Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
Overgaard

Örnvik 530 HT med Evinrude 140 VRO V4

Rekommendera Poster

Hej! Vi har precis köpt en Örnvik 530 med en Evinrude 140 VRO V4 motor.
(Ja, jag har hört om denna motor, så behöver ingen information om hur bra/dålig den är 😁 )

 

Jag stötte på patrull när jag tänkte kolla försäkring till den. Enligt försäkringsbolaget är det mac 90 hk till den båtmodellen.
Men jag har ju läst om de som har 140 hk till denna båtmodell (och även läst om lite försäkringsproblem)!!!

Jag har lyckats hitta en skylt på båten där det står lite om vikt, m.m.
Där står Örnvik 530, Längd 5.35 m, bredd 2.15 m, vikt 500 kg, max 6 personer
Lämplig motorstyrka 40-135 hk
Tillverkningsnummer (svårtytt, men tror det står 161-71)

Betyder det att båten är tillverkad -71?

Gällande motorn är det värre. Hittar inget serienummer eller någon skylt. Sökt på nätet och där finns information om att man ska kunna se något nummer på frostpluggen. Men där ser jag endast verktygsmärken. Hur sjutton ska jag finna årsmodell eller serienummer.

Kört att försäkra denna båt/motor? Saknar ju motornummer/årsmodell samt att båten är märkt med 40-135 hk
"Ljög" lite och sa att jag inte kunde tyda max hästkrafter på skylten.

Det försäkringsbolaget nu vill ha är:
Årsmodell båt + skrovnummer (är detta 161-71?)
Max fart
Motornummer + tillverkningsår
Intyg på att båtmodellen är godkänd för 140 hk

Hjälp!!! Vill gärna få båten i sjön!

Tacksam för hjälp!!!
 

20180710_220303.jpg

20180710_220318.jpg

20180710_220329.jpg

20180713_110018.jpg

20180713_110823.jpg

20180713_110831.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

bara att tjöta runt bland bolagen,den viktigaste försäkringen är ju ansvarsdelen,orsakar du en person eller båt mm allvarlig skada kan du få punga ut med miljoner.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

en såpass gammal motor har säkert bara 110hk kvar...

Ofta går det att försäkra, det är den dagen något händer som försäkringsbolagen inte hjälper en.

Redigerad av Rolle85

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev cblomqvist:

Hej,

 

Det brukar sitta en skylt med tillverkningsnummer i taket ovanför tanken. (Se markering på bilden) Denna är serienumret/tillverkningsnummer på båten.

 

Trygg Hansa försäkrar 530 HT med 140hk.

 

Grattis till en motor med bra tryck i!

 

/Med vänlig hälsning, Christer 

710B34C5-40E7-408F-B12E-26C8E412FBB5.jpeg

 

 

Ringde precis Trygg-Hansa och fick nobben  där oxå? :(
Sa att jag fått tipset om dem och kombinationen båt/motor.
De sa att de bara kunde försäkra den upp till 120 hästar :(
Och försäkringskillen pratade något om att det även berodde på modell av motor.
Tolkade det som att just Evinrude 140 hk inte gick... Gått bra med annan 140 hk?

Förvirrad och börjar bli sur på försäkringsbolag! En Örnvik 530 HT med  en 140 hk verkar ju inte vara en ovanlig kombi direkt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte för att vara sån, men jag skulle inte ens vilja ha 140 hk på en Örnvik 530. 100 hk räcker mer än väl. Byt ner dig, med någon som vill ha en större motor. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skickade en bild på skylten på båten där det står 40-135 hk. Trygg Hansa tillät visst 20 procent extra... men tydligen har de bestämt att 100 hk är max på båten. Så alltså max 120..... fast jag bevisat 135 hk...

 

Vi surnade till så sambon kommer säga upp sina försäktingar där.. så de förlorade en befintlig kund och en ny...

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev 535GT:

Inte för att vara sån, men jag skulle inte ens vilja ha 140 hk på en Örnvik 530. 100 hk räcker mer än väl. Byt ner dig, med någon som vill ha en större motor. 

Må så vara men motorn satt på båten vid köp. Och vill ut i sjön så snabbt som möjligt. Kanske kan byta motor framöver...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klart man ska ha lite överhästat:) Annars blir det ju ingen sport/kul!

 

Ring runt till alla bolag du hittar. Tar nån timme och sen har du nog hittat en utväg...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det har löst sig. Svedea verkade ha korrekt uppgifter om båten så det gick bra med vår motor. Om försäkringspremien är dyr/billig vet jag inte. 2500 för en försäkring som täcker allt i princip. Fanns en för 2100 men då det skiljde så lite valde jag den extra :)

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

i have the same problem with my Örnvik 535. Svedea will not insure our boat with the 140hk (fyrtakt) engine. I tryed several insurance companys but got always the same answer. Sorry but we can’t insure your boat.

Never though about that there could be a problem to get a insurance when I bought the boat.

🙁

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...