Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
patflemming

Laga gammal orange zodiac

Rekommendera Poster

Hej Forum

 

Har en gammal Zodiac gummibåt från -89 som nu fått ett litet hål i en av pontonerna, ca 7 mm. Skulle vilja laga med en lapp som har samma färg som pontonerna. Vet någon var man vänder sig samt vad man ska använda för lapp och lim material för bästa resultat?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej
Hoppas du har fått svar redan men om du inte har fått det... Jag lagade en gammal Zodiac under sommaren som hade varit röd  nu är den solblekt och med värdig patina som man säger. 😉
Materialet i min är PVC och det bör det vara även på din. Har materialet samma färg på fram & baksida så är det troligast PVC, (Hypalon är ofta svart eller mörkt på baksidan och annan färg på utsidan, undantag finns förstås).
De flesta båtbutiker har eller kan ta hem PVC + 2-komponentlim. Behöver du större bitar så kan jag tipsa om Ekens Naval där jag köpte längre remsor, men är hålet bara 7 mm klarar du dig med en mindre standard lagningslapp. PVC verkar vara något svårare att limma än Hypalon tycker jag, (ej proffs på detta) så följ anvisningar om rengöring, temperatur mm noga.
Lycka till

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...