Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Fox32

Limma abs plast mot polyuretanskum

Rekommendera Poster

Rubriken låter kanske konstig då polyuretanskumet fäster av sig själv mot plasten, men jag har en Terhi båt som delaminerat mellan innerlinern och polyuretanskum fyllningen. Jag tänkte försöka mig på att vakuminjecera lim mellan innerskrovet och skummet för att få det att fästa igen.

 

Någon som har någon idé? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev Fox32:

Rubriken låter kanske konstig då polyuretanskumet fäster av sig själv mot plasten, men jag har en Terhi båt som delaminerat mellan innerlinern och polyuretanskum fyllningen. Jag tänkte försöka mig på att vakuminjecera lim mellan innerskrovet och skummet för att få det att fästa igen.

 

Någon som har någon idé? 

Fogskum eller anna ex 2-komp cellbildande pu borde funka. Kan vara bra att göra lite utloppshål på sina ställen där överskotts-skum kan tryckas ut om det är av betydelse att det inte får deformeras av svällandet.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev Caribic410:

Fogskum eller anna ex 2-komp cellbildande pu borde funka. Kan vara bra att göra lite utloppshål på sina ställen där överskotts-skum kan tryckas ut om det är av betydelse att det inte får deformeras av svällandet.

 

 

Hmm, Jag hade nog mer tänkt mig ett lim som inte sväller för att få ner innerlinern till där den var från början. Dessutom vill jag undvika en massa olika hål för "sväll"

 

Det jag letar efter är ett lim som är hyfsat lättflytande (för att kunna injecera) samt som fäster mot både ABS plast och polyuretan. Jag har hittat en produkt hos M3 men inväntar svar från dem om detta skulle funka.

 

Som denna: https://www.paintpro.se/lim-fog-kitt-och-spackel/kontaktlim/plastlim-1099-3m-scotch-weld

 

Eller denna: https://www.paintpro.se/lim-fog-kitt-och-spackel/kontaktlim/plastlim-4693-3m-scotch-weld

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev Fox32:

 

Hmm, Jag hade nog mer tänkt mig ett lim som inte sväller för att få ner innerlinern till där den var från början. Dessutom vill jag undvika en massa olika hål för "sväll"

 

Det jag letar efter är ett lim som är hyfsat lättflytande (för att kunna injecera) samt som fäster mot både ABS plast och polyuretan. Jag har hittat en produkt hos M3 men inväntar svar från dem om detta skulle funka.

 

Som denna: https://www.paintpro.se/lim-fog-kitt-och-spackel/kontaktlim/plastlim-1099-3m-scotch-weld

 

Eller denna: https://www.paintpro.se/lim-fog-kitt-och-spackel/kontaktlim/plastlim-4693-3m-scotch-weld

 

 

Jag är tveksamt att få den funtion du efterfrågar, om det inte är härdande  förståss, då funkar det nog, "Kontaktlimmet" måste torka annars och det blir svårt i slutna utrymmen.. Ett flexibelt 2-komp pu lim som inte sväller skulle jag isf föreslå. Ev kan böjligt/flexibelt CA lim funka.

Jag vet ju inte hur ditt proj ser ut och hur stor yta mm. Tror, av den bild jag får i skallen, att pu skum är det bästa.

Kan du suga med vakuum och sätta tryck så bör du kunna undvika sväll om du kan kontrollera mängden hyfsat.

Kolla med nån kylskåpstillverkare. Dom kan ha "lim" du blandar själv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Caribic410:

Jag är tveksamt att få den funtion du efterfrågar, om det inte är härdande  förståss, då funkar det nog, "Kontaktlimmet" måste torka annars och det blir svårt i slutna utrymmen.. Ett flexibelt 2-komp pu lim som inte sväller skulle jag isf föreslå. Ev kan böjligt/flexibelt CA lim funka.

Jag vet ju inte hur ditt proj ser ut och hur stor yta mm. Tror, av den bild jag får i skallen, att pu skum är det bästa.

Kan du suga med vakuum och sätta tryck så bör du kunna undvika sväll om du kan kontrollera mängden hyfsat.

Kolla med nån kylskåpstillverkare. Dom kan ha "lim" du blandar själv.

 

Båten är 4m lång. Det är ett innerskrov och ett ytterskrov. Vid tillverkningen så fyller de utrymmet emellan med polyuretanskum. Innerskrovet har släppt från skumkakan i durken fram från fören och ca 2m bakåt. Utrymmet fylls med vatten under körning, troligen genom självläns hålet på skrovets undersida.

 

Jag tänkte borra ett hål i stuvutrymmet i fören samt ett på lämpligst ställe i slutet av lufthålet och suga ner något bra lim som kan sammanfoga ytorna igen. Därav behöver det väl vara ett lim som kan härda under syrefritt förhållande?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Fox32:

 

Båten är 4m lång. Det är ett innerskrov och ett ytterskrov. Vid tillverkningen så fyller de utrymmet emellan med polyuretanskum. Innerskrovet har släppt från skumkakan i durken fram från fören och ca 2m bakåt. Utrymmet fylls med vatten under körning, troligen genom självläns hålet på skrovets undersida.

 

Jag tänkte borra ett hål i stuvutrymmet i fören samt ett på lämpligst ställe i slutet av lufthålet och suga ner något bra lim som kan sammanfoga ytorna igen. Därav behöver det väl vara ett lim som kan härda under syrefritt förhållande?

Där blir svårt för ett ohärdande, torkande, lösningsmedelsbaserat lim att torka. Nu föreslår jag ännu mer ett pu-skum. Antingen ett 2-komp eller "vanligt" fogskum.

Båda typerna härdari kontakt med och av den fukt som finns i utrymmet. Krävs inte luft för avdunstning/torkning

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Pannkakspappan:

Hej! 
Jag står inför samma utmaning och undrar vad du valde för lösning och hur resultatet blev?

Hej. Jag sålde båten, så det blev nästa persons problem. Det enda verkar vara att skära upp och limma. 
 

De flesta Terhi jag sett har detta problem. (6st) Så det verkar vara ett vanligt problem på annars ganska fina båtar..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
27 minuter sedan skrev Fox32:

Hej. Jag sålde båten, så det blev nästa persons problem. Det enda verkar vara att skära upp och limma. 
 

De flesta Terhi jag sett har detta problem. (6st) Så det verkar vara ett vanligt problem på annars ganska fina båtar..

Limma med pu-skum

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
25 minuter sedan skrev Pannkakspappan:

Ok, jag förstår. Det är ju också en lösning😀. Vad är PU-skum?

Hehe ja. 
 

PU skum = polyuretan skum (fogskum)

 

men problemet med det är att det måste kunna torka ut helt vilket blir svårt när man samtidigt vill försluta eventuella hål man gjort för att få dit det. 
 

Jag hittade en guide hur man skall göra enligt Terhi själva. Har inte tillgång till detta nu, men det finns på Google om du söker efter det, ex ”Glue Terhi boat” eller liknande.

 

lycka till!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Pannkakspappan:

Just det, Fox32. Vad fick du för svar från 3M? Hade dom någon lösning?

Nej de vågade inte föreslå något då det var en marin applikation och de inte visste precis vilket material det var tyvärr. Ganska lite ovilja också, men det var svaret jag fick..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Pannkakspappan:

Just det, Fox32. Vad fick du för svar från 3M? Hade dom någon lösning?

En liten fotnot i tråden. Hade jag fått rådet av Caribic410 att limma med PU-skum hade jag gjort det. Kemi kring bla lim är en av hans superkrafter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
47 minuter sedan skrev McLasse:

En liten fotnot i tråden. Hade jag fått rådet av Caribic410 att limma med PU-skum hade jag gjort det. Kemi kring bla lim är en av hans superkrafter.

Toppen, det är alltid uppskattat med riktigt duktiga människor i forum, och jag kan absolut ha fel. Men bara för att ett lim/skum har bra vidhäftning i ett material så innebär det inte per definition att det är en praktisk lösning i en given situation.

 

Terhibåtarna kan ha stora delaminerade områden där det blir en luftbubbla mellan innerskrovet och skumkärnan. Det finns kanske specialmunstycken, vacuum, lågexpanderande, lättflyktiga alternativ av PU-skum?

 

Terhi rekommenderar att man borrar ett matarhål och några mindre blödningshål och injicerar limet med en tryckspruta. Det kanske är PU-skum/lim de använder, det vet jag inte.

 

Jag hittade guiden. Nedladdning av PDF via denna länk: TERHI LAGA DELAMINERAT SKROV  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
54 minuter sedan skrev Fox32:

Terhi rekommenderar att man borrar ett matarhål och några mindre blödningshål och injicerar limet med en tryckspruta. Det kanske är PU-skum/lim de använder, det vet jag inte.

I guiden använder de Terhi Glue som bla kan köpas här.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för all hjälp och goda råd. Jag har hittat guiden och ska försöka mig på detta. Jag har kikat på Terhis eget lim, det finns ju en poäng med att använda originallösningar eftersom det ska vara anpassat för situationen men det kostar 480:- så jag var ute efter alternativa lösningar. Men det kanske är värt att lägga några kronor för att få ett bra resultat, billigare i längden? 
Jag ska köpa hem Terhis eget lim och ge det ett försök. 
Jag återkommer i tråden med resultat så kanske det kan hjälpa någon i framtiden med detta ofog👍
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev Fox32:

Hehe ja. 
 

PU skum = polyuretan skum (fogskum)

 

men problemet med det är att det måste kunna torka ut helt vilket blir svårt när man samtidigt vill försluta eventuella hål man gjort för att få dit det. 
 

Jag hittade en guide hur man skall göra enligt Terhi själva. Har inte tillgång till detta nu, men det finns på Google om du söker efter det, ex ”Glue Terhi boat” eller liknande.

 

lycka till!

Fogskum är inte llsningsmedelsbaserat, som måste torka, det härdar. Härdsystemet, misstänker jag, aktiveras av vattenmolekyler. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2 timmar sedan skrev Caribic410:

Fogskum är inte llsningsmedelsbaserat, som måste torka, det härdar. Härdsystemet, misstänker jag, aktiveras av vattenmolekyler. 

Ok vad bra.

Redigerad av Fox32

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...