar jag ta ett grovt borr och snurra det mellan fingrarna. Det är inte trevligt om man har borrat ett 2,5 mm hål (kärndiametern på plåtskruven) och så kör man på med borrmaskinen och vips har man ett 10 mm hål. Det kan hända den bäste - det har även hänt mig. 😝

Man kan visserligen köra maskinen baklänges, men det är så lite jobb, så snurrar man med fingrarna så slipper man montera i maskinen, som ju tar längre tid än själva jobbet.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle sätta med dubbelhäftande akryltape OCH plåtskruv. MSP går också bra men är kladdigare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...